vlinders
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Re: Uitgespuugd door de bevolking

Scarlett Vooral het proces van het vinden van jezelf, wie je bent, maken dat je steeds beter in staat bent om met een groep mee te kunnen zonder daarbij je eigenheid te verliezen. Het feit dat je een einzelgänger bent, ga je dan ook meer accepteren, en ik denk dat pas als je accepteert dat je anders bent, het niet erg vind dat je anders bent, er niet naar streeft om hetzelfde te zijn als anderen en blij bent met jezelf, dat je dán pas met de groep mee kunt zonder je eigenheid te verliezen.
Erg sterk Scarlett.
Het enige verschil is dat ik dit met snelheid wil benaderen dan.
Alle tijd en een heel leven, maar als er echt knelpunten zijn die ervoor zorgen dat dat iemand gewoon zich doodongelukkig voelt, dan mag de oplossing wel dichtbij liggen.

nectarientje
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Ik heb nooit het gevoel gehad 'uitgespuugd' te worden, ik ben me er altijd wel bewust van geweest dat ik er niet helemaal lekker inpaste. Soort van puzzelstukje met net niet de juiste vorm, je kan het laten liggen maar het gaat knagen 'hoort dat stukje daar wel' (ik heb een aantal legpuzzels van Escher liggen, heb nog nooit zoveel getwijfeld over stukjes :P)
Nu ik ruim 8 maanden verder ben in mijn ontdekkingsreis die HB heet, realiseer ik me waarom het niet past en knaagt het ook niet meer. Ik kan mezelf prima redden in heel veel verschillende sociale situaties maar in mijn kern ben ik altijd nectarientje. Bij mijn vrienden kan ik wat meer laten zien dan bij mijn collega's bijvoorbeeld maar iedereen ziet wel een echt stuk van mij.

Dus nee, voel me geen paria, voel me niet geheel onbegrepen (ik begrijp mezelf pas net!) maar goed, wie weet was dat anders geweest als ik eerder had geweten dat ik HB ben.

nelek
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

David schreef: Vaak loop ik wel eens te romantiseren over het idee om ergens in het buitenland in een "hutje op de hei" te leven.
Herkenbaar. Toen ik jonger was speelde ik vaakmet het idee om met "gelijkgezinden" een soort van aparte samenleving op te richten volgens eigen waarden, genre een dorpje overnemen in het platteland en daar je ding doen. Een beetje zoals in "The Village"

Suus
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Ik ken het hutje op de hei gevoel. Het was bij mij zo sterk dat ik 15 jaar geleden met mijn partner besloot om onze 2onder1kap in Vinex wijk te verruilen voor eenzame boerderij. Heerlijk, mijn eigen beschutte eilandje in een woeste zee. Ik zou voor geen goud meer terug willen.
Ik voel me absoluut niet uitgespuugd door de bevolking, ik voel me wel vaak toeschouwer en geen deelnemer. Dat ligt aan mezelf omdat ik me afzonder als het niet gaat zoals ik wil - en niet aan mijn omgeving. Naarmate ik ouder word (ik ben al 40!) merk ik ook dat ik er minder moeite mee heb om het heft uit handen te geven. Ik geef tips, maar niet te veel. Als een ander wil blunderen, dan doet ie dat maar. Ik haal wel veel voldoening uit het begeleiden van jonge collega's. Geen gelijkwaardig contact, wel heel waardevol. Nu ik er over nadenk moet ik ook bekennen dat ik alleen gelijkwaardig contact heb met mijn zus en met mijn man. Best weinig dus, terwijl we ontzettend veel goede kennissen hebben. En sommige beschouwen mij zelfs als vriendin, ik hen niet...

Loes3
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Ik ben altijd een lonelyganger geweest en ik verlang niet naar een groep maar naar een of twee mensen waar ik het goed mee kan vinden en die diezelfde interesses hebben als ik(bijv filosoferen over van alles en nog wat). Dat is iets waar ik naar streef.
Ik functioneer al een kleine 50 jaar met vallen en opstaan en weet inmiddels 1 ding: laat die interesses maar los. Probeer mensen te vinden met dezelde hobby's/interesses én vrienden. Maar niet perse in 1 persoon. Over mijn vrienden verbaas ik me, hun keuzes, hun vakantiebestemming, hun partner... Allemaal nooit de mijne. Maar we zijn er voor elkaar en houden van elkaar. Zoek mensen met wie je (een beetje) kan lachen, met wie je een beetje kunt mopperen en bij wie het gewoon een beetje fijn is. Toon respect voor hen, wees geinteresseerd en er groeit soms vriendschap uit.

En er zijn mensen (bv op Twitter of kennissen) met wie ik gezamelijke interesses heb. Maar dan op 1 of 2 punten.

