Labelen heeft ook in functie in het bewustwordingstraject.labelen heeft vaak een zelfvervullend effect
Als het een naam heeft is het beter te plaatsen. In die plaatjes van Kaze is het uitgewerkt

Labelen heeft ook in functie in het bewustwordingstraject.labelen heeft vaak een zelfvervullend effect
Met de 'naam' is niets fout Z.Zarathustra schreef:Labelen heeft ook in functie in het bewustwordingstraject.labelen heeft vaak een zelfvervullend effect
Als het een naam heeft is het beter te plaatsen. In die plaatjes van Kaze is het uitgewerkt.
Ik zie het verband niet, door wie aan wie? waar heb je't over?Kaze schreef:'Introverte reflex'? Wordt dat werkelijk zo gevraagd?
Wat bedoel je? Verschil extrOvert vs extrAvert? Of is er sprake van typo?peterA schreef:het blijft een valse tegenstelling hoor, mensen kunnen toename van extroverte eigenschappen vertonen zonder dat de extraverte afnemen of omgekeerd.
Introversie en extraversie is 1 dimensie, dus introverte eigenschappen en extraverte eigenschappen is een eigennlijk een verkeerde term, het is 1 eigenschap. Niet de 'score' op de eigenschap wordt als vreemd gezien (die kun je immers niet zien; die is latent), maar gedragingen (waarop gebaseerd wordt dat iemand te classificeren is als introvert = onder het gemiddelde op de dimensie extraversie of extravert = boven het gemiddelde op die dimensie) die extreem zijn. Neem een indicator van de dimensie, bijvoorbeeld 'talkativeness'. Het is niet zo gek dat gedragingen als stil zijn (weinig talkative) in een groep eerder opvallen dan het omgekeerde, namelijk nogal talkative zijn in je eentje, omdat dat laatste nauwelijks voorkomt. Dat is ook logisch want in je eentje is er niemand om mee te praten.ook interessant is dat vooral introverte eigenschappen vaak als 'afwijkend' worden gezien terwijl extraverte niet zo vaak aan de 'norm' worden getoetst.
Ik quote 'introverte reflex' uit jouw post (stellingen van of jezelf of anderen neem ik aan). Dan moet je niet vragen waar ik het over heb. Dat moet je dan bij jezelf nagaan.peterA schreef:Ik zie het verband niet, door wie aan wie? waar heb je't over?Kaze schreef:'Introverte reflex'? Wordt dat werkelijk zo gevraagd?
peterA schreef:'In een grote groep vertoon ik introverte sociale reflexen' of 'ik merk bij mezelf de laatste tijd een toename van introverte reflexen'...
hohoho, je haalt dingen uit de context he Kaze, herlees mijn posts eens aub, je knipt en plakt zodat die uitspraken op mezelf lijken te slaan.Kaze schreef:Ik quote 'introverte reflex' uit jouw post (stellingen van of jezelf of anderen neem ik aan). Dan moet je niet vragen waar ik het over heb. Dat moet je dan bij jezelf nagaan.peterA schreef:Ik zie het verband niet, door wie aan wie? waar heb je't over?Kaze schreef:'Introverte reflex'? Wordt dat werkelijk zo gevraagd?
peterA schreef:'In een grote groep vertoon ik introverte sociale reflexen' of 'ik merk bij mezelf de laatste tijd een toename van introverte reflexen'...
ik vroeg je:'Introverte reflex'? Wordt dat werkelijk zo gevraagd?
Ik zie het verband niet, door wie aan wie? waar heb je't over? (als je zegt "wordt dat dan zo gevraagd")
Ik had het over het onderscheid tussen labelen van gedrag of kenmerken en het labelen van een individu.
Ha, je hebt het zelf al verbeterd!Zarathustra schreef:ik vermoed dat de uitslag makkelijk te beinvloeden is, door extraverte of introverte antwoorden te kiezen. Je moet natuurlijk het antwoord kiezen dat het best bij je past, maar dat antwoord is moeilijk objectief te noemen.
