Advaya
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Financiële problemen mbt studeren, hoe zou jij het doen?

Hoi :)

Ik ben op zoek naar creatieve intelligente oplossingen voor mijn situatie. Het zal een lapje tekst worden, maar korter kan ik het niet maken.

Ik ben een typische onderpresteerder - of wás moet ik misschien zeggen - en ben ooit begonnen op het mbo. Ik heb me vervolgens opgewerkt naar hbo en uni.
Toen ik hbo informatica ging studeren ging ik voor het eerst op kamers, en liep ik tegen het feit aan dat mijn pa zijn salaris te hoog is, waardoor ik geen aanvullende uitwonende beurs zou ontvangen. Ik ontving dus alleen een basisbeurs, die amper mijn collegegeld kon dekken, laat staan ook nog de huur van mijn kamer, het eten, etc etc. Mijn pa vond echter dat het niet realistisch was dat hij dit allemaal betaalde, en vond het niet eerlijk dat er niet gekeken werd naar zijn uitgaven. Nou goed, daar kunnen we lang over in discussie gaan, maar het is wat het is. Hij wilde me 100 euro per maand geven, en de rest moest ik maar zelf oplossen. Tijdens dat jaar informatica heb ik dus natuurlijk wel gewerkt, maar ik heb ook moeten lenen.
Jaar netjes afgemaakt, toen naar de uni om psychologie te studeren. Ik had ontzettend geluk dat ik op mezelf kon gaan wonen in de buurt van de uni waar ik ging studeren doordat ik zomaar via loting een appartementje toegewezen kreeg. Het is amper duurder dan een kamer hoe ik nu woon, en ik woon wel lekker op mezelf; die rust heb ik toch wel nodig, en tussen 'echte studenten' zou ik me ook niet thuis voelen. Al was het maar door het leeftijdsverschil. Hoe dan ook, ook tijdens mijn eerste jaar psychologie was ik ondanks een bijbaan wel verplicht weer te lenen om dezelfde reden. In het tweede jaar psychologie ging ik er biomedische wetenschappen bij studeren omdat de biologische kant van de psychologie me ineens ontzettend boeide. Om een lang verhaal kort te maken heb ik uiteindelijk ervoor gekozen volledig naar die studie over te stappen, maar wil ik nu toch weer terug naar psychologie. Van psychologie heb ik nu het eerste jaar af en een aantal vakken van het tweede jaar.
In totaal heb ik nu dik 3 jaar geleend, en al een studieschuld opgebouwd van 24.000. Ja, whopping, ik weet het, en ik vind het ook heel eng. Kan mezelf er ook ontzettend om straffen als 'hb'er' dat ik dat gedaan heb. Erg slim.
Hoe dan ook, dit is de situatie nu, maar ik zit nog steeds zonder diploma. Ik zou toch uiteindelijk graag die master psychologie binnen krijgen. Wat zouden jullie mij aanraden?
Het liefst wil ik natuurlijk een oplossing vinden zodat ik mijn studie op de reguliere manier af kan ronden, maar dat lijkt niet realistisch. Met een bijbaantje dek ik net de helft van mijn kosten die toch wel rond de 1100 euro per maand zitten en dat is nog vrij krap genomen. De rest zal ik dus moeten lenen (buiten een kleine bijdrage van 100 euro van mijn pa), maar dat is niet te doen. Dan zit ik straks aan het eind van de rit met 50.000 studieschuld, en mag ik 400 euro per maand van mijn salaris inleveren (als ik geluk heb met de rentepercentages, het kan nog slechter uitvallen).
Het begint me echt een beetje te deprimeren, deels dat het studenten zo moeilijk gemaakt wordt en deels dat ik zelf zo dom ben geweest om de keuzes te maken die ik gemaakt heb. Was ik thuis blijven wonen, dan had ik bijna niet hoeven lenen.

