@Tinus,
Het kan best zijn dat je gelijk hebt, je hebt er blijkbaar veel tijd ingestopt om je verhaal te staven, lof daarvoor.
Dat kan ik niet zeggen van mezelf, wel dat ik daar geen tijd in ga stoppen. Zoals al aangegeven lopen er bij mensa veel erg kritische mensen rond, soms een beetje teveel

.
Deze '
elite' club waakt er voor dat leden voldoen aan het gewenste zeg maar IQ gedrag.
Uit de wandelgangen:
De tests leveren meer vals negatieven op dan vals positieven.
Niet uit de wandelgangen:
En ja ik kan daar over meepraten. De mensa test heb ik glorieus niet gehaald ( mag je dat zo noemen? Ik doe het want dat is helder taalgebruik.)
De WAIS die ik later gedaan heb daarentegen gaf een duidelijk andere uitslag.
Oorzaak of reden? Plausibel is de omgeving, de spanning, geen bril bij me hebben, de mindset etc. Misschien ook wel de test zelf dat die niet bij me past? Dat laatste is echter niet correct, ik heb hem later nog een keer gedaan en daarvan was de uitslag wel duidelijk in de toereikende percentielen.
Ja, ik ben lid geworden van mensa.
Mijn ervaring ( gevoel?) is dat het merendeel van de leden die ik ontmoet voldoen aan het criterium die bij dit lidmaatschap hoort en dat is een hoog IQ en bijbehorend zijn op een deel van hun persoonlijkheid. Blijkbaar werkt het.
En ja het klopt dat er een diversiteit aan mensen rondloopt en dat niet iedereen mijn vriendje zal zijn. Maar, en daar gaat het om, de meeste voldoen aan mijn criteria.
En net als in het gewone leven zullen er wel uitzonderingen rondlopen, mensen die een geluksdag hebben gehad. Dat noem ik bewust zo omdat die mensen blijkbaar status ontlenen aan het lidmaatschap en lid zijn omdat het kan maar niet omdat het bij hen past en vise versa niet bij de club. Of ze hun draai vinden weet ik niet, dat is hun probleem.
En dan brandt nog een vraag:
Wat maakt het dat je zo kritisch bent op het beleid dat Mensa voert?
Mensa bepaalt de regels, zoals je gelezen hebt gaat dat in internationaal verband en daarnaast zijn er psychologen bij betrokken die geen lid zijn. Dit om een zo objectief mogelijk beeld te krijgen.