peterA schreef:
Dat lijkt me een heel vreemde insteek van die lesgever, kaderde dat in een cursus gedegen psy?
Verder is het uiteraard terecht dat je je ergert aan categorisatie, tegelijkertijd heb ik de indruk dat je zelf individuen gaat categoriseren op basis van een stempel intro of extra, of vergis ik me?
was een cursus over leiding geven. Dit deel ging over "ken jezelf en ken de ander" lekker practische insteek dus en zeker geen psychologie-les.
Wat ik doe, is kijken hoe de ander is en daarop inspelen zodat ik voor elkaar kan krijgen wat ik wil. intro/extravert is een van de vele handige hulpstukken daarin. Ik stop mensen dan niet zozeer in een hokje waar ze vooral in moeten blijven. Het introversie/extroversie verhaal is daar te vloeibaar voor. Het gaat om voorkeuren, niet om absoluten (en daarom is het naar mijn mening ook niet categoriseren, want dan moet je in absoluten denken).
Ik kan wel een practisch voorbeeld geven. Mijn baas is behoorlijk extrovert. Als ik iets van mijn baas gedaan wil krijgen, dan moet ik mijzelf haast dwingen door te praten en haar in de rede te vallen. Dit is voor mij niet natuurlijk, maar als ik het niet doe dan krijg ik niets voor elkaar. Ook weet ik dat zij zich niet prettig voelt in een rustige situatie (al kan ik het me nauwelijks voorstellen, maar dat terzijde). Soms zal het dus voor mij van belang zijn om een onrustige situatie te creeeren, wil ik echt iets voor elkaar krijgen (dat heb ik gelukkig nooit gehoeven). Voor mij dus (introvert iemand), betekend dit dat ik me best extrovert kan gedragen als ik daarvoor kies. Maar dat ik verder gewoon behoefte heb aan mn rust en introspectie.
Het koppelen aan extroversie helpt omdat het mij inzicht geeft over waarom ik iets niet voor elkaar krijg of me niet gehoord voel. De andere optie is haar een irritant mens te vinden waar geen land mee te bezeilen valt en daar heb je simpelweg niets aan en kom ik ook niet verder mee.
ER zijn uiteraard veel meer mogelijkheden om mensen beter te begrijpen. Tja, je zou het hokjes kunnen noemen, of categorien, maar daar ben ik toch echt te practisch voor. Ik gebruik ze ook meer als een soort modellen om de wereld en andere mensen beter te begrijpen. Het is flexibel en vooral practisch.