Zelf heb ik namelijk de indruk dat "onze 2%" helemaal niet zo zeldzaam is. Eén op de vijftig, en in hoger opgeleide kringen zal dat wel fors meer zijn. In mijn straat (160 adressen maal gemiddeld 2,2 personen per huishouden) zouden er al 7 moeten wonen, om de statistici onder jullie even grijze haren te bezorgen

Dat zijn er zo veel dat je ze regelmatig tegenkomt, alleen meestal zonder diagnose of ander stempel.
Zo kun je er - en de meesten zullen dat wel hebben - ongemerkt in je vriendenkring al een paar om je heen verzameld hebben.
Wat missen die mensen dan, om de behoefte om jezelf te kunnen zijn en op je eigen niveau te sparren, te bevredigen?
(Is dat de interesse in de eigen psyche, en de diepgaande gesprekken die daarbij horen, zoals dat hier op het forum uitgebreid aan de orde komt? Maar is die interesse wel een eigenschap van hoogbegaafden in het algemeen, of is dat een meer specifieke interesse die goeddeels los staat van het HB-zijn ?)
Zoals bij veel vragen is ook hier sprake van een onderliggende vraag, de vraag die je eigenlijk zou willen stellen maar niet stelt... tja, waarom niet eigenlijk? Kwestie van een beetje vertrouwen opbouwen misschien. Komt verderop wel, denk ik.