Realistische doelen hebben helpt tegen ontzettende teleurstelling en eenzaamheid.
Loes

BoBerghuis
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Dankjewel voor je reactie Loes! Jouw reactie zet me weer aan het denken.

Rianne
Eigenaar
Eigenaar
Contacteer: Website

Je kunt het ook zo bekijken:
"de bevolking" die ons "uitspuugt" voelt zich beter, normaler door dat te doen.
Zo wordt het gemiddelde mooi in stand gehouden, zelfs beschermd.
Je bent anders. punt.
Of je dat anders nu als positief of negatief ziet, is jouw eigen houding.

Veel hoogbegaafden vinden juist kracht in dat anders zijn en kunnen daardoor een avantgardistische (dus een maatschappij vooruit-trekkende rol) in nemen.

Laat de wens om normaal te zijn los. Daarin zul je nooit gelukkig worden. En floreer in dat anders zijn, volgens mij is dat het enige pad naar geluk. Wordt de beste JIJ die JIJ kunt zijn!

Dabrowski schrijft hier ook aardige dingen over in de theorie van positieve desintegratie ..... blijf je hangen in level 2 of realiseer je je eigen 'zelf' en ga je door naar level 3?

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Rianne schreef:Laat de wens om normaal te zijn los. Daarin zul je nooit gelukkig worden. En floreer in dat anders zijn, volgens mij is dat het enige pad naar geluk. Wordt de beste JIJ die JIJ kunt zijn!
Deze prachtige spreuk dan nog maar weer eens plaatsen ter illustratie?! :wink:

Afbeelding
Give me a break!

BoBerghuis
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Rianne, wat een mooie benadering. Door jou ga ik anders over HB denken en besef ik dat ik mezelf moet gaan ontwikkelen om niet te blijven hangen in een negatieve situatie.

Rianne
Eigenaar
Eigenaar
Contacteer: Website

Ik voel me vereerd dat ik je daartoe mag inspireren. Maar alle credits naar jou!!! Voor nu voor dit voornemen, voor straks voor het slagen daarin!

PSG
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Voor de opmerking van Rianne, zocht ik de "like" knop ;)
Mooi verwoord en die ga ik zeker onthouden, dankjewel!

vlinders
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

(Rianne zei:)
Veel hoogbegaafden vinden juist kracht in dat anders zijn en kunnen daardoor een avantgardistische (dus een maatschappij vooruit-trekkende rol) in nemen.
Laat de wens om normaal te zijn los. Daarin zul je nooit gelukkig worden. En floreer in dat anders zijn, volgens mij is dat het enige pad naar geluk. Wordt de beste JIJ die JIJ kunt zijn!
Dabrowski schrijft hier ook aardige dingen over in de theorie van positieve desintegratie ..... blijf je hangen in level 2 of realiseer je je eigen 'zelf' en ga je door naar level 3?[/quote]

Rianne, wat prachtig gezegd!
Ik moest er even over nadenken, maar nu begrijp ik het. Het is niet eenvoudig te realiseren, maar samen staan we er sterk in!
En ik denk dat ik ook gewoon tegen mezelf moet gaan zeggen "je mag anders zijn".
Elke dag een paar keer tegen mezelf gaan zeggen. Maar anders zijn (positief, sneller kunnen denken etc) klonk in mijn ogen nog zo betweterig. Nu begin ik het te begrijpen. Ik denk dat wijsheid normaal gaan vinden ook een hele belangrijke is. Eh...Wat is normaal? Want ik bedoel hier natuurlijk mee "je mag wijs zijn; anders zijn" (Normaal betekent; zoals het vaakst voorkomt, zoals de meeste mensen doen) Dus m.a.w. je hoeft niet te doen wat de meeste mensen doen en zoals het vaakst voorkomt, jij mag het op je eigen manier doen.

"Jij mag het op je eigen manier doen" Dat klinkt al heel lief als ik dit zo tegen mezelf zeg. Alleen al het zeggen! Ga ik proberen mee op te staan : )

avant-gardistisch= alle bestaande waarden herzien en te herdefiniëren. Is ook een soort herkaderen, kun je zien als ; 'met het plaatsen van een nieuwe lijst om een schilderij. Het nieuwe totaalbeeld kan een heel ander effect veroorzaken. (bv De nieuwe lijst om het doek kan het een hele andere uitstraling doen geven.)

Wauw...hb is cool..

TB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Theoretisch mooi maar hoe dit praktisch voor elkaar krijgen? Elke beweging die je maakt wordt met argusogen bekeken, elke fout die je maakt uitvergroot. Hoe je het ook draait of keert, een HB'er wordt als een bedreiging gezien.
Je hoeft zelfs geen HB'er te zijn, alleen al een wijsneus zijn, verandering willen aanbrengen, anders denken, andere interesses, ....

