Gebruikersavatar
Feanturluin
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: di 22 jan 2013, 22:42
Locatie: Wageningen

Een transitie, een nieuw jaar een aanmelding

Hallo allen,

Volgens enkele experts bekend met de Maya-kalender en de Tzolkin heb ik niet meer de Witte Wereldoverbrugger, maar een Rode Draak als Maya Avatar. Precies weet ik het niet meer, maar dat het een verandering is, is wel duidelijk. En bij veranderingen hoort ook deelnemen aan fora, waar ik eerst wel eens wat op las, maar nog geen lid van was. Bij deze is de belofte aan enkelen onder jullie ingelost.

Mijn naam is Thijs Cornelussen en ik ben bij verschillende mensen persoonlijk bekend. Verschillende anderen kennen mij van mijn bijdragen tijdens diverse HB-café's in Arnhem. En weer anderen (en deels dezelfden) kennen mij als docent/coach bij OPUS - de speciale hoogbegaafden afdeling binnen het Olympus College in Arnhem. Dus in hoeverre moet ik mij nog introduceren??

Voor al degenen, die mij nog niet kennen en voor degenen, die dachten dat ze mij kenden ... volgt er een kort verhaal:

De naam en de avatar zijn lang geleden bedacht en gemaakt. De naam voor deelname aan het toenmalige forum van Games Workshop, waar ik redelijk actief was als speler en spelleider van Warhammer 40k en van Lord of the Rings. Feanturluin is afgekomstig uit Tolkien's Elverntaal en betekent zoveel als Blauwe vlam (vuur). De avatar is getekend naar aanleiding van een cursus Krauthammer Management. Het stelt een schaal (lees handen) voor waarin een vlam met Yin-Yang symbolen brandt. Zo sta ik ook in het leven: als voorbeeld voor anderen, als rolmodel en met de donkere kanten zichtbaar gemaakt. Groei gaat met stuipen en pijnen (voor een andere keer).

Momenteel ben ik even "in een klooster". M.a.w. ik zit even thuis na de zoveelste teleurstellende en frustrerende ingeving van het management team. Als je een voorbeeldpositie wilt innemen, val je ook op en dan is het vlekje gauw gevonden. Zoals een collega zei: je valt op door je andere werkende aanpak, en dat vinden leidinggevenden niet altijd even fijn. Of zoals in een column in Managementboek stond: "je wordt aangenomen om wat je kunt, maar ontslagen om wie je bent." En dan lees je het rapport van de Universiteit van Utrecht over HB-participatie in werkomgevingen .... Oh ja, daarom ... maar het leuke aan dat rapport is, dat je het ook kunt gebruiken om weer te re-integreren en de draad weer op te pakken.

Ik ben enkele maanden geleden begonnen met de Master-opleiding Onderwijswetenschappen aan de Open Universiteit en wil daarin een onderzoek doen naar het HB-onderwijs in Nederland. Volgens mij bestaat dat namelijk helemaal niet! Met de vraag of het ooit zou kunnen bestaan daar achteraan gesteld. Er zijn veel initiatieven, maar de overgrote meerderheid daarvan is gebaseerd op bestaande uitgangspunten en doelen. Maar of dat nu echt iets / veel oplevert ... Als er niets aan de opleiding vn docenten, coaches en (school)management verandert, komt er geen ruimte voor de talenten van leerlingen in het algemeen en de HB-er in het bijzonder. Zo, weten jullie meteen waar een belangrijke passie van mij ligt :D

Voor mij zijn de drie F's een belangrijk uitgangspunt in gesprekken, lessen, opdrachten en noem maar op. De eerste F staat voor Feiten (datgene wat bekend is, waar men overeenstemming over heeft). De tweede F staat voor Fictie (datgene wat kan voortkomen uit het bekende, waar men discussie over heeft). En de derde F staat voor Fantasie (datgene wat nog niet bestaat, maar af te leiden is uit het bekende, waar men over kan dromen). Deze drie F's vormen een cyclus. In een nieuwjaarsrede in 1991 heb ik dit bij de vakgroep Plantenfysiologie van de Wageningse Universiteit voor het eerst benoemd. En de laatste jaren heeft zich dat tot een kern van mijn werken gemaakt.

