@Boberghuis, ; ik bespeur een enorme daadkracht. Ben ervan overtuigd dat je die manier gaat vinden.
@ TB ik ken die muur, en heb hem onlangs doorbroken. Omdat ik het ook beu was en snapte er niks van hoe dat nou kon. Mijn positieve houding ging er ook een beetje aan onderdoor. Was ik zo positief altijd, maar hier stond ik ook allesbehalve positief in. Het is me net pas een beetje gelukt te begrijpen>hoe je het in de praktijk brengt. En dit is ook mijn manier natuurlijk. Wel beginner in, dus helpt het me het even te evalueren hoe ik dat nou gedaan heb om het in de praktijk te brengen.
Resultaat: Ik heb geen last meer van mensen die mij te slim vinden. en ik laat me niet meer tegenhouden, ga verder en ben weer positiever. Ik heb alleen nu de hele tijd het idee 'had ik dat maar eerder geweten'

Alleen, wie had mij daarbij kunnen helpen?
Bedreiging of zwakte?
(Bedreiging/kennis/hb.....Zwakte/weinig kennis/geen verandering, stilstand, doen zoals iedereen het doet, (saai,eentonig)
Ik wil wel eens kaas op mijn boterham ipv altijd maar pindakaas! (oja en ik kan nu kaas op mijn boterham doen als ik wil ipv net zoals de meeste mensen pindakaas doen)
(HB-er )
Toont andere interesses, denkt anders, geeft wijze adviezen en gedachten, benadert zaken op een andere manier
En zegt (bijv) "Je kunt dit ook anders zien, als je zus en zo doet, dan wordt het veel makkelijker en dan is het probleem geen probleem meer maar een mooie uitdaging" "Dus als je deze twee bij elkaar pakt, dan wordt het 1 geheel en heb je een groter overzicht waarmee je positievere effecten creëert en zus en zo en bla en bla" (of invullen naar eigen denken/interesses etc)
en ik wil graag kaas op mijn boterham ipv pindakaas.
(Normale persoon non-verbale communicatie en verbale communicatie REACTIE)
Argusogen
Gedrag; Elke fout wordt uitvergroot. "nee, we eten hier pindakaas op de boterham want pindakaas is gezond en. Vervolgens krijgt de HB'er een lezing over pindakaas. "De intentie van pindakaas en de oertijd van pindakaas."
En er wordt gereageerd met "Die positieve effecten waar jij het over hebt hoe weet je dat? En heb je daar bewijs voor? Wordt net zo lang op gefocust totdat het uitgeblaasd wordt." en die positieve effecten ineens niet zo positief meer lijken door al dat gebewijs etc.
En herhaalt
"Dat kan helemaal niet" en vooral "ik geloof jou niet" Of ik wil jou niet geloven. >>Zo werkt dat niet<< >>zo werken wij hierniet<<
Resultaten in de praktijk Normale mensen De houding naar de Hb'er toe>hoe de meesten het nog doen (Let op niet allemaal!!)
de Hb'er wordt ondermijnt. En genegeerd. Deze voor de normale mens nieuwe gedachten word als een bedreiging gezien (Let op voor die persoon zelf)
Vbden - niet naargeluisterd, -niet in verdiept - (-zelf invullen)
Resultaten in de praktijk bij de HB'er
Is aan het aanpassen en stiekem aan het wijsneuzen, stiekem verandering aan het brengen, stiekem anders aan het denken.
zijn kop onder het maaiveld aan het houden. En stiekem zie je af en toe zijn hoofdje boven het maaiveld uitkomen.
Je ziet ze ook nergens en ze schijnen zich goed te kunnen verstoppen.......
(Gevoel Hb'er in zo'n situatie)
Knagend gevoel. "Ik wordt niet begrepen"
En het gevoel genegeerd te worden.
Ik mis iets.
(normale persoon VOELT .in zichzelf. )
(Dit deed ik dus om me in te leven in de belevingswereld van mensen die je ziet als 'normaal' die je niet volgen.) (dit kan ieder voor zichzelf dus doen)
Is al die wijsheid en dat anders denken een bedreiging voor mij omdat ik dat zelf niet begrijp? Of omdat ik me zelf bescherm voor verdriet omdat ik me makkelijk laat meeslepen>medelijden heb en wanneer ik me hierin verlies raak ik mijn eigenwaarde kwijt en kwijn ik weg in de ondergang. Die diepte.
(normale persoon denkt in zichzelf:)
Want als jij (Hb'er) gelijk hebt, wie ben ik dan? Kun jij dan nog wel van mij leren? Accepteer en waardeer jij mij dan nog wel?
Wie ben ik dan? Als ik instem in jouw visie, houd jij dan nog wel van mij? En wat blijft er dan van mij over? Maar kan ik jou (mijzelf) wel vertrouwen dan?
Ok. Zo heb ik het gedaan. en zie ik het.
Na-gedachtenspinsels;
Aan wie toets jij jezelf? Bij iemand die zelfliefde heeft : Iemand die jij een spiegel van wijsheid voorhoudt, zal je daar alleen maar in ondersteunen en complimenteren voor je wijsheid, anders denken etc. Maar iemand die jij een spiegel voorhoudt die dat niet heeft, en die er dan niet in durft te kijken, want in werkelijkheid zelf bang voor afwijzing is (geen zelfliefde en afhankelijk van jouw liefde wat voor hem/haar betekent op zijn/haar gekende wijze) ben jij dan bereidt om hem of haar te helpen naar die zelfliefde toe die nieuwe wijsheid? Of ben jij het aanpassen en stiekem wijsneuzen, stiekem verandering aanbrengen, stiekem anders denken meer dan beu?
Wanneer ik zelf het geduld heb om mensen een spiegel van wijsheid voor te houden zonder mijn eigenheid te verliezen. Dan doe ik het. Maar wanneer ik dat geduld niet heb en mijn eigenheid dreig te verliezen, dan trek ik daar mijn grens en doe ik het niet.
HB, een kwestie van grenzen trekken. En grenzen verbreden komt naarmate de tijd verstrekt wel.
Begin bij jezelf!