plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: hoogbegaafdheid en relaties

@nouk schreef:
plato schreef:Klinkt allemaal een beetje als beschermend denken en doen voor en naar die ander.
Ja, dat is het ook. Maar niet alleen dat, want ik denk dat het uiteindelijk allemaal toch naar jezelf toe te leiden is, naar je eigen angsten en onzekerheden.
Het is niet eenvoudig om daar zomaar even een ja of een nee op te zeggen.

Ik weet wel dat het zinnig is om echt iets daar aan te doen als alles zich herhaalt en omzet in een meer van hetzelfde dat niet werkt.

Ik heb wel een leestip voor je: I am OK - you´re OK van Thomas A Harris.
don't hide what you have !

@nouk
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Dank je Plato. Alhoewel ik de titel wel héél erg oke vind, zal ik me over mijn vooroordeel heen zetten en 'm 'ns opzoeken ;)
-Under Construction-

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Wat de aktualiteit is weet ik niet. Maar een aantal jaren geleden waren er ook I am Ok-you´re OK trainingen in Nederland. De zogenaamde OVK trainingen, die ik in en voor het bedrijfsleven en daarbuiten gebruikte.

Ik heb daar als trainer aan meegewerkt daar ik de output kant, wat levert het mij aan kennis en inzichten op en wat kan ik er mee in het dagelijkse leven, zeer pragmatisch vond.

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

JeejWeej schreef:Ik zat hier toevallig gisteren zelf nog aan te denken. In hoeverre mijn omgeving het zo opvat weet ik niet, maar ik heb zelf het idee dat ik af een toe een beetje zuur over kom door mijn gedachtegangen. Het punt was dat ik geen carnaval vier en mijn vrienden wel, en de zin 'lekker gek doen' speelde in mijn hoofd. En ik moest denken dat mensen die aan carnaval meedoen eigenlijk juist niet lekker gek doen, want als je gek doet, doe je anders dan de rest en dat doen zij juist niet. Dat soort dingen zeg ik niet hardop, want volgens mij worden zulke uitspraken niet altijd gewaardeerd.

Wat ik wel merk, is dat, omdat mensen vaak niet in die gedachtegangen mee willen gaan, je je uiteindelijk vaak aan moet passen om 'mee te kunnen'. Misschien bedoel je dit ook? Heb je er zelf eigenlijk last van, of merk je het gewoon op?
Ik ga mijn eigen gang in het leven. Je hebt namelijk niet altijd keuzes hoe je vrienden/vriendinnen zich gedragen. Je bent er ook niet verantwoordelijk voor.

Maar inderdaad, in groepsverband moet je wel eens 'meedoen'. Nou ja, speel een beetje toneel en zoek een passend iemand in die groep waarbij je je wel prettig bij voelt.

Recentelijk met een echtpaar weggeweest. Niet echt slimme mensen, dat wist ik wel. Maar het sociale aspect vond ik wel prettig in de 'dagelijkse' omgang met hun. Ik maak dus een keuze waarom ik omga met deze mensen, het sociale aspect.

Edoch ze kregen in één week driemaal zeer heftige ruzie die ze publiekelijk even uitvochten. Daar doe je dus niets aan, het is niet jouw keuze dat zij zich zo gedragen. Maar ik vond het wel heel erg vervelend om dat te moeten meemaken.

Ieder mens heeft zelfdiscipline, ook niet echt slimme mensen.Gebruik dat dan.

Ray
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

plato schreef:Edoch ze kregen in één week driemaal zeer heftige ruzie die ze publiekelijk even uitvochten.
Conflicten staan los van intelligentie, en publique of besloten.
plato schreef:Ieder mens heeft zelfdiscipline, ook niet echt slimme mensen.Gebruik dat dan.
Het is opvallend en interessant dat het sociale aspect je ertoe beweegt om een vakantietripje te maken met mensen waar je eigenlijk zo'n lage dunk van hebt.

willemijn
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

Is 'niet echt slim' een lage dunk van iemand hebben of niet meer dan een simpele constatering?

Ray
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

willemijn schreef:Is 'niet echt slim' een lage dunk van iemand hebben of niet meer dan een simpele constatering?
Dat is nog open voor discussie denk ik. De definitie van het woord "dunk" is 'waardering' of 'schatting'. Iemand laag inschatten is volgens mij gelijk aan "een lage dunk van iemand hebben".

