nou, die reflexen maken wel deel uit van persoonlijkheid, we zouden een boom kunnen opzetten over de nuanceverschillen tussen reactie,respons,reflex etc maar in deze informele discussie moet toch via een gevoel voor metafoor duidelijk zijn wat ik bedoel.Kaze schreef:Klopt.BabaJaga schreef:@PeterA, volgens mij vraagt Kaze of je die vraag zelf geformuleerd hebt, of die ergens in een test tegen gekomen bent en zo ja, waar. De term introverte reflex is niet echt bekend, dus ik denk dat Kaze wil weten waar die gebruikt wordt en waarom. (en ik ben daar ook nieuwsgierig naar).
Introverte reflex lijkt me nogal tegenstrijdig. Reflex is kortdurend (in welke zin dan ook) terwijl persoonlijkheidseigenschappen langdurend zijn (ze kunnen wel veranderen, maar de tijdsschaal waarop is niet in seconden, uren, of dagen). Het doel van persoonlijkheidstests is om individuele verschillen in gedragingen te meten die over situaties heen zo vast mogelijk zijn. Snel veranderlijke individuele verschillen wijzen op stemming. Ook in de mate waarin mensen fluctuaties in hun gedrag laten zien kan weer een redelijk vaste dimensie zijn (stabiliteit; de ene persoon gedraagt zich altijd min of meer hetzelfde, terwijl de ander nogal veranderlijk is, iemand waarvan je nooit 'hoogte' krijgt)
Om spijkers op laag water te zoeken moet je ook niet echt naar zee he

Een introverte reflex zou kunnen zijn dat een persoon zich afsluit, in zichzelf keert bij de minste, ook goedbedoelde, kritiek, of bij grote drukte bvb. Het 'afsluiten' is dan de reflex gevolgd door het 'afgesloten zijn'. Een 'reaktie' (reflex) leidt tot een 'staat'.