willemijn
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

Re: Ontembare energie.

Schiet mij effe terug in de tijd.............

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Van eenvoudige witte standaard fabrieks brievenbus, die je nog aan een paal moet schroeven, kun je ook wat leukers bedenken.

In het totaalbeeld geven ook de twee kleuren, donkerblauw en lichtgeel, bij de ingang al aan wat de kleuren van het gehele perceel zal zijn.

Tussen de bomen van het weggetje doe ik niets aan dat wat er zal gaan groeien...ik zie wel wat er komt...dit dus.

Afbeelding
don't hide what you have !

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Hoe integreer je het woonhuis, de stal, de schuur en wat andere ruimtes naar één gebouw?

Bijvoorbeeld werken met dezelfde kleuren, blauw en geel en werken naar een uniformiteit van het gebouw met blauwe deuren, het maken van een dakrand en deze ook blauw schilderen.

Het mooie van de kleur blauw is dat de rode steen van het gebouw wat dominanter wordt.

Tussen de 2 blauwe deuren komen drie boomstammen te staan in de kleur rood en wit, dat is een relatie met de Deense vlag.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

willemijn
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik herken hier een fascinatie voor (de werking van) kleur.......... Mooi Plato.

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

willemijn schreef:Ik herken hier een fascinatie voor (de werking van) kleur.......... Mooi Plato.
Blauw en geel zijn de hoofdkleuren van het pand...blauw en geel mixen wordt groen...ik woon midden in de natuur :)

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik heb afgelopen winter veel bomen weggekapt. En nu blijkt dat er veel fruitbomen op die plek staan, zoals pruimenbomen.
Eerst waren deze bomen weggedrukt en zonder zon zodat er alleen groene blaadjes zichtbaar waren. Ik wist het dus niet.

Afbeelding

Afbeelding

Rianne
Eigenaar
Eigenaar

wat een aangename en smakelijke verrassing!

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Rianne schreef:wat een aangename en smakelijke verrassing!
Vrijheid leidt tot groei en bloei...geldt ook voor mensen :)

Andromeda
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

:D Ik kwam dit jaar een oud lerares tegen en ik vertelde haar wat ik nu allemaal doe: 2 pubers opvoeden, 2 propedeuses gehaald, bezig met een andere HBO studie, werk, twee exposieties, en ze reageerde met "Dat kan helemaal niet allemaal tegelijk!" En ik had nog niet eens verteld dat ik een groot huis heb met tuin, een eigen bedrijf, een biologische moestuin, dat ik vrijwilligerswerk doe ......etc.
Ik verdraag eenvoudigweg geen stilstand, ik heb het nodig verschillende dingen te kunnen doen. Ik moet het gevoel hebben dat ik me ontwikkel, dat ik groei, vooruitga.
Ik vind het ook fijn nieuwe mensen te ontmoeten. Ik moet er voor oppassen dat ik die mensen niet aan een kruisverhoor onderwerp.
Ik herken dus heel veel in Remmies verhaal.
Comment penser le monde si on ne sait pas le rêver?

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Andromeda schreef::D Ik kwam dit jaar een oud lerares tegen en ik vertelde haar wat ik nu allemaal doe: 2 pubers opvoeden, 2 propedeuses gehaald, bezig met een andere HBO studie, werk, twee exposieties, en ze reageerde met "Dat kan helemaal niet allemaal tegelijk!" En ik had nog niet eens verteld dat ik een groot huis heb met tuin, een eigen bedrijf, een biologische moestuin, dat ik vrijwilligerswerk doe ......etc.
Ik verdraag eenvoudigweg geen stilstand, ik heb het nodig verschillende dingen te kunnen doen. Ik moet het gevoel hebben dat ik me ontwikkel, dat ik groei, vooruitga.
Ik vind het ook fijn nieuwe mensen te ontmoeten. Ik moet er voor oppassen dat ik die mensen niet aan een kruisverhoor onderwerp.
Ik herken dus heel veel in Remmies verhaal.
Ik ben verbaasd dat je oud lerares verbaasd is...
Dat had ze toch kunnen weten ic inschatten :)

Andromeda
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Nee Plato, ik ben altijd een onderpresteerder geweest. Iedereen nam aan dat ik dom was, en ze zeiden dat ook tegen mij "Jij kunt dat niet".., "Jij kunt niets"..., "Je bent dom", "Je bent lui", "Je bent geen doorzetter"...etc. Ik zat bijna op het laagste schoolniveau.
Comment penser le monde si on ne sait pas le rêver?

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Om iets weg te drukken dat stoort of iets te camoufleren wat er niet hoort of om iets tot rust te brengen gebruik ik zwarte verf.