Ik zou graag als een pallieter door het leven stappen en van mijn fouten leren dus ze ook ongebreideld maken maar bots regelmatig op een muur en ben dat eigenlijk beu.
Aanpassen en stiekem wijsneuzen, stiekem verandering aanbrengen, stiekem anders denken, is het enige wat helpt om niet steeds die muur te treffen.

Over het algemeen ben ik een positief ingesteld persoon en zie altijd het positieve in, alleen op dit vlak lukt me dat voorlopig echt niet.

BoBerghuis
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

U/jij weet precies te verwoorden wat ik met mijn verhaal wilde zeggen. Zo voel ik me ook! Ik ben blij met alle reacties, maar om dit in de praktijk toe te passen? Ik zou nu ook niet weten hoe ik dat voor elkaar moet krijgen. Een bedreiging voor anderen zijn is heel herkenbaar, wanneer ik ergens binnenkom ben ik al veroordeeld.

vlinders
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

@Boberghuis, ; ik bespeur een enorme daadkracht. Ben ervan overtuigd dat je die manier gaat vinden.
@ TB ik ken die muur, en heb hem onlangs doorbroken. Omdat ik het ook beu was en snapte er niks van hoe dat nou kon. Mijn positieve houding ging er ook een beetje aan onderdoor. Was ik zo positief altijd, maar hier stond ik ook allesbehalve positief in. Het is me net pas een beetje gelukt te begrijpen>hoe je het in de praktijk brengt. En dit is ook mijn manier natuurlijk. Wel beginner in, dus helpt het me het even te evalueren hoe ik dat nou gedaan heb om het in de praktijk te brengen.
Resultaat: Ik heb geen last meer van mensen die mij te slim vinden. en ik laat me niet meer tegenhouden, ga verder en ben weer positiever. Ik heb alleen nu de hele tijd het idee 'had ik dat maar eerder geweten' :mrgreen: Alleen, wie had mij daarbij kunnen helpen? :roll:

Bedreiging of zwakte?

(Bedreiging/kennis/hb.....Zwakte/weinig kennis/geen verandering, stilstand, doen zoals iedereen het doet, (saai,eentonig)

Ik wil wel eens kaas op mijn boterham ipv altijd maar pindakaas! (oja en ik kan nu kaas op mijn boterham doen als ik wil ipv net zoals de meeste mensen pindakaas doen)

(HB-er )
Toont andere interesses, denkt anders, geeft wijze adviezen en gedachten, benadert zaken op een andere manier
En zegt (bijv) "Je kunt dit ook anders zien, als je zus en zo doet, dan wordt het veel makkelijker en dan is het probleem geen probleem meer maar een mooie uitdaging" "Dus als je deze twee bij elkaar pakt, dan wordt het 1 geheel en heb je een groter overzicht waarmee je positievere effecten creëert en zus en zo en bla en bla" (of invullen naar eigen denken/interesses etc)
en ik wil graag kaas op mijn boterham ipv pindakaas.

(Normale persoon non-verbale communicatie en verbale communicatie REACTIE)
Argusogen :shock:
Gedrag; Elke fout wordt uitvergroot. "nee, we eten hier pindakaas op de boterham want pindakaas is gezond en. Vervolgens krijgt de HB'er een lezing over pindakaas. "De intentie van pindakaas en de oertijd van pindakaas."
En er wordt gereageerd met "Die positieve effecten waar jij het over hebt hoe weet je dat? En heb je daar bewijs voor? Wordt net zo lang op gefocust totdat het uitgeblaasd wordt." en die positieve effecten ineens niet zo positief meer lijken door al dat gebewijs etc.
En herhaalt
"Dat kan helemaal niet" en vooral "ik geloof jou niet" Of ik wil jou niet geloven. >>Zo werkt dat niet<< >>zo werken wij hierniet<<

Resultaten in de praktijk Normale mensen De houding naar de Hb'er toe>hoe de meesten het nog doen (Let op niet allemaal!!)
de Hb'er wordt ondermijnt. En genegeerd. Deze voor de normale mens nieuwe gedachten word als een bedreiging gezien (Let op voor die persoon zelf)
Vbden - niet naargeluisterd, -niet in verdiept - (-zelf invullen)

Resultaten in de praktijk bij de HB'er
Is aan het aanpassen en stiekem aan het wijsneuzen, stiekem verandering aan het brengen, stiekem anders aan het denken.
zijn kop onder het maaiveld aan het houden. En stiekem zie je af en toe zijn hoofdje boven het maaiveld uitkomen.
Je ziet ze ook nergens en ze schijnen zich goed te kunnen verstoppen.......

(Gevoel Hb'er in zo'n situatie)
Knagend gevoel. "Ik wordt niet begrepen"
En het gevoel genegeerd te worden.
Ik mis iets.