Ach ik kan veel vertellen, maar ik denk dat hierboven al een aantal leuke interessante en uitdagende uitspraken staan. Ik zie graag jullie reacties tegemoet en wil die "pittige discussie" wel eens meemaken.

Met vriendelijke groet,

Thijs Cornelussen (Feanturluin)
Een modern (HB-)docent is een manager van kennisoverdracht

Gebruikersavatar
Rianne
Eigenaar
Eigenaar
Berichten: 7826
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:58
Locatie: Wageningen
Contacteer: Website

Re: Een transitie, een nieuw jaar een aanmelding

Welkom Thijs!

Gebruikersavatar
Alexandra
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Berichten: 2382
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 17:03

Re: Een transitie, een nieuw jaar een aanmelding

Welkom Thijs :D

Mooie en gevoelsmatig herkenbare introductie wbt ervaring werk en processen en gedachten over leren.

Feanturluin schreef:Hallo allen,


Mijn naam is Thijs Cornelussen en ik ben bij verschillende mensen persoonlijk bekend. Verschillende anderen kennen mij van mijn bijdragen tijdens diverse HB-café's in Arnhem. En weer anderen (en deels dezelfden) kennen mij als docent/coach bij OPUS - de speciale hoogbegaafden afdeling binnen het Olympus College in Arnhem. Dus in hoeverre moet ik mij nog introduceren??
En:
Momenteel ben ik even "in een klooster". M.a.w. ik zit even thuis na de zoveelste teleurstellende en frustrerende ingeving van het management team. Als je een voorbeeldpositie wilt innemen, val je ook op en dan is het vlekje gauw gevonden. Zoals een collega zei: je valt op door je andere werkende aanpak, en dat vinden leidinggevenden niet altijd even fijn. Of zoals in een column in Managementboek stond: "je wordt aangenomen om wat je kunt, maar ontslagen om wie je bent." En dan lees je het rapport van de Universiteit van Utrecht over HB-participatie in werkomgevingen .... Oh ja, daarom ... maar het leuke aan dat rapport is, dat je het ook kunt gebruiken om weer te re-integreren en de draad weer op te pakken.
Werk je dan nu niet meer als docent/coach voor OPUS of is dit iets wat met ander werk te maken heeft en blijf je dit doen?
Ik ben enkele maanden geleden begonnen met de Master-opleiding Onderwijswetenschappen aan de Open Universiteit en wil daarin een onderzoek doen naar het HB-onderwijs in Nederland. Volgens mij bestaat dat namelijk helemaal niet! Met de vraag of het ooit zou kunnen bestaan daar achteraan gesteld. Er zijn veel initiatieven, maar de overgrote meerderheid daarvan is gebaseerd op bestaande uitgangspunten en doelen. Maar of dat nu echt iets / veel oplevert ... Als er niets aan de opleiding vn docenten, coaches en (school)management verandert, komt er geen ruimte voor de talenten van leerlingen in het algemeen en de HB-er in het bijzonder. Zo, weten jullie meteen waar een belangrijke passie van mij ligt :D
Goed dat je ondanks'Klooster'tijdperk je niet van de wijs laat brengen en verder gaat met de vormgeving je eigen gedachten en ideeën .
Kan je nog meer over vertellen hoe je het proces van leren ziet? Ik ben er benieuwd naar, omdat ik bepaalde dingen van Carol Dweck heel goed vind en omdat ik gewoon zelf met het onderwerp bezig ben.

OJa, discussie komt vanzelf wel, don't worry :wink:

raz50
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 14 jan 2013, 19:19
Locatie: Zwijndrecht

Re: Een transitie, een nieuw jaar een aanmelding

Mooie introductie. Je komt me als een open persoon over. Daar hou ik wel van.
“Believe nothing, no matter where you read it, or who said it, no matter if I have said it, unless it agrees with your own reason and your own common sense.”