Anyway, wat zouden jullie doen? Wat zou jullie oplossing zijn? Avondschool? Gewoon studie afmaken met lening en dan later wel zien? Om de een of andere reden raden veel mensen mij dat laatste aan, maar zo slim vind ik dat helemaal niet. Ik wil natuurlijk wel heel graag mijn studie afmaken, maar de vraag is even hóe ik dat het best kan doen.
Here's some advice: never hurts to be nice.

Smaragd
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Re: Financiële problemen mbt studeren, hoe zou jij het doen?

Heb je al kritisch naar de kostenkant gekeken: welke uitgaven doe je nu wel die niet strikt noodzakelijk zijn. (dus abbo's opzeggen, verzekeringen kritisch bekijken, kachel graadje lager etc, alleen C-merken kopen).

Verder de inkomsten kant: heb je alle toeslagen aangevraagd waar je recht op hebt: huurtoeslag, zorgtoeslag. Kun je meer werken en toch nog studeren, kun je beter betaald werk vinden?

Je studie niet afmaken helpt weinig, dan moet je op zoek naar ongeschoold werk, en ook nog de al ontvangen basisbeurs geheel terugbetalen toch? Dat zou ik absoluut geen optie vinden.
Gelukkig is een mens die wijsheid heeft gevonden, een mens die inzicht wint.
Spreuken 3 : 13

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Mijn duit: néé, niet je studie opgeven, RR! Maar je wekt -bij mij althans- niet de indruk dat dat je plan was...

En (misschien) een hart onder de riem: jij kunt jezelf 'dom' vinden en spijt hebben van je -tot nu toe- studiecarrière die wat horten en stoten kent. Maar ik heb helemáál niets gepresteerd op dat vlak. :( In de zin van niets wetenschappelijks dat op mijn naam staat, nog geen onbeduidend propedeuse'tje... Op iets 'voorbereidend wetenschappelijks' na. Mijn middelbare school dus. :| Jij bent nog betrekkelijk jong. En hebt nog iets van een carrière voor je. Ik niet meer, op mijn 47ste. Hoe zeggen ze dat ookal weer? "Een schip op het strand is een baken in zee." Dan ben ik voor jou dat gestrande schip wel even! :wink:

Nog even over de financiële moeilijkheden: kun je niet op een andere manier studeren? Bijv. Open Universiteit, en daarbij werken? Of verspeel je dan studiefinanciering? (Wat bedoel jij zelf met 'avondschool' trouwens? Wel op het gebied van Psychologie? Of toch anders?)

Ik volg je met interesse, RR, en wens je sowieso veel succes. Bij studie én bij de juiste keuze van 'hoe'! :)
Give me a break!

Advaya
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Het is mogelijk. Tja, de adviezen die ik tot nu toe krijg is eigenlijk gewoon zuinig leven, wel reguliere studie doen met lening, en zo snel mogelijk afmaken. Vervolgens dan een 300 euro per maand zeker aflossen, 15 jaar lang.. Het klinkt als heel veel geld, en volgens mij is dat het dat ook gewoon. Dat baart me toch wel wat zorgen :) Maar goed, vervolgens zegt ook iedereen weer tegen me dat ik me er veel te druk om maak, dus ik weet het ook niet goed.

Ja ik doelde inderdaad trouwens meer op iets als de OU :) avondschool is alleen hbo volgens mij.

