aletta
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: Eigen bedrijf

Plato

Ik ben een andere mening toegedaan. Een WIA uitkering is geweldig en ik heb er ook een. Ik ben ontzettend blij dat dit bestaat en dat ik een redelijk inkomen krijg dat volledig uit belastinggeld wordt betaald. Toegegeven, het is veel minder dan ik als jurist in mijn oude functie had, maar ik kan er goed van leven.
Het is niet raar dat er dergelijke zware regels aan kleven. Er is teveel misbruik gemaakt, teveel fraude gepleegd.

De ambtenaren verzinnen dit niet zelf he. Zij voeren slechts uit. En ja er zijn veel regeltjes in NL, maar de andere kant is dat ook iedereen loopt te zeiken dat dingen beter geregeld moeten worden. Ik moet overigens niet leven zoals het UWV dat wil, maar ik moet leven zoals mijn ziekte mijn leven beperkt. EN alleen daarom al val ik binnen de regels die het UWV stelt.

De gedachte is heel simpel. Je mag best een eigen bedrijf beginnen. Niets op tegen en er kan best veel. Je geeft alleen wel je rechten op, en dat is wat het eng maakt, zeker als je nog gekeurd moet worden. Je stelt immers dat je kunt werken, en hebt dus daarom geen recht meer op de uitkeuring voor mensen die niet meer kunnen werken. Als je leeft op gemeenschapsgeld mag daar ook best wat tegenover staan toch? Als Mevmdv de keuring achter de rug heeft en er duidelijkheid is, is het starten van een eigen bedrijf veel makkelijker (ook met behoud van uitkering).
LEEF!

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Stefan schreef:
plato schreef:... en regels.
Misschien een beetje kort door de bocht plato. Je mag gerust een bedrijf beginnen, maar niet tegelijk met een uitkering, of in ieder geval niet die uitkering. Ondermeer de BBZ (Bijzondere Bijstand Zelfstandigen) zou een alternatieve inkomstenbron kunnen zijn die je financieel een vangnet biedt terwijl je je bedrijf opbouwt.
Het boeit mij meestal niet hoe iets vandaag in elkaar steekt. Wat mijn drive is, is hoe iets morgen moet zijn.
don't hide what you have !

Stefan
Beheerder
Beheerder

plato schreef:
Stefan schreef:
plato schreef:... en regels.
Misschien een beetje kort door de bocht plato. Je mag gerust een bedrijf beginnen, maar niet tegelijk met een uitkering, of in ieder geval niet die uitkering. Ondermeer de BBZ (Bijzondere Bijstand Zelfstandigen) zou een alternatieve inkomstenbron kunnen zijn die je financieel een vangnet biedt terwijl je je bedrijf opbouwt.
Het boeit mij meestal niet hoe iets vandaag in elkaar steekt. Wat mijn drive is, is hoe iets morgen moet zijn.
Je advies spreekt je tegen, maar soit. Niks mis met progressief, utopisch of fantastisch, maar daar heeft mefmdv niets aan op dit moment.
.. inconsistency is one to which every honest thinker must subject himself. The foolish and the dead alone never change their opinion.
James Russell Lowell
http://quoteinvestigator.com
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

aletta schreef:Plato

Ik ben een andere mening toegedaan. Een WIA uitkering is geweldig en ik heb er ook een. Ik ben ontzettend blij dat dit bestaat en dat ik een redelijk inkomen krijg dat volledig uit belastinggeld wordt betaald. Toegegeven, het is veel minder dan ik als jurist in mijn oude functie had, maar ik kan er goed van leven.
Het is niet raar dat er dergelijke zware regels aan kleven. Er is teveel misbruik gemaakt, teveel fraude gepleegd.

De ambtenaren verzinnen dit niet zelf he. Zij voeren slechts uit. En ja er zijn veel regeltjes in NL, maar de andere kant is dat ook iedereen loopt te zeiken dat dingen beter geregeld moeten worden. Ik moet overigens niet leven zoals het UWV dat wil, maar ik moet leven zoals mijn ziekte mijn leven beperkt. EN alleen daarom al val ik binnen de regels die het UWV stelt.

De gedachte is heel simpel. Je mag best een eigen bedrijf beginnen. Niets op tegen en er kan best veel. Je geeft alleen wel je rechten op, en dat is wat het eng maakt, zeker als je nog gekeurd moet worden. Je stelt immers dat je kunt werken, en hebt dus daarom geen recht meer op de uitkeuring voor mensen die niet meer kunnen werken. Als je leeft op gemeenschapsgeld mag daar ook best wat tegenover staan toch? Als Mevmdv de keuring achter de rug heeft en er duidelijkheid is, is het starten van een eigen bedrijf veel makkelijker (ook met behoud van uitkering).
Deze zin van je is voor mij basic:

Het geeft aan dat de bedachte regelgeving niet werkt, zowel de organisatie alswel de ambtenaar binnen deze organisatie en

Wat heeft een ander, in dit geval mefmdv dus, te maken met hun gefaal en hun gestuntel.

