Rianne
Eigenaar
Eigenaar
Contacteer: Website

Oproep bijdrage aan onderzoek tbv afstudeerscriptie

Namens Marnix, een student aan de Tilburg University met wie ik de afgelopen weken gespard heb over zijn afstudeerscriptie, plaats ik deze oproep.
Marnix schreef:Beste forumleden,

Ik wil jullie van harte uitnodigen om mee te werken aan mijn afstudeeronderzoek door deze vragenlijst in te vullen. Ik probeer de strategieën in kaart te brengen die hoogbegaafden gebruiken om hun sociale leven wat aangenamer te maken. Jullie hulp is hierbij van hele grote waarde.

De link naar het onderzoek is http://www.thesistools.com/web/?id=321998

Alvast ontzettend bedankt voor het invullen!

Met vriendelijke groeten,

Marnix Manni

TB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Re: Oproep bijdrage aan onderzoek tbv afstudeerscriptie

Woow, mag deze achteraf gepubliceerd worden?

Liv
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ingevuld, en ook ik hoor graag de resultaten!
The sun is on my side
Take me for a ride
I smile up to the sky
I know I'll be all right

JeejWeej
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Ik ook en ik ook. :)

Wist niet zo goed hoe ik de vragen over populair zijn moest beantwoorden. Ik conformeer behoorlijk naar mijn idee, maar ik wil niet populair zijn in de zin van bij een bepaalde groep horen. In hoeverre kun je aanpassen aan de samenleving om mee te kunnen verstaan onder populair willen zijn?

TurtleIce
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ik heb de term populair geïnterpreteerd als geliefd worden door anderen. Het gaat mij inderdaad ook niet zozeer om bij een bepaalde groep te horen, maar ik doe wel mijn best om door (bijna) iedereen aardig gevonden te worden.

Ben benieuwd! Succes Marnix!
'Alleen zij die het absurde proberen zullen het onmogelijke bereiken. Ik denk dat het in mijn kelder is - ik zal boven even gaan kijken.' - M.C. Escher

Nickname
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik probeer de strategieën in kaart te brengen die hoogbegaafden gebruiken om hun sociale leven wat aangenamer te maken.

Is dat dan nodig? Is het sociale leven van een hoogbegaafde dan niet/ of minder aangenaam?

Na de zoveelste vraag over 'populariteit' ben ik afgehaakt...en dat terwijl ik best wel een aangenaam sociaal leven heb. Maar ik geloof niet dat ik daar speciale strategieën voor gebruik.
Je kunt de golven niet bedwingen, maar je kunt wel leren om te surfen. Jon Kabat-Zinn

Marianne
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Hoi,

Ook ik heb hem ingevuld. Ik hoop dat de resultaten met ons gedeeld worden!
Ik ben als student Psychologie erg benieuwd naar de keuze voor deze vragenlijst. Ten eerste omdat er na 1995 een revisie heeft plaatsgevonden (en vast wel meer dan een) en ten tweede omdat deze vragenlijst bedoeld is voor adolescenten en niet voor volwassenen. Ik vraag me af hoe Marnix hiermee om zal gaan en of hij zelf verantwoordelijk is voor de vertaling van de vragenlijst of dat er al een Nederlandstalige versie van bestond (in verband met de validiteit van de vragenlijst).

Groetjes

Nickname
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

...ten tweede omdat deze vragenlijst bedoeld is voor adolescenten en niet voor volwassenen.
ah...dat verklaard een hoop.
Je kunt de golven niet bedwingen, maar je kunt wel leren om te surfen. Jon Kabat-Zinn

NB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ingevuld. Vond het inderdaad ook een tikkeltje vreemd(e) (/verwoorde) vragen, maar hoop dat Marnix hier iets mee kan.

m1960
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Was het een vragenlijst voor adolescenten? Oeps, dat heb ik dus niet gelezen. Ik heb de lijst wel ingevuld en verzonden, maar ben dus duidelijk geen adolescent..........
Ik ben wel benieuwd naar de resultaten!

Groetjes Marlou
niet helemaal gek of helemaal niet gek?.......

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ben ook benieuwd naar de resultaten.