Marianne
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Studeren aan de OU is duurder dan aan een reguliere universiteit, dus dat zou alleen maar leiden tot hogere uitgaven. Het enige voordeel is dat je het beter kunt combineren met een (bij)baan. Toch moet je je studie niet over te veel jaar uitsmeren, want je moet binnen 10 jaar een diploma op zak hebben om niet ook nog je studiebeurs en OV-kaart terug te hoeven betalen.
Ik zou je studie afmaken. Ga er vol voor, zodat je er zo snel mogelijk van af bent. En wie weet kun je in het weekend een dag werken? Bij voorkeur de zondag, dan krijg je bijvoorbeeld 160% (afhankelijk van waar je werkt) van het uurloon betaald. En kijk naar je uitgaven. Ik vind 1100 euro in de maand erg veel voor een student. En wat Smaragd al schreef: heb je goed gekeken of je gebruik maakt van alle potjes die er zijn? En bekijk nog eens kritisch je uitgaven. Ik ken veel studenten die van veel minder dan 1100 euro per maand rond kunnen komen, ook als ze op kamers wonen en hun hele studie zelf moeten betalen. Die eten geen biefstuk, gaan niet op een luxe vakantie en lopen niet in dure kleding rond. Ik weet natuurlijk niet in hoeverre jij op een houtje bijt of niet. Maar bekijk eens wat je aan uitgaven kunt schrappen.

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Maak in ieder geval de psychologie bachelor af. Dit duurt je nog maar 1,5 jaar als je er hard genoeg voor werkt. Mogelijk kun je zelfs nog gebruik maken van vakken die je hebt gehaald voor biomedische wetenschappen. Je kosten van 1100 euro per maand zou je 100 of 200 euro vanaf moeten kunnen halen (en meer zou ook mogelijk moeten zijn uitgaande van het gemiddelde).

Als je die bachelor af hebt dan wordt in ieder geval prestatiebeurs vergoed. Dat deel van de lening hoef je niet voor te vrezen. Dan is het al makkelijker om te lenen. Vrees je toch nog voor de financiën ga dan komend half jaar flink werken en sparen. Mogelijk kun je ook nog wat autodidactisch bijstuderen om de studie makkelijker te doorgronden.

Ga met bovenstaande ideeën naar de studiecoordinator van de opleiding, maak een plan, go with the flow, en haal in ieder geval de bachelor. In de tussentijd kun je nadenken over de master. Het heeft weinig zin om daar nu al over na te denken "what if". Er zijn zoveel wegen.

Ik vindt 1,5 jaar niet zoveel. Als je maar hard genoeg werkt dan moet het kunnen. Een extra jaar voor een master, eventueel na tussentijds te hebben gewerkt, moet dan misschien ook nog wel kunnen. De 1,5 jaar voor een psycholgie Bsc lijkt mij de makkelijkste weg.

Als je overigens gaat studeren met als doel je vakken en diploma te halen (in plaats van onderpresteren, of lekker je eigen zin volgen en andere stof, biomedisch, leren) dan gaat het studeren ook ineens anders; opeens haal je met gemak hoge cijfers voor tentamens. Sommige tentamens zijn kinderachtig simpel als je maar goed voorbereid. Je kunt soms zelfs met enkel wikipedia als studiebron een vak halen. Het is zoals het gebruik van uitreksels voor het studeren van een boek; dat geeft soms beter resultaat dan het lezen van het boek en dat lezen kun je vaak ook achterwege laten. Ook al ken je dan niet echt het boek je weet wel precies wat je moet weten voor de toets.
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

Liv
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik sluit me wel zo'n beetje bij de rest aan. Van die 1100 euro moet toch wel wat af kunnen? Ik denk dat nu doorbikkelen (en zoals Tinus zegt in elk geval die bachelor binnenslepen) het beste is. Wat betreft 'n bijbaan: ik weet niet in hoeverre 't mogelijk is (nu of ja je BSc) om iets in de richting van je studie te doen? Dat verdient wellicht beter en is ook op andere vlakken mooi meegenomen.

Ik zit trouwens ook te denken: je zult nu wel geen gratis ov meer hebben, hè? Wat doe je met je reiskosten nu?
The sun is on my side
Take me for a ride
I smile up to the sky
I know I'll be all right

scarlett
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Financiële problemen mbt studeren, hoe zou jij het doen?
Ik zou je kunnen vertellen hóe ik het nu doe: Ik doe een voltijd studie. Ik heb mijn rooster zo kunnen plannen dat ik van maandag t/m donderdag college heb. Vrijdag, zaterdag en zondag werk ik - er komt zo'n 700 euro in de maand binnen en er gaat 350 aan huur af, dus ik hou 350 euro voor andere dingen. Niet veel geld, maar veel tijd om het uit te geven, heb ik toch niet. Waar het kan, probeer ik exra te werken, maar het is vooral gewoon heel zuinig leven en niet shoppen...
Lucy Maud Montgomery schreef: Here sat Marilla Cuthbert, when she sat at all, always slightly distrustful of sunshine, which seemed to her too dancing and irresponsible a thing for a world which was meant to be taken seriously...

