Finisterre schreef:Dank Plato, voor je reactie's!
Ik vind de opgave van dr Kashdan die je gevonden hebt erg "mindfull"

. Goed, zinnig en praktisch. Maar om nu te zeggen dat het lichtje in mijn hoofd aan gaat en en ik me weer levendiger begin te voelen? Misschien moet je het een poosje doen, om effect te bespeuren.
De vrijheid uit je eerdere reactie vind ik ook belangrijk. Liefst in combinatie met een wat avontuur. Maar soms zit je gewoon een beetje klem: geen baan, geen inkomen > minder opties.
Heb jij het zelf ook wel eens mee gemaakt dat je volledig inactief werd, zoals eerder bij dit onderwerp al door anderen beschreven is? Hollen of stil staan, maar dat laatste dan langdurig? Ik heb wel eens de term bore-out horen gebruiken, in plaats van burn-out. Ongeïnspireerd zijn, ongeïnteresseerd raken. Ik heb het gevoel dat ik mezelf niet ge-kick start krijg in mijn huidige situatie (voor mij weinig inspirerende omgeving, spijtig genoeg geen werk).
Hoe krijg je de creativiteit en energie weer in beweging in een niet prikkelende (enerverende, enthousiasmerende, ...) situatie? Dr Kashdan's advies neem ik in ieder geval mee. Het zijn sowieso wel punten die ik in mijn leven probeer te integreren.
Fijne avond!
Finisterre
PS, Vind je foto's trouwens ook leuk! Je hebt een mooi plekje daar.
Het is overigens zo dat mensen gemotiveerd worden door de intrinsieke en de extrinsieke motivatie.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Intrinsiek ... _motivatie
Beide moeten in een zekere balans met elkaar zijn waardoor je optimaal functioneert in je leven. Het is bij een disbalans handig om te weten dat het zo is, dat het zo werkt. Maak je geen zorgen dus

Accepteren geeft in ieder geval een stukje rust en duidelijkheid.
Immers het is een doorlopend proces in welke persoonlijke situatie dan ook, het blijft het een zoeken naar de juiste balans. Dat geldt voor iedereen.
Daarnaast speelt de leeftijd van de persoon ook een rol. Zie Lievegoed: De levensloop van de mens.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bernard_Lievegoed
Iedere leeftijd heeft een eigen specifieke levensstijl. Het loopt in de tijd in elkaar over maar het vernieuwd ook per leeftijd. Een 55 jarige zegt: Ok...nog één keer vlammen in mijn leven.
Maar ook bekend is bv de midlife crisis waardoor er een disbalans ontstaat als je Man40-Vrouw43 jaar bent, een ''Is dit nu alles in mijn leven?'' Dat heb ik dus ook gehad waarmee ik een antwoord op je vraag geef
Met vrijheid bedoel ik vooral nieuwe keuzes kunnen maken. Iets doen wat je nog niet eerder gedaan hebt. En daar liggen je kansen om weer een zeker evenwicht in je motivatie te krijgen.
Persoonlijk voorbeeld is het wooncomplex dat ik nu aan het renoveren ben. Ik heb daar geen enkele opleiding voor gehad. Maar ik doe het daar het mij motiveert om het juist wel te kunnen. Te ontdekken wat kan ik. Een uitdaging combineren met het toetsen aan de werkelijkheid. What's best in me...
Informatie verzamelen over timmeren, metselen, verven, dieren, de natuur en ga zo maar door. En mede daardoor ook nieuwe mensen ontmoeten. En dat is mijn aanvulling op de balans van intrinsieke en extrinsieke motivatie.
En dat werkt !!
En bedankt voor je compliment.