Heel graag krijg ik jullie adviezen en ideeen over het volgende.
Al jaren werk ik voor de lokale overheid. Ik ben inmiddels 36 jaar, heb opleiding in de psychologie en marketing. Inmiddels ben ik erachter gekomen dat mijn talent ligt in het creëren en het vanuit een inhoudelijk proces in gang zetten van nieuwe ontwikkelingen, en dat ik daarbij graag een verdieping in (wetenschappelijke) kennis maak en (gebruikers)onderzoek doe. Door mijn frustraties in mijn werk (mijn talenten zijn op dit moment overbodig bij deze overheid), ben ik jaren geleden al met mijn leidinggevende in gesprek gegaan en heb ik besloten te gaan studeren aan de Kunstacademie. Wel creatief maar toch wat te praktisch en weinig inhoudelijk, en uiteindelijk haakte ik ook daarin af. Mijn bijzondere combinatie van kennis en vaardigheden beschouw ik als een zegen. Er is alleen een grote maar: ik werk nog steeds voor diezelfde lokale overheid! Want door mijn inzet voor een opleiding en een vak dat ik nu volg heb ik nauwelijks tijd gehad om ofwel te solliciteren ofwel voor mezelf te beginnen!
Ik realiseer me best dat dit een luxeprobleem is, maar ik ben juist hartstikke onzeker over mijn prestaties. Hoewel ik weet dat van mij dingen worden verwacht die zo ongeveer het tegenovergestelde zijn van mijn talenten, raak ik in mijn werk geblokkeerd en gefrustreerd. En kan ik niet meer relativeren. Ik moet bijvoorbeeld een presentatie geven aan een raadscommissie over een onderwerp waar het college nog niet over heeft besloten en waarvan kan worden verwacht dat ook de raad hierin geen daadkracht zal tonen. Politieke gevoeligheden leiden tot achteroverleunen en afwachten tot de volgende collegeperiode. Maar dat duurt nog een jaar! En blijkbaar accepteert met dit feit en het feit dat ik daar nog een jaar mee bezig zal zijn!
Zolang ik geen ander werk heb, zal ik dit soort situaties nog even moeten volhouden helaas. Ik richt me zoveel als mogelijk op de toekomst en een andere baan. Maar het probleem is dus dat het me dermate blokkeert dat ik (normaal met bergen energie) niet vooruit te branden ben en niet meer kan nadenken. En zelfs nachtmerries krijg.
Herkennen jullie dit: geen voortgang of perspectief als oorzaak voor afhaken, niet meer kunnen nadenken en onzeker worden?
Zou een betere aansluiting tussen talenten en functie voldoende zijn om toch om te kunnen gaan met dit soort frustraties in het werk? (het gebeurt me vast nog vaker dat ik het gevoel krijg zinloos bezig te zijn)