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Scarlet, wow!, ik ben onder de indruk! :bigups:
Give me a break!

Advaya
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Nouja ik zit op ~1000 inclusief collegegeld in maandtermijnen he :) Nogmaals, niet op kamers dus, maar een eigen appartementje. Toch net ietsje duurder. Maar ik vind het zonde en niet de moeite waard om te gaan verhuizen naar een kamer. Is niet echt iets voor mij ook.
Huur: 300
Boodschappen: 200
Openstaande afbetaling laptop: 100 (moest een laptop hebben, oude was stuk, had dus geen keuze)
Collegegeld: 150
VGZ: 140
internet: 60
elec: 35
telefoon: 50

Tja... :) en dan heb je nog je variabele kosten, sporadische kosten, etc. Je moet gewoon altijd ietsje ruimer zitten, want er zijn altijd wel dingen waaraan je niet denkt of die onverwacht komen, plus je moet ook iets kunnen sparen. Wat dat betreft is 1100 nog best krap. Je wil ook kleding, eens een keer wat leuks doen met vrienden, etc. Ik doe echt niets geks met boodschappen bijvoorbeeld, en loop absoluut niet in merkkleding. Op vakantie ben ik al 5 jaar niet geweest.

Liv
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ben je (noodzakelijk) uitgebreid aanvullend verzekerd? Ik betaal toch 'n paar tientjes minder per maand bij CZ. En 60 euro internet, hallelujah! 3G ofzo? Met 20 euro heb je voor wifi thuis toch best 'n aardige verbinding?
The sun is on my side
Take me for a ride
I smile up to the sky
I know I'll be all right

scarlett
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Nogmaals, niet op kamers dus, maar een eigen appartementje. Toch net ietsje duurder.
300 euro huur voor een eigen appartement valt te overzien. Ontvang je huursubsidie? dat dekt dan ook weer internet/stroom, etc...
Lucy Maud Montgomery schreef: Here sat Marilla Cuthbert, when she sat at all, always slightly distrustful of sunshine, which seemed to her too dancing and irresponsible a thing for a world which was meant to be taken seriously...

Advaya
Veelgebruiker
Veelgebruiker

scarlett schreef:
Nogmaals, niet op kamers dus, maar een eigen appartementje. Toch net ietsje duurder.
300 euro huur voor een eigen appartement valt te overzien. Ontvang je huursubsidie? dat dekt dan ook weer internet/stroom, etc...
440 exclusief huursubsidie..... Dat had ik er al vanaf getrokken uiteraard ;)
Overigens bedoelde ik met 'ietsje duurder' niet alleen de huur, maar ook zaken als je moet een inboedelverzekering afsluiten, je eigen internet en tv afsluiten, je betaalt electra, etc. Dat heb je op kamers niet :)
Laatst gewijzigd door Advaya op do 07 mar 2013, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Advaya
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Liv schreef:Ben je (noodzakelijk) uitgebreid aanvullend verzekerd? Ik betaal toch 'n paar tientjes minder per maand bij CZ. En 60 euro internet, hallelujah! 3G ofzo? Met 20 euro heb je voor wifi thuis toch best 'n aardige verbinding?
Alles in een van Ziggo, dus met tv (en telefonie, maar dat gebruik ik niet). Vind het best meevallen. Ja je kunt ook voor traag internet kiezen natuurlijk, maar ik gebruik mijn verbinding vrij stevig, download veel, dus dit is wel een beetje het minimum voor mij. Maar goed, die tientjes doen het hem ook niet :) En met alleen een ADSL lijntje heb je natuurlijk weer geen tv. Ik kijk het niet heel vaak, maar zou het toch ook weer niet helemaal niet willen hebben.

