Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

HB-Bibliotheek

Het leek mij wel leuk een topic aan te maken waarin ieder zijn favoriete boeken op gebied van HB kan aanraden/tippen. Met evt. persoonlijke recensies erbij. Ik ben momenteel het onderstaande boek aan het lezen (geleend van Sap), maar volgens mij weet iedereen dat ondertussen wel... :wink:

Misdiagnosis and Dual Diagnoses of Gifted Children and Adults:
ADHD, Bipolar, Ocd, Asperger's, Depression, and Other Disorders

Afbeelding

Ook heb ik van haar geleend: Living With Intensity:
Understanding the Sensitivity, Excitability, and the Emotional Development of Gifted Children, Adolescents, and Adults

Afbeelding

In het als tweede genoemde boek moet ik nog beginnen, maar het onderwerp lijkt me op het lijf geschreven!

Ik doe een recensie als ik ze uit heb. En ben benieuwd naar jullie lees-aanraders op HB-gebied. Misschien kunnen we ook boeken gezamenlijk bespreken als we ze gelezen hebben (per boek een ander topic openen is dan voor het overzicht misschien handig)...
Give me a break!

NB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Re: HB-Bibliotheek

Leuk idee, LB! En dat onderste boek klinkt inderdaad (ook mij) op het lijf geschreven. Bedankt voor de tip (al moet je recensie nog komen natuurlijk). Ik zal eens nadenken over favorieten die ik hier zou kunnen bespreken.

gadiena
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Heb eventueel een boekentip, maar dat is meer inzake ADD. Mag ik deze eventueel ook toevoegen aan de lijst?
All that is gold does not glitter, not all those who wander are lost. All that is old does not wither, not all that is over is past.

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

gadiena schreef:Heb eventueel een boekentip, maar dat is meer inzake ADD. Mag ik deze eventueel ook toevoegen aan de lijst?
Van mij wel hoor, Gadiena! ADD is iets waar veel HB'ers ook mee te maken hebben, in de zin van dat ze zich herkennen in de symptomen (hier zit er één...). Al dan niet als misdiagnose... :wink:
Give me a break!

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Onder de categorie Links en recensies is al een topic HB Boekenlijst.
Lijkt me handig daarin verder te gaan.
Leuk idee wel :-).

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Oeps Esther, je hebt gelijk, <hier>! :doh:
Het spookte al vaag door mijn achterhoofd... had even moeten checken!

:peek: Sorry mods, samenvoegen?
Give me a break!

Noks
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Op de website van het IHBV staat ook een literatuurlijst over HB bij volwassenen.
Daar staan momenteel geen recensies bij.

GeneralFe26
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Ben nu bezig in ''Hoera ik ben hoogbegaafd !'' van Marga Schouten.
Voornamelijk de ervaringen en verhalen van HB mensen.
Op zich niet verkeerd, maar ik vind het niet geweldig.
Laat je ook niet misleiden door het '' test of je hoogbegaafd bent'' op de cover.
Het boek bevat geen tests...

Beter vond ik '' Te veel mens,te weinig dier'' van Hans Vries.
Geschreven door een psycholoog die HB mensen als cliënt had/heeft.
Sommige stukje waren echt kleine eye-openertjes...
Hij pleit namelijk voor het zoeken van voldoening/geluk op een meer dierlijk niveau.
ook geeft hij in het boek een paar duidelijke (maar voor de hand liggende) tips.

Verder vond ik ''Verleid jezelf tot excellentie! Gereedschap voor extra intelligente mensen" ook best goed. Geschreven door Willem Kuipers.
"Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience."

Leo71
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

In dat 'Hoera-boek' zit dan misschien niet al te veel 'echte' test (ik geloof nog wel de (oude?) thuistest van mensa, maar als je zeeeer veel herkenning vindt in al die interviews is dat toch ook een teken aan de wand?
Alleen al dat ik me weer stoot aan dezelfde steen, bewijst dat ik geen ezel ben ;-)

Terug naar “HB in het dagelijks leven”