Ik heb de link gevolgd, maar zag niet in de tekst staan dat deze lijst bedoeld is voor adolescenten overigens. N.a.v. bovenstaande posts hierover heb ik 'm niet ingevuld. Mocht het anders blijken dan lees ik het graag en vul ik 'm alsnog graag in. :)
"The time is always right to do the right thing" ~ M.L. King jr. ~

Marianne
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Het is de bedoeling dat ook volwassenen hem invullen, volgens mij. Wat ik aangaf, is dat de Engelstalige versie van de vragenlijst oorspronkelijk bedoeld is voor adolescenten en ik vroeg me af hoe deze afstudeerder daarmee omgaat. Je kunt (als je de lijst even opzoekt) zien dat bij de formulering dingen zijn aangepast aan volwassenen.

Luna
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik heb de vragenlijst ook ingevuld. Niet alle vragen waren echter even eenduidig. Het lijkt mij lastig, zo niet onmogelijk om de antwoorden op die vragen te interpreteren.

m1960
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Luna schreef:Ik heb de vragenlijst ook ingevuld. Niet alle vragen waren echter even eenduidig. Het lijkt mij lastig, zo niet onmogelijk om de antwoorden op die vragen te interpreteren.
Ik heb de vragenlijst ook ingevuld. Niet alle vragen waren echter even eenduidig. Het lijkt mij lastig, zo niet onmogelijk om de antwoorden op die vragen te interpreteren.
Dat klopt Luna. Zulke vragen krijg je ook bij een persoonlijkheidstest. Sommige lijken hetzelfde, maar worden op een iets andere manier gesteld.

Groetjes Marlou
niet helemaal gek of helemaal niet gek?.......

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Marianne schreef:Het is de bedoeling dat ook volwassenen hem invullen, volgens mij. Wat ik aangaf, is dat de Engelstalige versie van de vragenlijst oorspronkelijk bedoeld is voor adolescenten en ik vroeg me af hoe deze afstudeerder daarmee omgaat. Je kunt (als je de lijst even opzoekt) zien dat bij de formulering dingen zijn aangepast aan volwassenen.
Oké, thanx Marianne!
Wordt morgen dat ik 'm ga invullen dan. :)
"The time is always right to do the right thing" ~ M.L. King jr. ~

Thom
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ik heb 'm ingevuld, maar twijfel aan de validiteit van de test. De vragen zijn niet eenduidig te beantwoorden. Ze voldoen voor m'n gevoel niet aan de regels van de booleaanse logica/algebra.

Ik ben wel benieuwd wat er uitkomt. Zijn hoogbegaafden nog wel steeds populair? :mrgreen:
Nothing is right in my left brain, nothing is left in my right brain.

Nickname
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Als ik de reacties lees, vraag ik me wel af waarom mensen een vragenlijst invullen waar ze vraagtekens bij hebben.

Luna
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Nickname schreef:Als ik de reacties lees, vraag ik me wel af waarom mensen een vragenlijst invullen waar ze vraagtekens bij hebben.
Aan de ene kant omdat ik er al mee bezig was. Het is niet zo dat je de vragen vantevoren kunt inzien. Aan de andere kant wil ik graag deze afstudeerder helpen. Ik weet hoe moeilijk het is om voldoende respondenten te vinden. In een academische omgeving is overigens ook altijd ruimte om als afstudeerder in je scriptie dingen ter discussie te stellen.

Thom
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Nickname schreef:Als ik de reacties lees, vraag ik me wel af waarom mensen een vragenlijst invullen waar ze vraagtekens bij hebben.
Ik heb net zoals Luna de vragen niet van tevoren getoetst op hun wetenschappelijk gehalte :wink: .

Ook zou de test verkennend kunnen zijn, om te kijken wat er zoal leeft bij hoogbegaafden als het om populariteit gaat. Zo'n test moet dan wel goed in elkaar zitten, maar hoeft niet per se volledig wetenschappelijk verantwoord te zijn.
Nothing is right in my left brain, nothing is left in my right brain.

Nickname
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik heb net zoals Luna de vragen niet van tevoren getoetst op hun wetenschappelijk gehalte :wink: .
Ik ook niet. Maar je kunt toch stoppen als het je niet bevalt?
Bovendien gaat het me ook niet om het wetenschappelijk niveau. Maar dat de vragen niet bij mij aansluiten.
In de introductie stelt de onderzoeker dat hij de strategieën in kaart wil brengen die hoogbegaafden gebruiken om hun sociale leven wat aangenamer te maken. Door al die vragen over populariteit krijg ik dan het idee dat hij iets geheel anders onder een 'aangenaam sociaal leven' verstaat dan ik...Of een geheel ander doelgroep op het oog heeft.

Terug naar “HB in het dagelijks leven”