En deze verzekering had ik nog van vorig jaar. Heb het dit jaar niet gewijzigd inderdaad. Ik heb er een extra pakket voor tandarts bij, maar dat is alles. Had ik misschien naar moeten kijken, wat argeloos in geweest :oops:
Laatst gewijzigd door Advaya op do 07 mar 2013, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Liv
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ooo, alles is 1, dat verandert de zaak. Dan is dat hier hetzelfde bedrag ;)
The sun is on my side
Take me for a ride
I smile up to the sky
I know I'll be all right

Smaragd
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

RRGJL schreef:
Liv schreef:Ben je (noodzakelijk) uitgebreid aanvullend verzekerd? Ik betaal toch 'n paar tientjes minder per maand bij CZ. En 60 euro internet, hallelujah! 3G ofzo? Met 20 euro heb je voor wifi thuis toch best 'n aardige verbinding?
Alles in een van Ziggo, dus met tv (en telefonie, maar dat gebruik ik niet). Vind het best meevallen. Ja je kunt ook voor traag internet kiezen natuurlijk, maar ik gebruik mijn verbinding vrij stevig, download veel, dus dit is wel een beetje het minimum voor mij. Maar goed, die tientjes doen het hem ook niet :) En met alleen een ADSL lijntje heb je natuurlijk weer geen tv. Ik kijk het niet heel vaak, maar zou het toch ook weer niet helemaal niet willen hebben.

En deze verzekering had ik nog van vorig jaar. Heb het dit jaar niet gewijzigd inderdaad. Ik heb er een extra pakket voor tandarts bij, maar dat is alles. Had ik misschien naar moeten kijken, wat argeloos in geweest :oops:
Maar alles in 1 is dus niet nodig? Dan gewoon voor de goedkoopste provider gaan. (of slim zoeken naar gratis internet, je huiswerk maken op de universiteit en daar de wifi gebruiken of zo). Heb zelf als student nooit TV gehad, dat paste gewoon niet in het budget.
En dan ook nog 50 euro voor de telefoon? Bedenk dat je die 50 euro leent! Dat is toch helemaal niet nodig? (hier een telefoonabbo van 5 euro, daar red ik het heel aardig mee). Denk dat je zo door heel veel van je uitgaven best nog eens kritisch heen kunt gaan.
Gelukkig is een mens die wijsheid heeft gevonden, een mens die inzicht wint.
Spreuken 3 : 13

Stefan
Beheerder
Beheerder

ik mis wat kosten in de opsomming, denk ik.. gemeentelijke lasten e.d?
Verder schrik ik van sommige kosten, TV, internet.. leuk veel downloaden, maar €60 per maand is gewoon veel geld (een €20 p.m. zou per jaar 480 aan besparing opleveren) telefoon idem (€50 is een flink abo!), is al €960... x 5 jaar studie is wel gewoon 4800 minder terugbetalen...

De bijdrage van je ouders zou ook omhoog moeten (IMHO, het is mijn mening maar). Wat hij wel of niet eerlijk vindt is niet van belang voor jou; dat moet hij maar met DUO uitvechten (ik kan niet zo goed tegen ouders die hun verantwoordelijkheden willen ontlopen).

Verder is de terugbetaling gebaseerd op draagkracht... Als het je tegenzit, laat het meten en je betaalt gewoon minder.

