choice2rejoice
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Re: Asperger zelftest

@nouk schreef:Ik nu 33. De eerste keer, weken geleden 35, dus er zit progressie in... 8)
YES!! :-D
Om de week de test blijven doen en verslag uitbrengen? ;-)

PSG
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Siouxsie schreef:
scarlett schreef:Zou het kunnen zijn dat je je nooit echt bewust bent van je (hoger dan normale) intelligentie als de mensen om je heen ook allemaal hoogbegaafd zijn? En dat je je anders-zijn meer ziet als een raar familietrekje dan dat het iets met intelligentie te maken zou kunnen hebben?
Grappig, ik denk dat dit zeker waar is! Mijn vader is hb, mijn broer verdenk ik er van en mijn moeder brult heel hard "ik niet" (maar dat geloof ik niet!). Werd nooit over gesproken, nooit wat mee gedaan. Punt.
Mijn zoon bleek hb, vroeg getest (5 jaar) en 2 jaar later (toen was hij bijna 8) herhaald en zijn broer en broertje ook meteen maar (die bleken mb). Toen zelf op onderzoek gegaan en mijzelf herkend in alle lijstjes en ik blijk ook hb.
Ik zeg van de week nog tegen mijn man (tegen hb aan), dat wij het zelf nooit hadden ontdekt, de verhoogde intelligentie bij de kinderen, door de oplettende juf van de middelste, kwamen wij er achter. Onze lat ligt al hoger dan "normaal". Precies de reden dat het mijn broer nooit is opgevallen dat zijn zoon ook hb is.
De betreffende juf ziet natuurlijk zoveel kinderen en herkend de uitschieters naar onderen en boven.

opaspop
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Haha

ik heb 11

niet zo hoog dus. Al vind ik het een onzinnige test, aangezien autisme eerder een diagnose is, die gebaseerd is op het gedrag van het persoon in kwestie. Het is niet een objectieve aantoonbaar gebrek in de hersenen. Ieder mens is uniek, en ieder mens ontwikkeld zich anders. Eenieder heeft andere redenen om zich op een bepaalde manier te gedragen. Je kan bijvoorbeeld een sociaal,en nieuwsgierig persoon zijn, maar door sociale angst kan je in een isolement komen, dat doet lijken alsof je autistisch bent. Autisme ging om het totaal niet kunnen verplaatsen in gevoelens, en beweegredenen van andere. Zoiets komt niet naar buiten door te kijken of iemand gedrag vertoond, dat mogelijkerwijs verband houd met iemands gebrekkige empathie.

Ik ben schijnbaar een sociaal persoon, maar kom op mensen niet zo over, omdat ik gereserveerd ben. In het verleden dachten mensen zelfs aan autisme bij mij. Totale onzin, ik ben hyper goed in het analyseren van mensen, en hun beweegredenen achterhalen, maar daar blijft/bleef het dan ook bij. Kortom ik vind autisme een vage term, en dit testje zegt alleen iets over de symptomen van mogelijk autisme,
de meeste wegen zijn in Rome

David
Veelgebruiker
Veelgebruiker

32, past in het plaatje van Asperger dus.
Maar let wel: Deze test is op zijn best indicatief.
Je kan geen vergaande conclusies trekken uit zo'n dergelijke (zelf)test.

MarcoW
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Hm. Mijn score is 9. Volgens mij ben ik nu gewoon een gigantische losse flodder.....

@nouk
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

choice2rejoice schreef:
@nouk schreef:Ik nu 33. De eerste keer, weken geleden 35, dus er zit progressie in... 8)
YES!! :-D
Om de week de test blijven doen en verslag uitbrengen? ;-)
30! :mrgreen:
-Under Construction-

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

:o Van 14 naar 12 ... :P
"The time is always right to do the right thing" ~ M.L. King jr. ~

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

20 !

Ja ik kan niet tegen onverwachte dingen, en harde geluiden en ik kan in obsessies doorschieten.
Verder hou ik gewoon van Rust.

Nee, ik geloof niet zo in deze test.
Vooral als je verder al die overlaps leest met ADHD en Hb en Weet ik het...