(normale persoon VOELT .in zichzelf. )
(Dit deed ik dus om me in te leven in de belevingswereld van mensen die je ziet als 'normaal' die je niet volgen.) (dit kan ieder voor zichzelf dus doen)
Is al die wijsheid en dat anders denken een bedreiging voor mij omdat ik dat zelf niet begrijp? Of omdat ik me zelf bescherm voor verdriet omdat ik me makkelijk laat meeslepen>medelijden heb en wanneer ik me hierin verlies raak ik mijn eigenwaarde kwijt en kwijn ik weg in de ondergang. Die diepte.

(normale persoon denkt in zichzelf:)
Want als jij (Hb'er) gelijk hebt, wie ben ik dan? Kun jij dan nog wel van mij leren? Accepteer en waardeer jij mij dan nog wel?
Wie ben ik dan? Als ik instem in jouw visie, houd jij dan nog wel van mij? En wat blijft er dan van mij over? Maar kan ik jou (mijzelf) wel vertrouwen dan?

Ok. Zo heb ik het gedaan. en zie ik het.
Na-gedachtenspinsels;
Aan wie toets jij jezelf? Bij iemand die zelfliefde heeft : Iemand die jij een spiegel van wijsheid voorhoudt, zal je daar alleen maar in ondersteunen en complimenteren voor je wijsheid, anders denken etc. Maar iemand die jij een spiegel voorhoudt die dat niet heeft, en die er dan niet in durft te kijken, want in werkelijkheid zelf bang voor afwijzing is (geen zelfliefde en afhankelijk van jouw liefde wat voor hem/haar betekent op zijn/haar gekende wijze) ben jij dan bereidt om hem of haar te helpen naar die zelfliefde toe die nieuwe wijsheid? Of ben jij het aanpassen en stiekem wijsneuzen, stiekem verandering aanbrengen, stiekem anders denken meer dan beu?

Wanneer ik zelf het geduld heb om mensen een spiegel van wijsheid voor te houden zonder mijn eigenheid te verliezen. Dan doe ik het. Maar wanneer ik dat geduld niet heb en mijn eigenheid dreig te verliezen, dan trek ik daar mijn grens en doe ik het niet.

HB, een kwestie van grenzen trekken. En grenzen verbreden komt naarmate de tijd verstrekt wel.
Begin bij jezelf! :)

TB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

vlinders schreef: Ok. Zo heb ik het gedaan. en zie ik het.
Na-gedachtenspinsels;
Aan wie toets jij jezelf? Bij iemand die zelfliefde heeft : Iemand die jij een spiegel van wijsheid voorhoudt, zal je daar alleen maar in ondersteunen en complimenteren voor je wijsheid, anders denken etc. Maar iemand die jij een spiegel voorhoudt die dat niet heeft, en die er dan niet in durft te kijken, want in werkelijkheid zelf bang voor afwijzing is (geen zelfliefde en afhankelijk van jouw liefde wat voor hem/haar betekent op zijn/haar gekende wijze) ben jij dan bereidt om hem of haar te helpen naar die zelfliefde toe die nieuwe wijsheid? Of ben jij het aanpassen en stiekem wijsneuzen, stiekem verandering aanbrengen, stiekem anders denken meer dan beu?

Wanneer ik zelf het geduld heb om mensen een spiegel van wijsheid voor te houden zonder mijn eigenheid te verliezen. Dan doe ik het. Maar wanneer ik dat geduld niet heb en mijn eigenheid dreig te verliezen, dan trek ik daar mijn grens en doe ik het niet.

HB, een kwestie van grenzen trekken. En grenzen verbreden komt naarmate de tijd verstrekt wel.
Begin bij jezelf! :)
Dat lukt tov individuen maar dat is professioneel (team) niet mogelijk.

vlinders
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Wat gebeurd er dan? als je het toch doet?

TB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

vlinders schreef:Wat gebeurd er dan? als je het toch doet?
Een groepsgevoel dat ontstaat om de 'bedreiging' te bestrijden. Dit bestaat al vanaf iemand harder werkt dan de overige, flexibeler is, rationeel terwijl de groep emotioneel is, .... Ik moet er niet aan denken HB kenbaar te maken.

vlinders
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

TB schreef:
vlinders schreef:Wat gebeurd er dan? als je het toch doet?
Een groepsgevoel dat ontstaat om de 'bedreiging' te bestrijden. Dit bestaat al vanaf iemand harder werkt dan de overige, flexibeler is, rationeel terwijl de groep emotioneel is, .... Ik moet er niet aan denken HB kenbaar te maken.
Dat begrijp ik heel goed. Daar moet ik ook niet aan denken om HB op zo'n manier herkenbaar te maken. Gelukkig zijn er ook vreedzame manieren om dit te bereiken.

TB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

vlinders schreef:Gelukkig zijn er ook vreedzame manieren om dit te bereiken.
zoals?

Terug naar “HB in het dagelijks leven”