Alles wat je nu bespaart is meegenomen, en elk 10tje is 120 per jaar.. met rente over 10 jaar is dat euhm; veel ;-) dus beter dat tientje in de zak houden. Een beetje afzien tijdens de studietijd is alleen maar een leuk verhaal later. FF Bikkelen!
.. inconsistency is one to which every honest thinker must subject himself. The foolish and the dead alone never change their opinion.
James Russell Lowell
http://quoteinvestigator.com
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases

scarlett
Veelgebruiker
Veelgebruiker

De bijdrage van je ouders zou ook omhoog moeten (IMHO, het is mijn mening maar). Wat hij wel of niet eerlijk vindt is niet van belang voor jou; dat moet hij maar met DUO uitvechten (ik kan niet zo goed tegen ouders die hun verantwoordelijkheden willen ontlopen).
Vind ik niet. Ik heb nooit op maandelijkse basis financiële ondersteuning gehad. De deur had altijd opengestaan als ik tijdens mijn studie thuis had willen wonen. Dit wilde ik echter niet, en met mijn eigen keuze om het ouderlijk huis te verlaten, kwamen ook de eigen financiële verantwoordelijkheden. Ik wist dat ik een uitwonende beurs zou ontvangen, en dat ik hier vier jaar recht op zou hebben - en dat was voor mij ook de motivatie om mijn studie zo snel mogelijk af te ronden.

Topicposter, zou misschien ook wat kunnen ''inleveren'', als ie toch zo graag zijn studie wil afmaken. Misschien terug naar huis of door tóch op kamers te gaan, waardoor je misschien minder huur betaalt, en dan maar op de bieb leren

Ik heb er begrip voor als ouders hun kinderen niet maandelijks financieel kunnen uithelpen, helemaal als het gezin bestaat uit meer dan drie kinderen of de ouders gewoon een minder goed betaalde baan hebben. Natuurlijk, ben ik ooit ook wel financieel uitgeholpen, maar ik kreeg niet maandelijks geld op mijn rekening gestort. En ik vind ook niet dat ouders dat zouden moeten kunnen doen. Kijk, áls het kan, waarom niet? Maar als ze zich dat niet kunnen veroorloven, dan zouden ze zich daar niet schuldig om moeten voelen.

Liv
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Nou, je redenering klopt niet helemaal. DUO bepaalt op basis van de inkomens van je ouders of je 'n aanvullende beurs krijgt. Als je die niet krijgt, is dat omdat je ouders het zich moeten kunnen veroorloven om je financieel te steunen. Zo hoog ligt die grens idd niet, maar toch: dit is bij TS blijkbaar het geval. En als je ouders dat mooie bedrag dat de DUO heeft uitgerekend niet of maar deels aan je studie bijdragen, ja, dan is dat heel vervelend. Ik heb wel eens van wat thuiswonende studenten met aanvullende beurzen bedragen gehoord. Nou, die krijgen dus nog 'n stuk meer dan een uitwonende met basisbeurs.

Het is wel zo dat TS misschien voor aanvang van z'n studie beter had kunnen nadenken over z'n leenkeuzes, maar gebeurd is gebeurd. Ik kan me goed voorstellen dat je thuis wonen niet meer ziet zitten en zo'n appartement is door huurtoeslag ed echt 'n prima keuze denk ik.
The sun is on my side
Take me for a ride
I smile up to the sky
I know I'll be all right

scarlett
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ik heb ook nooit recht gehad op een aanvullende beurs, want het inkomen van mijn ouders viel net niet boven de inkomensgrens. Maar juist dit ''net boven de inkomensgrens'' zijn van die gevallen van mensen die het ook al niet zo breed hebben dat ze hun kinderen op dergelijke wijze financieel kunnen ondersteunen zoals hierboven vermeld.

Maarja, het is puur persoonlijk: ik zou nooit verwachten dat ik maandelijks geld op mijn rekening gestort krijg en zal het ze nooit kwalijk nemen dat ze die niet hebben kunnen doen, omdat ik zie dat ze op andere manieren toch wel zo veel mogelijk proberen te helpen als mogelijk. En als ze dan wél financieel eens kunnen helpen, dan ben ik daar heel blij mee.

Maarja, di's een beetje offtopic allemaal...

Terug naar “HB en studie”