Och ik ben gewoon mezelf .
t !!!@#$???

TurtleIce
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Hm, een paar weken geleden scoorde ik 9 en nu net 20... Zo veranderlijk als het weer :P ? Ik heb wel een enorme aversie tegen nieuwe situaties, maar dat is niet nieuw (snappie? :lol: ) . Ik heb vast dingen extremer ingevuld of zo.
'Alleen zij die het absurde proberen zullen het onmogelijke bereiken. Ik denk dat het in mijn kelder is - ik zal boven even gaan kijken.' - M.C. Escher

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ja, dat invullen met oneens, beetje oneens etc vind ik ook best lastig. Hangt soms van je bui af.
Ik merk ook nu ik burnut ben , ben ik wat allergischer geworden voor drukke situaties omdat het me uitput. Vroeger kon ik veel meer hebben. Toen was ik zeker niet zo auti.:-)

Was ik nog gekker.
t !!!@#$???

hagelslag
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

36
Hm...

Ik weet wel dat ik mijn vader verdacht van asperger en dat mijn zoon pdd-nos heeft en dat ikzelf ook wel een tikje van de autistische molen heb meegekregen, maar deze score had ik niet verwacht!
Natuurlijk kun je niets concluderen uit deze test, hooguit dat eerdergenoemd tikje geen hersenspinsel is, maar toch...

Ach, what the hell! Ik meen mezelf inmiddels wel te kennen en ik ben tevreden, dus wat zou het? Het steunt me in ieder geval in mijn idee dat ik wat extra hebbelijkheden heb die niet per se uit mijn hb-zijn voortkomen.
Alles komt goed!

Yet
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Voor alle belangstellenden:
Asperger is uitstervende, voor zover die heeft bestaan (dit is een wetenschapsfilosofische kwestie). ;)

Jullie vallen sinds 18 mei onder de neurodevelopmental disorders:

299.00 Autism spectrum disorder

Persistent communication and social interaction deficits in multiple situations; restricted, repetitive behavior and interests, originally manifested in the early developmental period and causing significant impairment
Specify if:

With or without accompanying intellectual impairment
With or without accompanying language impairment
Associated with a known medical or genetic condition or environmental factor
Associated with another neurodevelopmental, mental, or behavioral disorder
With catatonia

groetjes,
Yet
"To be very honest Baldrick, your brain is like the four-headed, man-eating haddock fish beast of Aberdeen."
"In what way, my lord?"
"It doesn't exist."

hagelslag
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Yet schreef:299.00 Autism spectrum disorder

Persistent communication and social interaction deficits in multiple situations; restricted, repetitive behavior and interests, originally manifested in the early developmental period and causing significant impairment
of
Asperger
Ik denk eerlijk gezegd niet dat Asperger als term zal uitsterven. Simpelweg omdat het veel korter is.
Alles komt goed!

Fortuna
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Mijn score was 35, ik ben op sociaal gebied nogal beperkt (vandaar ook de hoogte van de score), maar sommige typisch autistische trekjes bezit ik totaal niet.. Ik word niet helemaal nerveus als zich een nieuwe situatie voordoet. Ik ben gewoon heel slecht in het herkennen van emoties en ik ben ook heel erg obsessief.

Ying
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Deze psychologe, Agnes Burger, onderzoekt de overlap en verschillen tussen ASS en HB: http://www.agnesburger.nl/images/upload ... _06_06.pdf (er staan er meer op haar website).

Bij HB kinderen is het zo, dat ze in tijden van stress zodanig overprikkeld raken dat ze veel meer kenmerken vertonen dan wanneer ze goed in hun vel zitten.
Als je als HBer een ASS test doet of laat doen, is het dus wel van belang om goed in je vel te zitten en om een tester te zoeken die kennis heeft van zowel HB als ASS en die zich dus bewust is van de verschillen en overlap.

Wat ook belangrijk is in het bepalen van het 'verschil': vertoon je bepaald gedrag omdat je zo bent, qua persoonlijkheid? Bijv niet naar feestjes willen, omdat je daar gewoon niet van houdt.
Of wil je niet vaak naar feestjes omdat de muziek meestal te hard staat en je daar niet tegen kunt en houd je wel van rustigere feestjes? In het tweede geval is het niet zo zeer je persoonlijkheid, maar ligt het aan last hebben van geluid, fel licht o.i.d.