In dit geval was het doel om een eenheid te verkrijgen tot een één gebouw aangezicht.

Afbeelding

Afbeelding

Finisterre
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Ik heb een vraag die volgens mij goed aan sluit op dit onderwerp.

Ik ken het ook: te veel en te snel willen en kunnen en dan als bedreigend gezien worden. Ook ik heb geprobeerd me aan te passen. Zo danig zelfs dat ik nu in een prikkelloze situatie zit (klein, rustig, conservatief dorp, geen werk) en volkomen ingekakt ben geraakt. Zeker na het lezen van bovenstaande (herkenbare) stukjes, heb ik erg veel zin me weer actief en levendig (mezelf!) te voelen.

Heeft er iemand tips om uit die apathie te komen, zónder dat de prikkel van buitenaf komt?

Ik probeer wel redelijk actief te blijven, maar het lijkt wat zinloos en doelloos, omdat het eigenlijk in de huidige situatie niet heel hard nodig is (geen deadlines, geen organisatie om me voor in te zetten, geen doel om naar toe te werken). Ik ervaar het als zwaar om alles puur en alleen op zelfdiscipline te doen, zonder enige prikkel.

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties!
Groet,
Finisterre
Never argue with an idiot.
You will have to go down to his level and then he will beat you up by experience
(uit: Coco avant Chanel)

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Finisterre schreef:Ik heb een vraag die volgens mij goed aan sluit op dit onderwerp.

Ik ken het ook: te veel en te snel willen en kunnen en dan als bedreigend gezien worden. Ook ik heb geprobeerd me aan te passen. Zo danig zelfs dat ik nu in een prikkelloze situatie zit (klein, rustig, conservatief dorp, geen werk) en volkomen ingekakt ben geraakt. Zeker na het lezen van bovenstaande (herkenbare) stukjes, heb ik erg veel zin me weer actief en levendig (mezelf!) te voelen.

Heeft er iemand tips om uit die apathie te komen, zónder dat de prikkel van buitenaf komt?

Ik probeer wel redelijk actief te blijven, maar het lijkt wat zinloos en doelloos, omdat het eigenlijk in de huidige situatie niet heel hard nodig is (geen deadlines, geen organisatie om me voor in te zetten, geen doel om naar toe te werken). Ik ervaar het als zwaar om alles puur en alleen op zelfdiscipline te doen, zonder enige prikkel.

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties!
Groet,
Finisterre
Vanuit mijzelf sprekend...Vrijheid van denken maar vooral handelen past goed en stimulerend in mijn behoefte om alles/zoveel mogelijk zelf te bepalen en mij daar een doorlopende ontwikkeling in te geven...what ever that maybe.

Trek je nergens wat van aan. Laat de grenzen van jezelf door anderen bepalen en evalueer die ander daarop. Dwz als je die anderen nodig hebt ic op welke wijze dan ook hebt ontmoet. Maak keuzes in wat je kunt gebruiken en elimineer anderen die je niet kunt gebruiken.
Dat heeft niets met egoisme te maken maar alles met je vrijheid en -omdat je in een maatschappij leeft- met andere mensen en organisaties.

Bij mij heeft dat een revolverend effect. Ook in mijn privé leven. Heb geen interesse in -vrijheid- afpakkende vriendinnen maar stimulerende vriendinnen...emotioneel alswel rationeel. Ben nog steeeds single:)

Dat is mijn basis dus...vrijheid en de verantwoordelijkheid daarvoor dragen

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Een opgave van prof. Kashdan, een professor en onderzoeker van de George Mason university. Misschien heb je er wat aan. Ik kan zo geen wetenschappelijke informatie vinden omtrent de betrouwbaarheid en juistheid van deze vinding.

M = Live in the moment - appreciate the sounds, smells and sights that you take for granted everyday. Remind yourself every waking hour to do this.

C = Be curious - explore the unfamiliar, mysterious, complex, and uncertain aspects of our world once a day.

L = Do something you love - if there is anything that provides the framework for a well-lived life it is the presence of activities that are important to us and excite us. Do this once at work and once at play.

T = Think of others first - offer compliments, do a good deed and listen. This is not intuitive because many believe you need to love yourself before you can love others. Science has found this to be false. Do this five times a day and you’ll soon see it feels good to make someone feel good.

N = Nurture relationships - dedicate time to a partner, friend or family member twice a day. Scientists have discovered that when you observe the happiest people on the planet, every single one has a close, significant relationship with another person.

B = Take care of your body - no, you do not need three per cent body fat, nor do you need to be able to pound through three sets of 15 unassisted handstand push-ups. Taking care of your body is about healthy eating at least three times a day and committing 30 minutes per day to exercise.