Waarom zou je 25 vragen door gaan lezen over het een en 25 over het ander? Stel dat ik wil weten of in intro of extra ben, dan moet je zeker niet zo'n lijst door gaan lezen die alleen daarover gaat, want dan krijg je alleen het antwoord dat je op dat moment graag wilt zien. Hoezo zelfinzicht?MonIQ schreef:Ha, je hebt het zelf al verbeterd!Zarathustra schreef:ik vermoed dat de uitslag makkelijk te beinvloeden is, door extraverte of introverte antwoorden te kiezen. Je moet natuurlijk het antwoord kiezen dat het best bij je past, maar dat antwoord is moeilijk objectief te noemen.
Natuurlijk moet je dit soort testjes, NB ook nog thuis(!) gemaakt, niet serieus nemen!
Uiteraard is het hartstikke subjectief.
Maarreh, dit draadje staat toch ook niet in discussies?
Tuurlijk is het subjectief. Maar je kan proberen om objectief naar jezelf te kijken. Natuurlijk zal het nooit helemaal kunnen, maar wat is helemaal objectief? Is niet alles wat we weten ook niet subjectief? Maar het benadert de realiteit genoeg om 'werkend' te zijn. Daar gaat het om. Je kan zaken aannemen, of je kan zelf je ondetrzoek doen.anna schreef:Hoezo zelfinzicht? Dan weet je in elk geval op welke manier je graag naar jezelf wilt kijken.
Verder jammerlijk tijdverdrijf.....
mee eens, één manier is te gaan kijken wat universeel menselijk (soortspecifiek) is en wat individueler,persoonlijker, vandaar mijn verwijzing naar hechtingstheorie. Dat is bij mijn weten voorlopig de enige die biologie en psychologie beiden verbindt en er is relatie tussen de scores op die intro/extra schaal en hechtingsstijl. Hechting uit zich het sterkst binnen relaties, ook die met jezelf is er echter door beinvloedt zodat ook persoonlijkheid er deels door bepaald wordt.Zarathustra schreef:Tuurlijk is het subjectief. Maar je kan proberen om objectief naar jezelf te kijken. Natuurlijk zal het nooit helemaal kunnen, maar wat is helemaal objectief? Is niet alles wat we weten ook niet subjectief? Maar het benadert de realiteit genoeg om 'werkend' te zijn. Daar gaat het om. Je kan zaken aannemen, of je kan zelf je ondetrzoek doen.anna schreef:Hoezo zelfinzicht? Dan weet je in elk geval op welke manier je graag naar jezelf wilt kijken.
Verder jammerlijk tijdverdrijf.....
Ja, maar dat zijn de extremen (ook het gedrag wat je beschrijft; stil zijn). Dan is het makkelijk. Maar stel dat ik 100 willekeurige mensen selecteer en ik laat ze in totaal verschillende, tevens willekeurige situaties (1 bij de bakker, 1 op het station, 1 op een feestje, 1 tijdens het knutselen in een schuurtje [alleen], 1 op het toilet[alleen], enz.) door jou beoordelen op de intro-extraversie dimensie en ik vergelijk het met hun eigen antwoorden op de big 5 intro/extraversieschaal, dan maak je in het middengebied enorm veel fouten.BabaJaga schreef:Uiteraard klopt dat. Maar toch, er is iets in de lichaamstaal dat introversie/extraversie altijd verraad. Ik blijk bijna altijd gelijk te hebben uiteindelijk. Het zit in het praten, de manier van gebruik van het lichaam, vrij subtiel eigenlijk. Ik ga er natuurlijk altijd wel vanuit dat het aan de situatie kan liggen. Maar iemand die zich stil gedraag vanwege een situatie (zenuwen bijvoorbeeld, of slecht geslapen of wat dan ook), gedraagd zich op een andere manier stil dan een introvert iemand.Omdat de personen in kwestie vreemden van elkaar zijn, is van elkaar niet goed te beoordelen of gedragingen situationeel zijn of karakteristiek.
Klopt.BabaJaga schreef:@PeterA, volgens mij vraagt Kaze of je die vraag zelf geformuleerd hebt, of die ergens in een test tegen gekomen bent en zo ja, waar. De term introverte reflex is niet echt bekend, dus ik denk dat Kaze wil weten waar die gebruikt wordt en waarom. (en ik ben daar ook nieuwsgierig naar).