Sarah
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 14 jan 2013, 16:38

Re: Een transitie, een nieuw jaar een aanmelding

Welkom hier! Ik ben niet bekend erg met de Maya-kalender maar wel met veranderingen en de problemen en (soms) mooie uitkomsten die ermee gepaard gaan. Veel succes en ik hoop dat het forum je kan helpen :)

Gebruikersavatar
Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker
Berichten: 7368
Lid geworden op: zo 05 jun 2011, 08:26
Locatie: Haaglanden

Re: Een transitie, een nieuw jaar een aanmelding

Die Maya-kalender, die kon bij het oud papier, toch, sinds december vorig jaar?! :P

Maar welkom. :)
Give me a break!

PSG
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 23 sep 2012, 10:46

Re: Een transitie, een nieuw jaar een aanmelding

Welkom Thijs, hoop dat je hier wat sparringpartners kunt vinden. Mooi onderwerp, helaas kan ik er niet over meepraten.
Weet wel dat basisonderwijs aan hoogbegaafde kinderen ernstig stroef verloopt, ik hoop dat het tegen de tijd dat ze (mijn eigen kinderen) verder zijn, het toch beter gaat (al maken je uitspraken me niet echt geloven dat het "straks" veel beter zal zijn...)

Gebruikersavatar
Arjan
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Berichten: 2328
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 23:46

Re: Een transitie, een nieuw jaar een aanmelding

PSG schreef:Welkom Thijs, hoop dat je hier wat sparringpartners kunt vinden. Mooi onderwerp, helaas kan ik er niet over meepraten.
Weet wel dat basisonderwijs aan hoogbegaafde kinderen ernstig stroef verloopt, ik hoop dat het tegen de tijd dat ze (mijn eigen kinderen) verder zijn, het toch beter gaat (al maken je uitspraken me niet echt geloven dat het "straks" veel beter zal zijn...)
Niet om hier nu meteen een hele discussie te starten maar don't get your hopes up. Bovendien krijg ik op mijn donder als we hier over kinderen gaan discussiëren. :mrgreen:

Hoewel er heel veel goed werk wordt gedaan op heel wat scholen is er nog lang geen sprake van passend onderwijs voor (alle) hoogbegaafde kinderen. Nu is passend een rekbaar begrip, afhankelijk van het kind is dit het beste af in een reguliere klas met extra aandacht, een plusklas of op een Leonardo afdeling. Leerkrachten (om maar even een bruggetje te maken naar deze introductie, welkom Thijs! by the way) doen voor het overgrote deel hun stinkende best om kinderen optimaal te onderwijzen maar managementbeslissingen, onzekerheid en geldgebrek (wat zich vertaalt in gebrek aan formatie om extra personeel in te huren) spelen het onderwijs in de breedte parten en nog eens extra daar waar extra vraag ligt aan de bovenkant. (Voor kinderen aan de onderkant is het makkelijker extra geld krijgen bv. middels een 'rugzakje', lees: extra geld.).

Ik zie niet snel verandering komen in deze situatie, en daarmee blijft het nog wel even aanmodderen de komende jaren of wie weet decennia.
Pessimistisch mijn visie? Ik denk realistischer dan denken dat het allemaal wel goed komt. Voor leerkrachten en ouders hè, op dit forum hebben we het niet over kinderen natuurlijk :wink:

Overigens best een leuk om hier of bij te buren een boom op te zetten over middelbaar onderwijs aan HB'ers want dat bestaat inderdaad nauwelijks. En een onpopulaire opvatting van mij misschien, maar Opus is ook niet zaligmakend. Of om het positiever te verwoorden: nog volop in ontwikkeling. Bovendien voor een percentueel gezien miniem deel van de HB'ers bereikbaar en toegankelijk (door capaciteit en geografische locatie).

(Excuses voor het kapen van jouw introtopic, Thijs, kon mijzelf niet van deze reactie weerhouden.)

Carmen
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker
Berichten: 83
Lid geworden op: vr 24 dec 2010, 22:34

Re: Een transitie, een nieuw jaar een aanmelding

Hoi Thijs,

Welkom!
Feanturluin schreef:Zo, weten jullie meteen waar een belangrijke passie van mij ligt
Leuk om te lezen! Ik zit er ook vol in, als Leonardoleerkracht, en stroom over van enthousiasme als ik er eenmaal over praat... [propeller]
Ik vind het daarom ook jammer hier zo weinig over het onderwijs te lezen. (Tja, ik ben vooral een lezer, 'durf' niet zo veel te melden of, nog enger, zelf te starten :oops:)

Ik ben erg benieuwd naar je onderzoek en alle ontdekkingen die je daarbij doet!!

