MarijevD
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Studie problemen

Ik had op de basisschool en beginjaren middelbare school altijd hoge cijfers. Ging graag naar school, lette goed op, was ook gemotiveerd om mijn huiswerk te doen, maar hoefde er niet hard voor te werken. De energie en leergierigheid die ik overhield, gebruikte ik voor mijn hobby's: paardrijden, muziek, verhalen schrijven, tekenen etc.

Helaas ontstonden er in het gezin problemen, zoals:
- de scheiding van mijn ouders
- financieele problemen
- verslechterde relatie met mijn moeder
- verslechterde gezondheid van een opa etc.
Mijn moeder vond ook dat ik me afwijkend gedroeg en wilde mij laten testen op autisme. Later bleek dat er eerst over HB was gesproken, maar op mijn nieuwe school was dat niet bekend. Ik heb dit trouwens ook pas heel wat jaren later gehoord.

Volgens mij was het meer een soort zelfbescherming: even wat meer afstand nemen van ruzie, onzekere en gespannen houding van mijn ouders en broer. Ik kon zelf wel met de omstandigheden omgaan, maar wilde me er liever niet in mee laten slepen.
Verder had iedereen in ons gezin een behoorlijk verschillende manier van leven, denken, interesses, kijk op het leven etc.

Mijn moeder heeft steeds bij de hulpverlening (waar ik zo min mogelijk naar toe ging), op school en thuis gedaan of ik behoorlijk beperkt was. Ik zou allerlei dingen niet goed kunnen, zou moeite krijgen met studie, werk etc. en niet normaal de dagelijkse dingen op een rij kunnen zetten.

scarlett
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Re: Studie problemen

Ik heb het idee dat er een deel van je beginpost mist... :?
Lucy Maud Montgomery schreef: Here sat Marilla Cuthbert, when she sat at all, always slightly distrustful of sunshine, which seemed to her too dancing and irresponsible a thing for a world which was meant to be taken seriously...

MarijevD
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Ja, waar is de rest gebleven???
Ik zal nog een poging doen.

MarijevD
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Eerst dacht ik: bekijk het maar, ik ga studeren en bouw een leven voor mezelf op.
De studie begon goed, ben wel overgestapt naar een andere studie, omdat dit meer trok. Ook hier een goede start, maar begon daarna wat burn-out te raken door een paar gebeurtenissen tegelijkertijd. Het is me daarna niet meer gelukt om de studie weer goed op te pakken. De lat lag voor mezelf wel erg hoog waarschijnlijk om te slagen. Ik had vooral moeite met herhaling, moest een aantal vakken overdoen en kwam niet meer verder door faalangst.

Inmiddels ben ik al een hele tijd bezig, volg al jaren nauwelijks het onderwijs, omdat ik alleen nog hertentamens moet doen (practica, groepsopdrachten ed. mogen niet opnieuw gedaan worden). Colleges volgen kan wel, maar moet ook werken.

Verder gaat het financieel al een tijd niet goed, heb last van depressie en ben ontzetten ongemotiveerd en slordig geworden. Klinkt nogal zwaar waarschijnlijk, maar misschien herkent iemand dit en heeft een paar goede adviezen.

Terug naar “HB en studie”