Helemaal niets dus.

Overigens ben ik niet tegen uitkeringen, laat daar geen misverstand over zijn. Wel over de uitvoerders van die uitkeringen. Je bent een sufferd als je bv niet in de gaten hebt dat een persoon of groepen mensen fraudeert. En ik krijg de indruk, meer dan dat, dat die uitvoerders het ook niet interesseert.

-edit-
Blauw veranderd in rood, blauw is kleur van modingrepen.
groetjes,
Yet

mefmdv
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

Eerst even iets over bedrijf aan huis... Dat is geen regel van het uwv, dat is gewoon landelijk voor iedereen. Als je echt vanuit huis opereert, zonder dat het een aangewezen bedrijfsruimte bezit, mag je alleen zelf, dus ook geen personeel, daar werken.

Dan de rest. Ik vind regels niet raar. Ik mag nu al beginnen, maar in november ga ik over naar de WIA of WW en als ik afgewezen word voor de WIA dan heb ik als ik een bedrijf begonnen ben geen recht meer op de WW, omdat ik werk heb. Aangezien ik voor die tijd nooit rond kan komen van het opstartende bedrijfje is dat gewoon geen optie. Dus geen badwill van het UWV, maar ze hebben me gelukkig op deze regel gewezen en me afgeraden nu al te beginnen.

Dan het stukje van aletta... niet alleen gaan, dat was ik juist wel van plan. Hoor graag van je waarom niet, denk zelf dat ik meer kans maak als ik zelf mijn verhaal doe, ben bang dat anderen me positiever omschrijven dan het geval is en ik daarom afwezen word. Het gaat nu hartstikke goed met me, dat is zeker waar, maar dat is grotendeels te danken aan het gebrek aan stressfactoren die mijn werk met zich meebracht.

aletta
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

mef ik stuur je even een PB
LEEF!

Vincent
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

mefmdv schreef:Eerst even iets over bedrijf aan huis... Dat is geen regel van het uwv, dat is gewoon landelijk voor iedereen. Als je echt vanuit huis opereert, zonder dat het een aangewezen bedrijfsruimte bezit, mag je alleen zelf, dus ook geen personeel, daar werken.
Hmm, nooit geweten. Toen ik mijn tv productiebedrijf begon, begon ik thuis. Heb dat 2 jaar volgehouden, met personeel en alles. Tot dat het gekkenwerk werd en een bedrijfspand geen overbodige luxe is. Ken op het moment veel kleine bedrijfjes die zo starten. Laptop op eettafel idee. Weet dus niet of de instanties in de praktijk daar nou zo moeilijk over doen, mijn ervaring is van niet in ieder geval.
Civilization is the progress toward a society of privacy. The savage's whole existence is public, ruled by the laws of his tribe. Civilization is the process of setting man free from men. - Ayn Rand

mefmdv
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Dat zou kunnen, als je verder niet in aanraking komt met instanties...maar daar zit ik middenin. En personeel is dan nog gemakkelijk onder de radar te houden, maar je kunt onmogelijk een bedrijf op naam hebben op andermans adres. Dat zoekt het kvk al uit bij de start.

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Vincent schreef:
mefmdv schreef:Eerst even iets over bedrijf aan huis... Dat is geen regel van het uwv, dat is gewoon landelijk voor iedereen. Als je echt vanuit huis opereert, zonder dat het een aangewezen bedrijfsruimte bezit, mag je alleen zelf, dus ook geen personeel, daar werken.
Hmm, nooit geweten. Toen ik mijn tv productiebedrijf begon, begon ik thuis. Heb dat 2 jaar volgehouden, met personeel en alles. Tot dat het gekkenwerk werd en een bedrijfspand geen overbodige luxe is. Ken op het moment veel kleine bedrijfjes die zo starten. Laptop op eettafel idee. Weet dus niet of de instanties in de praktijk daar nou zo moeilijk over doen, mijn ervaring is van niet in ieder geval.
Ik had een ruimte als kantoor aan huis ingericht. Mijn rechterhand die op de P-rol stond kwam iedere dag.
Je moet je nergens wat van aantrekken. Je moet je eigen gang gaan. Als ze er iets van zeggen, wist je het niet en ga je het veranderen...zeg je dan.

Hoe minder je iets van regels af weet hoe beter. Je bent een ondernemer, geen boekhouder :)
En 9 vd 10 keer heeft een regel geen/nauwelijks waarde voor een ondernemer. Of is zelfs een bedreiging voor de continuïteit van je bedrijf.
Laatst gewijzigd door plato op ma 12 aug 2013, 21:27, 3 keer totaal gewijzigd.

mefmdv
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Plato, dit is de laatste keer dat ik het zeg. Als jij zo met regels om wilt gaan is dat jouw keuze, maar ik kan mijn uitkering niet riskeren.