Voor de dames: er is ook een ass-test speciaal voor vrouwen: http://www.ass-vrouwen.nl/ met een vrij lange vragenlijst. Scoor je daar anders?

groetjes, Ying

josien2
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ying! dank je!

David
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ying schreef:Bij HB kinderen is het zo, dat ze in tijden van stress zodanig overprikkeld raken dat ze veel meer kenmerken vertonen dan wanneer ze goed in hun vel zitten.
Als je als HBer een ASS test doet of laat doen, is het dus wel van belang om goed in je vel te zitten en om een tester te zoeken die kennis heeft van zowel HB als ASS en die zich dus bewust is van de verschillen en overlap.
Heel herkenbaar.

Scarlett89
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Girafje schreef:
Lonneke.Red schreef:Ik scoorde 28. Dit kan wel kloppen. In mijn psychologische rapportage staat dat ik bepaalde trekken van autisme heb, maar ondanks dat ben ik er niet mee gediagnostiseerd.
Wel verklaard het dan waarschijnlijk mijn bovengemiddelde score.
:gruebel: Hmmm ... Ik heb je postje ff in tweeën gequoot Lonneke.

Die trekken zijn ook bij mij wel 'gezien' (en dan heb ik 't over 'mindere-periodes' zeg maar) & mijn score is juist laag. Van mij uit gezien zou het dan niet zo waarschijnlijk zijn dat dit zo uitgelegd kan worden .... Misschien is het meer gewoon een 'nadenkertje' met oog op hoe je overkomt en hoe je je dingen graag doet (je persoonlijke voorkeuren enzo). :)
Ja dat kan, echter heb ik wel een vader die vermoedelijk autisme heeft (nooit getest maar overduidelijk :P ) en komt het in mijn familie ook vaker voor. Ik lijk heel veel op mijn vader... En in mijn hulpverlening is het niet voor niets door 3 verschillende onafhankelijke hulpverleners tegen mij verteld. Dan lijkt het me dat hun dat niet voor niets opvalt...
Onderschrift

Oscar
Veelgebruiker
Veelgebruiker
Contacteer: Website

Lonneke.Red schreef:
Ja dat kan, echter heb ik wel een vader die vermoedelijk autisme heeft (nooit getest maar overduidelijk :P ) en komt het in mijn familie ook vaker voor. Ik lijk heel veel op mijn vader... En in mijn hulpverlening is het niet voor niets door 3 verschillende onafhankelijke hulpverleners tegen mij verteld. Dan lijkt het me dat hun dat niet voor niets opvalt...

Dito bij mijn vader he Lon. Na de kenmerken van mij en mijn broer aangehoord te hebben moest mijn vader er wel aan geloven. In de eerste instantie wilde hij het niet aannemen maar nu heeft hij zichzelf gedoopt tot: "The Original Aspergian" :tach:
“A clever fighter is not only who wins, but excels in winning with ease”

MissJ
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Ik had een 7, maar ik ben ook vrij sociaal. Ik denk dat introverte personen al gauw veel hoger scoren op deze test, maar ze hoeven dan helemaal niet autistisch te zijn. Daardoor denk ik dat de test niet goed is... maar ja, wat weet ik ervan :P. Ik herken wel veel van de dingen terug in mijn ex en die was denk ik wel degelijk lichtelijk autistisch. Zelfs zijn psycholoog zei dat hij zich moest laten testen, maar bij het testen kwamen ze tot de conclusie dat er niets aan de hand was. Ze lieten de personen om hem heen (ouders en ik) papieren invullen of er iets vreemds met zijn gedrag was (kort door de bocht), maar wij, die zo dichtbij hem stonden hadden zelf juist niets door en vulden dan ook vaak in "geen opvallend gedrag". Vraag me af of die test wel oké was. Het was een officiële instantie, maar om tot de conclusie te komen dat er helemaal niets was, lijkt me sterk.

Terug naar “HB in het dagelijks leven”