@nouk
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Odran Oel schreef:
willemijn schreef:Is 'niet echt slim' een lage dunk van iemand hebben of niet meer dan een simpele constatering?
Dat is nog open voor discussie denk ik. De definitie van het woord "dunk" is 'waardering' of 'schatting'. Iemand laag inschatten is volgens mij gelijk aan "een lage dunk van iemand hebben".
Ik denk dat je best iemands IQ laag kunt inschatten, zonder meteen de hele persoon als mens laag in te schatten, Odran :)
-Under Construction-

Ray
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

@nouk schreef:Ik denk dat je best iemands IQ laag kunt inschatten, zonder meteen de hele persoon als mens laag in te schatten, Odran :)
Dat is wel mogelijk inderdaad, misschien benader ik het teveel vanuit een negatieve gedachte.

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Odran Oel schreef:
plato schreef:Edoch ze kregen in één week driemaal zeer heftige ruzie die ze publiekelijk even uitvochten.
Conflicten staan los van intelligentie, en publique of besloten.

Ik heb het over de behandeling van het conflict, in dit geval publiekelijk. Je kunt ook even naar een andere plek gaan, buiten bv.
plato schreef:Ieder mens heeft zelfdiscipline, ook niet echt slimme mensen.Gebruik dat dan.
Het is opvallend en interessant dat het sociale aspect je ertoe beweegt om een vakantietripje te maken met mensen waar je eigenlijk zo'n lage dunk van hebt.
Nee, geen lage dunk, ze zijn welkom. Het gaat hier om hun en mijn sociale aspect.

Bewering: het is onmogelijk dat je bij een ander mens alles vindt dat wat jij nodig hebt. Dat nodige heeft een ondergrens en een bovengrens. Maak daarom keuzes bij die persoon. En dus bij jezelf.

MarijevD
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Ik ben zelf ook wat rationeler, dus heb ik sneller de neiging om kritisch te zijn als mensen duidelijk een verkeerde keuze maken op grond van emoties. Bijvoorbeeld: iemand vindt het niet leuk om iets te doen en laat het daarom maar zitten, terwijl je weet dat diegene daar later last van krijgt.
Vervolgens komt die persoon later langs om te klagen of te mopperen, zonder verder alsnog iets aan de situatie te gaan doen.

Ik wordt daar altijd wat moe van, dus zoek ik liever mensen op die wat actiever zijn en ook meer nadenken bij hun keuzes.
Kan nog steeds een verkeerde keuze zijn, maar wel met overtuiging genomen.

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

MarijevD schreef:Ik ben zelf ook wat rationeler, dus heb ik sneller de neiging om kritisch te zijn als mensen duidelijk een verkeerde keuze maken op grond van emoties. Bijvoorbeeld: iemand vindt het niet leuk om iets te doen en laat het daarom maar zitten, terwijl je weet dat diegene daar later last van krijgt.
Vervolgens komt die persoon later langs om te klagen of te mopperen, zonder verder alsnog iets aan de situatie te gaan doen.

Ik wordt daar altijd wat moe van, dus zoek ik liever mensen op die wat actiever zijn en ook meer nadenken bij hun keuzes.

Ik denk zomaar dat mensen die niet stabiel in hun relatie zijn, dat ook niet zijn bij andere mensen.

Dat zegt dan meer over die betreffende persoon dan over die andere mensen.

Die uiting tegen anderen kan een karaktertrek van de persoon zelf zijn, maar ook een grens overschrijden die ze privé zelf net even te vaak hebben gedaan. Een meer van hetzelfde.

Zeg maar een nonchalance van die grensverlegging. Het niet meer herkennen wat de sociale grenzen zijn.

mbl
Veelgebruiker
Veelgebruiker

mbl schreef:En die speld wist ik te vinden, dacht ik. Maar vasthouden blijkt toch lastig... laat ik zeggen dat ik in de herfst van een relatie zit. Uit elkaar gegroeid, te laat tot dat inzicht gekomen, en verschillende verwachtingen.
En daar is nu een punt achter gezet, na dik een jaar aanmodderen. Geen spijt van, nu kunnen we er tenminste een punt achter zetten in het vertrouwen dat we alles geprobeerd hebben. Dat is na al die jaren wel het minste.
Nu terugkijkend zaten er een boel dingen al langer niet goed... sommige vanaf het begin. Misschien bleven we wel uit gemakzucht bij elkaar.