Gebruikersavatar
Feanturluin
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker
Berichten: 6
Lid geworden op: di 22 jan 2013, 22:42
Locatie: Wageningen

Re: Een transitie, een nieuw jaar een aanmelding

Arjan schreef:En een onpopulaire opvatting van mij misschien, maar Opus is ook niet zaligmakend. Of om het positiever te verwoorden: nog volop in ontwikkeling. Bovendien voor een percentueel gezien miniem deel van de HB'ers bereikbaar en toegankelijk (door capaciteit en geografische locatie).
Helemaal gelijk, Arjan. en aangezien ik er vijf jaar aan meegebouwd heb en er dus met het volste recht van spreken over mag oordelen (even stelling nemen): OPUS gaat eerder achteruit dan vooruit. En daar BAAL ik van :twisted: Zoals hier al eerder opgemerkt werd, is er behoefte aan een andere vorm van onderwijsorganisatie, niet alleen voor HB-ers maar voor alle leerlingen.

Wat dat aangaat sla je de spijker op zijn kop, Arjan. Zolang onderwijs aan economische bepalingen onderhevig is, zal het nooit als een investering in de toekomst van je natie/land/wereld gezien worden. De opbrengsten van evidence based education - een project dat de overheid enkele jaren geleden startte - zijn nog niet beschikbaar of zo mager, dat je er niets mee kunt. Ook de diverse stimuleringsfondsen dreigen als geldschieter gebruikt te worden in plaats van als middel om structurele wijzigingen door te voeren. Vandaar ook mijn afzetten tegen de gevestigde (politieke) managementorde.

Maar ja .... Don Quichotte was een romanticus en de molens bleven draaien. Maar zonder zijn ridderlijkheid hadden wij geen mooi verhaal of die prachtige uitdrukking ... Dus iemand moet toch die molens blijven bevechten .... Een vorm van Wipe Out ? :P
Een modern (HB-)docent is een manager van kennisoverdracht

Gebruikersavatar
Liv
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker
Berichten: 4388
Lid geworden op: di 10 jul 2012, 17:15

Re: Een transitie, een nieuw jaar een aanmelding

Welkom! :)
The sun is on my side
Take me for a ride
I smile up to the sky
I know I'll be all right

Carmen
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker
Berichten: 83
Lid geworden op: vr 24 dec 2010, 22:34

Re: Een transitie, een nieuw jaar een aanmelding

Feanturluin schreef: Helemaal gelijk, Arjan. en aangezien ik er vijf jaar aan meegebouwd heb en er dus met het volste recht van spreken over mag oordelen (even stelling nemen): OPUS gaat eerder achteruit dan vooruit. En daar BAAL ik van :twisted:

Herkenning!! Ik heb een Leo-afdeling mee opgezet, ben er helaas vervolgens wegbezuinigd, en werk nu op een andere school waar het financieel gezien 'handiger' is aangepakt, nl. op een SBO.
De leerkrachten zijn op mijn 'oude' Leo elk jaar gewisseld, de klassen zijn weer vergroot... De ideeën van de start zijn deels weer losgelaten. Niks ten nadele van die afdeling, ze kunnen dit of op deze manier volhouden of ze moeten stoppen, en op deze manier hebben de hb'ers er in ieder geval iets aan. Maar: als leerkracht zijnde wil je je eigen visie nastreven en vooral vasthouden aan de goed doordachte en ontwikkelde punten... en dat kan dan dus gewoon niet :? !