Finisterre
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Dank Plato, voor je reactie's!

Ik vind de opgave van dr Kashdan die je gevonden hebt erg "mindfull" :). Goed, zinnig en praktisch. Maar om nu te zeggen dat het lichtje in mijn hoofd aan gaat en en ik me weer levendiger begin te voelen? Misschien moet je het een poosje doen, om effect te bespeuren.

De vrijheid uit je eerdere reactie vind ik ook belangrijk. Liefst in combinatie met een wat avontuur. Maar soms zit je gewoon een beetje klem: geen baan, geen inkomen > minder opties.

Heb jij het zelf ook wel eens mee gemaakt dat je volledig inactief werd, zoals eerder bij dit onderwerp al door anderen beschreven is? Hollen of stil staan, maar dat laatste dan langdurig? Ik heb wel eens de term bore-out horen gebruiken, in plaats van burn-out. Ongeïnspireerd zijn, ongeïnteresseerd raken. Ik heb het gevoel dat ik mezelf niet ge-kick start krijg in mijn huidige situatie (voor mij weinig inspirerende omgeving, spijtig genoeg geen werk).

Hoe krijg je de creativiteit en energie weer in beweging in een niet prikkelende (enerverende, enthousiasmerende, ...) situatie? Dr Kashdan's advies neem ik in ieder geval mee. Het zijn sowieso wel punten die ik in mijn leven probeer te integreren.

Fijne avond!
Finisterre

PS, Vind je foto's trouwens ook leuk! Je hebt een mooi plekje daar.
You will have to go down to his level and then he will beat you up by experience

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Finisterre schreef:Dank Plato, voor je reactie's!

Ik vind de opgave van dr Kashdan die je gevonden hebt erg "mindfull" :). Goed, zinnig en praktisch. Maar om nu te zeggen dat het lichtje in mijn hoofd aan gaat en en ik me weer levendiger begin te voelen? Misschien moet je het een poosje doen, om effect te bespeuren.

De vrijheid uit je eerdere reactie vind ik ook belangrijk. Liefst in combinatie met een wat avontuur. Maar soms zit je gewoon een beetje klem: geen baan, geen inkomen > minder opties.

Heb jij het zelf ook wel eens mee gemaakt dat je volledig inactief werd, zoals eerder bij dit onderwerp al door anderen beschreven is? Hollen of stil staan, maar dat laatste dan langdurig? Ik heb wel eens de term bore-out horen gebruiken, in plaats van burn-out. Ongeïnspireerd zijn, ongeïnteresseerd raken. Ik heb het gevoel dat ik mezelf niet ge-kick start krijg in mijn huidige situatie (voor mij weinig inspirerende omgeving, spijtig genoeg geen werk).

Hoe krijg je de creativiteit en energie weer in beweging in een niet prikkelende (enerverende, enthousiasmerende, ...) situatie? Dr Kashdan's advies neem ik in ieder geval mee. Het zijn sowieso wel punten die ik in mijn leven probeer te integreren.

Fijne avond!
Finisterre

PS, Vind je foto's trouwens ook leuk! Je hebt een mooi plekje daar.
Het is overigens zo dat mensen gemotiveerd worden door de intrinsieke en de extrinsieke motivatie. http://nl.wikipedia.org/wiki/Intrinsiek ... _motivatie

Beide moeten in een zekere balans met elkaar zijn waardoor je optimaal functioneert in je leven. Het is bij een disbalans handig om te weten dat het zo is, dat het zo werkt. Maak je geen zorgen dus :)
Accepteren geeft in ieder geval een stukje rust en duidelijkheid.
Immers het is een doorlopend proces in welke persoonlijke situatie dan ook, het blijft het een zoeken naar de juiste balans. Dat geldt voor iedereen.

Daarnaast speelt de leeftijd van de persoon ook een rol. Zie Lievegoed: De levensloop van de mens. http://nl.wikipedia.org/wiki/Bernard_Lievegoed
Iedere leeftijd heeft een eigen specifieke levensstijl. Het loopt in de tijd in elkaar over maar het vernieuwd ook per leeftijd. Een 55 jarige zegt: Ok...nog één keer vlammen in mijn leven.

Maar ook bekend is bv de midlife crisis waardoor er een disbalans ontstaat als je Man40-Vrouw43 jaar bent, een ''Is dit nu alles in mijn leven?'' Dat heb ik dus ook gehad waarmee ik een antwoord op je vraag geef :)

Met vrijheid bedoel ik vooral nieuwe keuzes kunnen maken. Iets doen wat je nog niet eerder gedaan hebt. En daar liggen je kansen om weer een zeker evenwicht in je motivatie te krijgen.