Vooruitkijkend...
Aan de ene kant kan ik heel veel bedenken wat ik met m'n nieuwe vrijheid wil doen, en weet ik niet of ik snel weer zou willen samenwonen.
Aan de andere kant trekt single blijven me ook niet. Daarvoor hou ik teveel van emotioneel en fysiek contact. LATten dan maar, of een andersoortige wat lossere relatie?

Weet je, ik kijk wel gewoon wat er (of er wat) op mijn pad komt en dan zien we wel waar het naartoe gaat. Dat moet je misschien helemaal niet vooraf willen bedenken/bepalen.

Ampersand
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Dat ik teveel nadenk is een ding wat zeker is, tot het absurde toe.

Wat sociale relaties betreft; ik kan best een leuk praatje maken, heb humor, maar ik zie er vaak het nut niet van in. "Even gezellig een bakkie doen",
is voor mij niet echt ontspanning. Begrijp me niet verkeerd, als ik het eenmaal gedaan heb ben ik wel blij.

Ik ben getrouwd geweest met iemand met een universitaire opleiding en daar had ik genoeg aan.
Vooral ook omdat we een eigen bedrijf hadden, en veel diepzinnige gesprekken voerden.
Een soort zelfgekozen isolement.
Ampersand = ET = ...

Sopha
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

@nouk schreef: Verder is het zo, om even op de openingspost terug te komen, dat het voor mij heel herkenbaar is, dat denken in plaats van voelen. Ik probeer tegenwoordig bewust wat minder te denken en wat meer op mijn gevoel af te gaan, maar dat lukt me maar nauwelijks. Ik kan wel genieten van momenten, maar tegelijkertijd heb ik een veel te groot verantwoordelijkheidsgevoel naar de ander toe. Ik zit dan al gauw te denken waarom ik met deze persoon ben of het überhaupt wel toekomst heeft, wat mijn motieven zijn en of die wel eerlijk zijn, wat hij eventueel zou kunnen denken en voelen en hoe ik daar mee om moet gaan en of ik daar niet mee speel. Waar het mis zou kunnen gaan. Of en wie er gekwetst gaat worden en waarom en of dat te voorkomen is en hoe dan. Alles wordt beredeneerd en geanalyseerd. Ik word (dus) ook nog wel eens beticht van denken voor een ander en daarnaar handelen. Heel irritante eigenschap ook.

Het contact leggen an sich gaat me dus heel gemakkelijk af, waarschijnlijk omdat dat op gevoel gaat. Het onderhouden en leuk houden is een heel ander verhaal, omdat ratio het al gauw overneemt dus.
Af en toe kom ik weer eens op dit forum lezen, omdat ik me bijvoorbeeld weer erg dom voel in mijn relaties, omdat ik me constant van alles afvraag wat de ander niet of nauwelijks schijnt te doen en wat vaak ook niet begrepen wordt en/of verkeerd uitgelegd als ware ik niet zeker van de relatie en/of van mezelf of de ander, ofwel niet serieus genoeg als ik me weer eens wat terug wil trekken om een wat beter inzicht te verkrijgen in wat ik aan het doen ben, om te voorkomen dat ik iemand misschien verkeerd behandel etc. etc.
Het is daarom weer heel fijn om te lezen dat in dit geval nouk exact maar dan ook exact het proces beschrijft dat ik elke keer onvrijwillig doormaak en dat nog wel op het HB forum! :shock: :lol: Om begrip te krijgen voor mijn domheid kom ik uiteindelijk altijd weer hier terecht. :roll:

TB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

MarijevD schreef:Ik ben zelf ook wat rationeler, dus heb ik sneller de neiging om kritisch te zijn als mensen duidelijk een verkeerde keuze maken op grond van emoties. Bijvoorbeeld: iemand vindt het niet leuk om iets te doen en laat het daarom maar zitten, terwijl je weet dat diegene daar later last van krijgt.

Daar kan ik van overkoken, indien ik iemand gewaarschuwd heb voor iets wat gaat volgen en vervolgens dit nog laat gebeuren en klagen, dan moet ik meestal even weggaan bbbbbbbbbbbbbbbbbbbrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr. Professioneel maakt het niet uit, dan kriebelt dat altijd maar lukt het mij dat te negeren. Ik ben al wel gegroeid in het feit indien het gebeurt en de persoon ondergaat dit zonder gemor.

