TB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

niet nadenken maar voelen

Ik wil je alvast waarschuwen, het zien van deze reportage doet nadenken.

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/v ... =1.1622557

In deze reportage worden mensen die de evolutietheorie niet erkennen aanzien als achterlijk.

Nu is mijn vraag, dit is een open vraag, mijn gedachten gaan steeds in een loop en raak er niet uit.
Zijn mensen die niet nadenken maar enkel voelen ook niet egoïstisch? Voelen gebruikt 1 referentiepunt (eigen gevoel), terwijl iemand die nadenkt steeds z'n conclusie gaat proberen te enten op verschillende referentiepunten.

Mijn bedenking hierbij is ook dat het meest optimale natuurlijk een combinatie van de 2 zal zijn maar ik vraag me af of niet altijd 1 zal domineren.

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: niet nadenken maar voelen

Je zou ook kunnen zeggen dat de denker egoistisch is, omdat deze geen rekening houdt met het gevoel van de ander. De 'voeler' voelt vaak net zo goed het gevoel van de ander aan en niet alleen het eigen gevoel.

Idealer lijkt me inderdaad de combinatie van beiden. Naar mijn idee denken en voelen we trouwens allemaal altijd, alleen zal niet altijd het denken en voelen even ver ontwikkeld zijn.

Lodewijk
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Het gaat om waarheidsvinding toch? Iets is zoals het is. Het gaat er niet om hoe je er komt, als je maar niet stopt voordat je er bent. Of in ieder geval weet dat je er nog niet bent indien je niet ver genoeg komt.
Ik zeg maar wat.

TB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Esther schreef:Je zou ook kunnen zeggen dat de denker egoistisch is, omdat deze geen rekening houdt met het gevoel van de ander. De 'voeler' voelt vaak net zo goed het gevoel van de ander aan en niet alleen het eigen gevoel.

Idealer lijkt me inderdaad de combinatie van beiden. Naar mijn idee denken en voelen we trouwens allemaal altijd, alleen zal niet altijd het denken en voelen even ver ontwikkeld zijn.
Hoe ga je dit dan aanpakken indien gevoel van de ander (1 referentiepunt) en eigen denken (meerdere referentiepunten) botst?

TB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Lodewijk schreef:Het gaat om waarheidsvinding toch? Iets is zoals het is. Het gaat er niet om hoe je er komt, als je maar niet stopt voordat je er bent. Of in ieder geval weet dat je er nog niet bent indien je niet ver genoeg komt.
Dit zou het best kunnen zijn.
In die zin dat diegene die voelt, genoegen neemt met z'n emotie en stopt alvorens er te zijn. 1 referentiepunt vs meerdere referenties.

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

TB schreef:
Esther schreef:Je zou ook kunnen zeggen dat de denker egoistisch is, omdat deze geen rekening houdt met het gevoel van de ander. De 'voeler' voelt vaak net zo goed het gevoel van de ander aan en niet alleen het eigen gevoel.

Hoe ga je dit dan aanpakken indien gevoel van de ander (1 referentiepunt) en eigen denken (meerdere referentiepunten) botst?
Ik snap niet waarom je het gevoel zo eendimensionaal neerzet.

Botsing tussen gevoel en denken kan er altijd zijn, op meerdere manieren. Ook botsing tussen eigen belang en belang van de ander, eigen normen&waarden en die van de ander. Daar is geen eenduidig antwoord op te geven.

TB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Hoe kan ik gevoel dan multidimensionaal zien?

Wat je aanhaalt is inderdaad mijn blinde vlek, tekort aan kennis, tekort aan ervaring waar ik nog geen antwoord op gevonden heb.
Hopelijk kan ik dat met de topic-vraag inzien.

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Er kunnen meerdere emoties spelen met daarbij verlangens, behoeften, overtuigingen, normen&waarden.
Van jou en alle andere aanwezigen.
Wanneer je in een ruimte met meerdere mensen bent en je voelt een beladen sfeer, dan is dat gevoel vaak helemaal niet eendimensionaal, maar uiterst complex en door vele factoren beïnvloed. Juist doordat van al die mensen dan de emoties, verlangens, behoeften, overtuigingen, normen&waarden bij elkaar komen en de manier waarop zij op al die vlakken op elkaar reageren.