Persoonlijk voorbeeld is het wooncomplex dat ik nu aan het renoveren ben. Ik heb daar geen enkele opleiding voor gehad. Maar ik doe het daar het mij motiveert om het juist wel te kunnen. Te ontdekken wat kan ik. Een uitdaging combineren met het toetsen aan de werkelijkheid. What's best in me...

Informatie verzamelen over timmeren, metselen, verven, dieren, de natuur en ga zo maar door. En mede daardoor ook nieuwe mensen ontmoeten. En dat is mijn aanvulling op de balans van intrinsieke en extrinsieke motivatie.

En dat werkt !!

En bedankt voor je compliment.

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Finisterre, ik voel zeer veel herkenning bij jouw post(!!!), maar heb daarentegen ongelooflijk weinig energie momenteel. Later hoop ik uitgebreider te reageren.

Plato, dank voor je linkjes, ze lijken me erg interessant! :)
Give me a break!

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

In elk mens zijn drie basiskrachten aanwezig: buik, hart en hoofd. Het zijn de centra van motivatie die van oudsher in een mens worden onderscheiden. De oude Griekse filosoof Plato (427-347 v.Chr.) schreef er al over in zijn werk over ‘meesterschap’. Volgens Plato is meesterschap het vermogen in te zien wat juist handelen is en te onderscheiden wat tot welzijn en geluk leidt. Dát willen de meeste mensen maar al te graag kunnen, of in elk geval graag leren.

Om te begrijpen hoe het werkt dat sommige personen in staat zijn optimaal te functioneren in het dagelijks leven terwijl anderen aanzienlijk worstelen, koppelde Plato de centra van motivatie aan drie belangrijke menselijke eigenschappen: maat, moed en verstandigheid. De eigenschap ‘maat’ gaat over het vermogen voldoende te genieten, maar ook grenzen te stellen aan je verlangens. Maat houden – of juist verliezen – verbindt Plato met de vaardigheden van de buik. Daarnaast staat het persoonlijk kenmerk ‘moed’: het vermogen ongemak en angst te verdragen, en in plaats daarvan bezieling of verontwaardiging in te zetten. Moedig is iemand die de kracht van het hart gebruikt. De derde kwaliteit ‘verstandigheid’ betreft het vermogen onder ogen te zien wat er speelt, je niet door illusies te laten leiden en niet te blijven steken in een te beperkt beeld van de werkelijkheid. Verstandigheid is bij uitstek een eigenschap van het hoofd.

Soms laat je je door de buik leiden, op een ander moment word je aangestuurd door je hart en weer een andere keer bepaalt je hoofd wat je doet. Het zijn deze drie bronnen die samen je innerlijk evenwicht bepalen. Je innerlijke balans staat op haar beurt in directe verbinding met je persoonlijke energie. Wanneer een van de centra in onbalans is of wanneer de centra onderling niet goed samenwerken, kan er energietekort ontstaan. Je voelt je moe, lusteloos of ongemotiveerd. Dit komt doordat een deel van je energie weglekt of niet wordt aangevuld.

Een gezond mens mag ervan uitgaan te beschikken over een redelijke energievoorraad. Als je gezond bent, maar toch niet genoeg energie hebt, kun je twee dingen doen: erop letten dat je meer energie vasthoudt of zorgen dat je meer energie binnenhaalt. Daarvoor is het nodig te weten welk centrum van motivatie extra aandacht kan gebruiken.

Finisterre
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Opnieuw bedankt Plato!

Het buik-hart-hoofd verhaal vind ik interessant. Is voor mij een nieuwe benadering. Tot nu toe hoor ik vooral veel over hoofd-lijf en dat het belangrijk is niet alleen in je hoofd te gaan zitten. Dit komt ook terug in jouw verhaal over Plato's theorie; niet alleen maar 1 van de 3. Hier ga ik me eens in verdiepen.

Jouw persoonlijk verhaal over juist dingen doen die je (nog) niet kan vind ik erg inspirerend. Altijd leuk om te ontdekken hoever je zelf komt en mooi om in contact te komen met anderen voor eventueel advies. Ik merk dat ik me erg laat belemmeren door het ontbreken van financiële ruimte, maar eigenlijk vraagt dit alleen maar om grotere creativiteit. Om dat laatste aan te boren is een beetje inspiratie weer erg prettig en daar heb je me met jouw verhaal wat van gegeven :).

Laatbloeier, ik ben geïnteresseerd in je meer uitgebreide reactie!

Terug naar “HB in het dagelijks leven”