Mijn werkplek nu geeft wat dat betreft meer rust, omdat ik weet dat we het niet voor niets doen. Ook de komende jaren zullen deze kids gespecialiseerd onderwijs krijgen, de leerkrachtenwisseling zal niet van bovenaf worden aangestuurd, de vakdocenten blijven, etc. Mij geeft het veel meer de kans om me in de theorie te verdiepen (een opleiding 'hb' mag ik starten) en het ook zinvol te laten voelen.
Zoals hier al eerder opgemerkt werd, is er behoefte aan een andere vorm van onderwijsorganisatie, niet alleen voor HB-ers maar voor alle leerlingen.
Ik ben er van overtuigd dat de manier waarop ik nu lesgeef, voor heel veel leerlingen goed of zelfs beter zou zijn. Nu weet ik bijna niet anders dan op deze manier mijn onderwijs in te richten, omdat ik maar 1 jaar parttime voor een reguliere groep heb gestaan.
Veel gaat nu helaas op gevoel, waardoor dat ook veel twijfels bij mij teweeg brengt... Twijfels aan mijzelf, maar ook twijfels aan het onderwijssysteem. Ik lijk nu redelijk goed aan te voelen wat voor soort onderwijs deze kids nodig hebben, maar wat gebeurt er met leerkrachten die dat eigenlijk niet kunnen? En wat als mijn gevoel niet klopt? Het opleiden van docenten is dus ook een groot punt (en probleem!)

Gebruikersavatar
sterke leeuwin
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Berichten: 1442
Lid geworden op: vr 18 feb 2011, 10:11
Locatie: Omgeving Leiden

Re: Een transitie, een nieuw jaar een aanmelding

Heeeeeeee Thijs! Ik heb je gevonden! Twijfel niet aan jezelf omdat je je niet oneindig confirmeert.. Je bent een prima mens! Veel lees- en leerplezier hier, en succes met je studie!!!

vlinders
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker
Berichten: 94
Lid geworden op: di 16 apr 2013, 15:24

Re: Een transitie, een nieuw jaar een aanmelding

(Arjan)Ik zie niet snel verandering komen in deze situatie, en daarmee blijft het nog wel even aanmodderen de komende jaren of wie weet decennia.
Pessimistisch mijn visie? Ik denk realistischer dan denken dat het allemaal wel goed komt. Voor leerkrachten en ouders hè, op dit forum hebben we het niet over kinderen natuurlijk :wink:

Ik zag deze website gisteren; http://wittering.nl/
Een eigentijdse school, die ongeveer nog de enige inderdaad is in NL.
Het feit, dat er al 1 is, deed mij verbazen. Deze tekst hieronder legt de visie uit van de school;
"Het Nederlandse onderwijs vindt al heel lang, dat het kind centraal moet staan en niet de leerstof. Dat betekent, dat het tempo van de ontwikkeling niet wordt bepaald door de keurig in leerjaren ingedeelde methodes, maar dat het kind bepaalt in hoe hoog het tempo ligt. Dat kan dus hoger zijn dan de methodes "
Ikzelf heb een hbo gedaan waar de leerstof centraal stond ipv de student. Daardoor liep ik tegen dingen aan en deelde de visie hierboven en onderweg kwam ik heel wat conflicten tegen hierdoor. Ik zat er nog altijd niet lekker mee (wel hbo afgemaakt en inmiddels geaccepteerd en begrepen dat het zo nou eenmaal was), maar sinds ik mijn gedachten in de realiteit zie waargemaakt zijn, sinds gister dus, voelt het al hoopvol en positiever. Ik voel me nu terplekke geruster. Want als er iets staat, dan is dat het begin. Het begin van onderwijs,en niet alleen onderwijs, maar ook het hele bedrijfsleven, de maatschappij. Waar in uitvoering kan komen:
"Waar de mens centraal moet komen te staan en niet de leerstof of arbeid zelf"

Het was voor mij altijd zoeken naar een speld in een hooiberg, maar dat is het nu gelukkig niet mee :D
Dat neemt niet weg dat dit maar 1 school is, en dat de meerderheid deze visie nog niet geïntegreerd heeft. Wat dachten jullie van een klaagtopic? :mrgreen: Haha, en niet zomaar, want uit klagen kun je ook je passie halen. Als een knelpunt zo hoog ligt, komt er een punt dat het gevoel zo sterk is, en wanneer je dan bewust wordt van je eigen invloed kun je dit gaan waarmaken.

Because we can!

Terug naar “Introductie”