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Wat betreft wisselwerking tussen ratio en gevoel, ratio kan alle opties afwegen en de consequenties ervan overzien. Het is echter het gevoel die de waarde/het belang van de verschillende opties en consequenties aangeeft. Je kan een lijstje hebben met 10 nadelen en 1 voordeel, waarbij toch dat ene voordeel zo belangrijk is dat je die 10 nadelen voor lief wilt nemen.

TB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Esther schreef:Wat betreft wisselwerking tussen ratio en gevoel, ratio kan alle opties afwegen en de consequenties ervan overzien. Het is echter het gevoel die de waarde/het belang van de verschillende opties en consequenties aangeeft. Je kan een lijstje hebben met 10 nadelen en 1 voordeel, waarbij toch dat ene voordeel zo belangrijk is dat je die 10 nadelen voor lief wilt nemen.
Voor mij zijn het de consequenties 'An Sich' die mijn ratio bepalen, niet mijn gevoel bij die consequenties die er waarde aan geeft. Ik weet dat een emotie 10 seconden later helemaal anders kan zijn. Zelf weet ik ook dat er maar 1 gevoel (arousal) is die subjectief wordt geïnterpreteerd en zo schijnbaar verschil in gevoel teweegbrengt. Ratio is daarentegen rechtlijnig en zal ondanks andere factoren hetzelfde blijven daar de relativiteit maximaal uitgesloten wordt. Enkel meer kennis kan de ratio van richting doen veranderen.

Mij lijkt gevoel (emotie) meer relatief te zijn dan ratio.

TB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Esther schreef:Wat betreft wisselwerking tussen ratio en gevoel, ratio kan alle opties afwegen en de consequenties ervan overzien. Het is echter het gevoel die de waarde/het belang van de verschillende opties en consequenties aangeeft. Je kan een lijstje hebben met 10 nadelen en 1 voordeel, waarbij toch dat ene voordeel zo belangrijk is dat je die 10 nadelen voor lief wilt nemen.
Die afweging zal ik proberen rationeel te maken en zelden gevoel als raadgever gebruiken daar ik weet dat mijn gevoel veranderlijk is.

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Wensen, dromen, behoeften, verlangens, passie, plezier, enthousiasme, genieten, het heeft allemaal geen invloed op jouw leven? Je loopt nergens warm voor? Neemt jouw ratio in besluiten niet mee dat je weet wat voor jou belangrijk is?

Het is niet of een rationeel besluit nemen of enkel je gevoel als raadgever gebruiken. Ze werken juist samen. Je ratio maakt de afwegingen, maar ook op basis van wat voor jou belangrijk is. Zuiver rationeel bestaat in mijn ogen niet.

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

TB schreef:Hoe kan ik gevoel dan multidimensionaal zien?

Wat je aanhaalt is inderdaad mijn blinde vlek, tekort aan kennis, tekort aan ervaring waar ik nog geen antwoord op gevonden heb.
Hopelijk kan ik dat met de topic-vraag inzien.
Als je een antwoord wilt op die vraag, ga dan niet versterken waarom ratio belangrijk is, maar probeer dan open te staan voor wat gevoelsaspecten kunnen toevoegen aan ratio. Ratio ken je, door daar je aandacht aan te geven, versterk je enkel de overtuigingen die je hier neergezet hebt over ratio vs gevoel. Je hebt niet gereageerd op mijn antwoord op bovenstaande vraag. Wil je werkelijk dat vlak meer verkennen?

TB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Esther schreef:Wensen, dromen, behoeften, verlangens, passie, plezier, enthousiasme, genieten, het heeft allemaal geen invloed op jouw leven? Je loopt nergens warm voor? Neemt jouw ratio in besluiten niet mee dat je weet wat voor jou belangrijk is?