@nouk
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Sopha schreef:Het is daarom weer heel fijn om te lezen dat in dit geval nouk exact maar dan ook exact het proces beschrijft dat ik elke keer onvrijwillig doormaak en dat nog wel op het HB forum! :shock: :lol: Om begrip te krijgen voor mijn domheid kom ik uiteindelijk altijd weer hier terecht. :roll:
Euhm, sja... ik weet niet goed wat hierop te zeggen, maar, euhm... bedankt... denk ik... Altijd fijn als mensen zich herkennen in je domheid. Ofzo. :lol:
Sopha schreef:omdat ik me constant van alles afvraag wat de ander niet of nauwelijks schijnt te doen en wat vaak ook niet begrepen wordt en/of verkeerd uitgelegd als ware ik niet zeker van de relatie en/of van mezelf of de ander, ofwel niet serieus genoeg als ik me weer eens wat terug wil trekken om een wat beter inzicht te verkrijgen in wat ik aan het doen ben, om te voorkomen dat ik iemand misschien verkeerd behandel etc. etc.
Ik herken mezelf (uiteraard) dan ook weer in jouw stukje dus. Alhoewel ik het nog bonter maak, geloof ik. Ik trek me rigoureus terug zodra ik ook maar iets van twijfel denk te gaan voelen (bij mezelf of bij de ander) ... om daar dan meestal al heel gauw weer spijt van te krijgen. (Het eeuwige gevecht tussen ratio en gevoel dus... :roll: )
-Under Construction-

Sopha
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

@nouk schreef:
Sopha schreef:Het is daarom weer heel fijn om te lezen dat in dit geval nouk exact maar dan ook exact het proces beschrijft dat ik elke keer onvrijwillig doormaak en dat nog wel op het HB forum! :shock: :lol: Om begrip te krijgen voor mijn domheid kom ik uiteindelijk altijd weer hier terecht. :roll:
Euhm, sja... ik weet niet goed wat hierop te zeggen, maar, euhm... bedankt... denk ik... Altijd fijn als mensen zich herkennen in je domheid. Ofzo. :lol:

Haha, ik denk dat je mijn beredenering wel snapt..
Sopha schreef:omdat ik me constant van alles afvraag wat de ander niet of nauwelijks schijnt te doen en wat vaak ook niet begrepen wordt en/of verkeerd uitgelegd als ware ik niet zeker van de relatie en/of van mezelf of de ander, ofwel niet serieus genoeg als ik me weer eens wat terug wil trekken om een wat beter inzicht te verkrijgen in wat ik aan het doen ben, om te voorkomen dat ik iemand misschien verkeerd behandel etc. etc.
Ik herken mezelf (uiteraard) dan ook weer in jouw stukje dus. Alhoewel ik het nog bonter maak, geloof ik. Ik trek me rigoureus terug zodra ik ook maar iets van twijfel denk te gaan voelen (bij mezelf of bij de ander) ... om daar dan meestal al heel gauw weer spijt van te krijgen. (Het eeuwige gevecht tussen ratio en gevoel dus... :roll: )

Ook niet onbekend voor mij en erg vermoeiend! Al ga ik er tegenwoordig wel wat genuanceerder mee om. Conflicten tussen gevoel en verstand even parkeren en wachten tot de emoties weer wat zijn bedaard is heel heilzaam. ( Lukt echter niet altijd)

TB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Hier is het eerder omgekeerd, ik zou de ratio moeten laten bedaren en de emoties moeten laten opkomen.

Sopha
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

TB schreef:Hier is het eerder omgekeerd, ik zou de ratio moeten laten bedaren en de emoties moeten laten opkomen.
Ik heb het niet over conflictloze emoties TB, maar over de emoties die ontstaan door de strijd tussen ratio en gevoelens. Daar kun je nu echt helemaal niets mee. Verder ben ik het met je eens: meer voelen, minder denken zou wel fijn zijn, maar ja, hoe kun je nu op je gevoel vertrouwen als er voor je verstand zoveel niet klopt of niet duidelijk is? Wat moet je dan voelen?

Terug naar “HB in het dagelijks leven”