Plato
Ik ben een andere mening toegedaan. Een WIA uitkering is geweldig en ik heb er ook een. Ik ben ontzettend blij dat dit bestaat en dat ik een redelijk inkomen krijg dat volledig uit belastinggeld wordt betaald. Toegegeven, het is veel minder dan ik als jurist in mijn oude functie had, maar ik kan er goed van leven.
Het is niet raar dat er dergelijke zware regels aan kleven. Er is teveel misbruik gemaakt, teveel fraude gepleegd.
De ambtenaren verzinnen dit niet zelf he. Zij voeren slechts uit. En ja er zijn veel regeltjes in NL, maar de andere kant is dat ook iedereen loopt te zeiken dat dingen beter geregeld moeten worden. Ik moet overigens niet leven zoals het UWV dat wil, maar ik moet leven zoals mijn ziekte mijn leven beperkt. EN alleen daarom al val ik binnen de regels die het UWV stelt.
De gedachte is heel simpel. Je mag best een eigen bedrijf beginnen. Niets op tegen en er kan best veel. Je geeft alleen wel je rechten op, en dat is wat het eng maakt, zeker als je nog gekeurd moet worden. Je stelt immers dat je kunt werken, en hebt dus daarom geen recht meer op de uitkeuring voor mensen die niet meer kunnen werken. Als je leeft op gemeenschapsgeld mag daar ook best wat tegenover staan toch? Als Mevmdv de keuring achter de rug heeft en er duidelijkheid is, is het starten van een eigen bedrijf veel makkelijker (ook met behoud van uitkering).