Het is niet of een rationeel besluit nemen of enkel je gevoel als raadgever gebruiken. Ze werken juist samen. Je ratio maakt de afwegingen, maar ook op basis van wat voor jou belangrijk is. Zuiver rationeel bestaat in mijn ogen niet.
Ik geniet van een goed gevoel en zal uitkijken bij een slecht gevoel maar de beslissing laat ik aan de ratio over. Dus jawel het heeft een invloed en loop voor vele dingen warm maar zal nooit (probeer ik) een besluit nemen louter vanuit mijn gevoel, integendeel, de ratio zal beslissen. Afhankelijk van het gewicht van de beslissing natuurlijk. Welk boek ik ga lezen is een gevoel, welk boek ik aankoop is ratio.

TB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Esther schreef: Als je een antwoord wilt op die vraag, ga dan niet versterken waarom ratio belangrijk is, maar probeer dan open te staan voor wat gevoelsaspecten kunnen toevoegen aan ratio. Ratio ken je, door daar je aandacht aan te geven, versterk je enkel de overtuigingen die je hier neergezet hebt over ratio vs gevoel. Je hebt niet gereageerd op mijn antwoord op bovenstaande vraag. Wil je werkelijk dat vlak meer verkennen?
Ik denk dat ik het antwoord niet echt begrepen of gevoeld heb daar ik geen 2de dimensie kan terugvinden.

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Misschien was dimensie niet het juiste woord, het was meer bedoeld als waarom zet je gevoel zo eenzijdig neer? Ik probeerde met mijn antwoorden aan te geven dat gevoel met meerdere facetten te maken heeft en niet 1 enkel referentiepunt in zichzelf kent. Referentiepunt was het woord wat je zelf aanvankelijk gebruikte. Je vraagt je af of gevoel niet egoistisch is. Egoisme is volgens mij op zichzelf al een gevoelsaspect en in de zin een opvallend argument.

Waar wil je heen met deze discussie?

Laat de kracht van je ratio dan eens zien en zet eens helder uiteen wat je standpunt nu is. Wat je met referentiepunt bedoelt en waarom gevoel maar 1 referentiepunt kent, wat dit dan is en hoe dit dan uitpakt ten opzichte van ratio. Waar wil je over uitwisselen, welke stelling wil je bediscussieren?

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Wat je boek betreft, voordat je met je ratio beslist of je een boek gaat kopen, heb je je dan niet eerst afgevraagd of je het boek ook wilt lezen? Of het boek iets voor je toe te voegen heeft?

TB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Esther schreef:Misschien was dimensie niet het juiste woord, het was meer bedoeld als waarom zet je gevoel zo eenzijdig neer? Ik probeerde met mijn antwoorden aan te geven dat gevoel met meerdere facetten te maken heeft en niet 1 enkel referentiepunt in zichzelf kent. Referentiepunt was het woord wat je zelf aanvankelijk gebruikte. Je vraagt je af of gevoel niet egoistisch is. Egoisme is volgens mij op zichzelf al een gevoelsaspect en in de zin een opvallend argument.

Waar wil je heen met deze discussie?

Laat de kracht van je ratio dan eens zien en zet eens helder uiteen wat je standpunt nu is. Wat je met referentiepunt bedoelt en waarom gevoel maar 1 referentiepunt kent, wat dit dan is en hoe dit dan uitpakt ten opzichte van ratio. Waar wil je over uitwisselen, welke stelling wil je bediscussieren?
Ik zet gevoel zo eenzijdig neer omdat dat het voorlopig voor mij ook is, ik ken niets anders. Ik gaf al aan dat dat mijn blinde vlek is, mijn handicap,... Ik hoop net dat ik hier gevoel kan leren zien als iets multidimensionaal. Egoïsme is een duidelijk omschreven begrip dus meer dan een gevoel. Indien ik dit helderder zou kunnen maken dan mijn initieel gestelde vraag, dan zou ik de vraag niet stellen daar het dan helder zou zijn, het spijt me.

@nouk
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

TB schreef:het spijt me.
Dat lijkt me helemaal niet nodig.

Maarre... is dat ratio of een gevoel?
-Under Construction-

TB
Veelgebruiker
Veelgebruiker