Vincent
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Sterker nog, volgens mij had ik een deel van m'n huis officieel als bedrijfsruimte staan; aftrekpost voor allerlei blablabla
Civilization is the progress toward a society of privacy. The savage's whole existence is public, ruled by the laws of his tribe. Civilization is the process of setting man free from men. - Ayn Rand

Vincent
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

mefmdv schreef:Plato, dit is de laatste keer dat ik het zeg. Als jij zo met regels om wilt gaan is dat jouw keuze, maar ik kan mijn uitkering niet riskeren.
Ondernemen is riskeren, synoniempje ;)

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

mefmdv schreef:Plato, dit is de laatste keer dat ik het zeg. Als jij zo met regels om wilt gaan is dat jouw keuze, maar ik kan mijn uitkering niet riskeren.
Goede drive om zsm voor jezelf te beginnen, bedoel ik goed hoor :)

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Vincent schreef:Sterker nog, volgens mij had ik een deel van m'n huis officieel als bedrijfsruimte staan; aftrekpost voor allerlei blablabla
Idem dito...incl mijn Duitse Herder die er voor de bewaking was :)

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

plato schreef:Je moet je nergens wat van aantrekken. Je moet je eigen gang gaan. Als ze er iets van zeggen, wist je het niet en ga je het veranderen...zeg je dan.
Mijn ervaring (best lang geleden weliswaar, maar toch): ik kwam er niet mee weg met te zeggen dat ik het niet wist. Ging om een onbetaalde stage, waardoor ik 'mooi' drie maanden uitkering kwijtraakte. En dat terwijl ik het nota bene nog gevráágd had aan een andere ambtenaar (ik: 'kan dat, die onbetaalde stage?' soc.dienst-ambtenaar: 'ja, zeker doen hoor, dan doe je toch ervaring op?!'). Deze ambtenaar had dit nooit mogen zeggen, aldus de andere ambtenaar... :evil:

Mef, ik begrijp dus jouw voorzichtigheid!
Give me a break!

Vincent
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Maar wat heeft t je opgeleverd, de stage, was t t waard?

mefmdv
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Nou ik heb een voorbereidend gesprek bij MEE gehad en dat was zeer verhelderend. Hopelijk gaat het gesprek met de verzekeringsarts daardoor ook goed.

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik heb even gegoogeld op: vanuit een uitkering voor jezelf beginnen,. 435.000 items

Je vind daar ook professionele organisaties die zich met dit onderwerp bezig houden. Het interessante lijkt me is dat je daarmee , de informatie en het pragmatische, niet afhankelijk bent van het UWV verhaal. Ze gaan niet verder dan hun eigen voorschriften en regels.

https://www.google.dk/#bav=on.2,or.r_qf ... f+beginnen

Mocht het zo zijn dat het belangrijk voor je is om de KvK als business partner te hebben, dan is het raadzaam om nu al het juiste KvK kantoor te bezoeken. In 2014 gaan er namelijk 25 regiokantoren dicht.

mefmdv
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Plato, als je mijn situatie niet wilt of kunt begrijpen, waarom blijf je dan steeds met adviezen komen die geen hout snijden.

Wat moet ik in vredesnaam met 435000 websites? Daar help je iemand niet mee. En ik heb nu al vaker gezegd dat ik moet wachten op de WIA beoordeling, daar veranderd een professionele organisatie niets aan. Ik kan niet zonder inkomsten en wil dat dus ook niet. Ik ga geen onbezonnen risico's lopen waarbij ik de kans loop om dakloos te worden omdat ik mijn hypotheek niet meer kan financieren.

Ik hoop dat je nu wil stoppen met al deze nonsens, ik vind het echt vervelend worden om het steeds opnieuw te moeten uitleggen terwijl het echt wel duidelijk is. Niet reageren wil ik ook niet, het is tenslotte mijn topic.

Korrel
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ik denk dat mefmdv wel gelijk heeft.

Ik heb ook een onderneming (vroeger met personeel) nu als zzp ér .

Je kunt best risico's nemen en ik heb me ook niet altijd aan de regels gehouden (en dan bedoel ik regels om vooruit te komen met je bedrijf).

Maar zulke risico's kun je alleen nemen wanneer je dat zelf goed inschat.
Dus eigenlijk als je zo'n risico kunt handelen.
En dat is meestal financieel.
Nou als je dat niet kunt overzien zo'n risico , is het heel verstandig om niet in te halen.
Ondernemen is niet risico's opzoeken maar uitsluiten.
Er zijn toch al dingen genoeg die onverwacht op je af komen , zoals politieke besluiten die je hele onderneming onder druk zetten.
Dingen zijn niet moeilijk...ze worden moeilijk gemaakt

Terug naar “HB hobby's, projecten en interesses”