Maximilian
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

IQ-> HB-eigenschappen of HB-Eigenschappen->IQ

In een poging om het hele HB gebeuren wat beter te snappen kwam bij mij de onderstaande hoofdvraag naar boven in het topic "IQ test geldigheidsduur" van Lindaja.

Hoofdvraag:
Heb je de HB bijzonderheden omdat je een hoog IQ hebt of heb je een hoog IQ omdat je de HB bijzonderheden hebt?

Zie BV heel vaak bij mensen dat emotie hun normale denkvermogen bij beslissingen verstoort, vb: het "ik doe het lekker toch" praatje terwijl het idee al helemaal uitgewerkt en afgeschoten is.
Misschien dat het voor de HBér makkelijker is om een IQ test te doen?

Vraag2:
Hoe ontstaat HB zijn nou eigenlijk?

Gezien het aantal HB'ers hier met HB kinderen lijkt het genetische aftakking/evolutie, als ik daarintegen naar andere posts kijk dan lijkt een specifieke afwijking in de hersenen/hoormoonhuishouding etc. ook niet onwaarschijnlijk met alle voor/nadelen van dien.

Vraag3:
Krijg je de bijzonderheden vanaf een bepaald IQ of is het geleidelijk?

Mijn vrouw zit ook ergens in de 12X qua IQ maar kan zich misschien bij 1 of 2 bijzonderheden aansluiten.

Komt natuurlijk ook nog de vraag naar boven of het nou een vloek of een zegen is, maar dat is misschien wat voor een seperate topic.
The most incomprehensible thing about the world is that it is at all comprehensible.
(A.E.)

Terence
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker
Contacteer: Website

Re: IQ->Bijzonderheden of Bijzonderheden->IQ

(A: omdat ik eigenlijk nooit meer buiten de Ronde Tafel of Puzzel kom :) )

Ik denk persoonlijk dat mijn "bijzonderheden" voortkomen uit mijn HB zijn.
Als ik niet HB was geweest, had ik waarschijnlijk nog steeds dezelfde creatieve uitingen gehad, alleen van mindere kwaliteit. Een lager tempo qua productie, minder originaliteit.
Look where you're going.

Johanita
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: IQ-> HB-eigenschappen of HB-Eigenschappen->IQ

Op verzoek topicstarter de titel van dit topic gewijzigd.
You can close your eyes to things you don't want to see, but you can't close your heart to things you don't want to feel...

Maximilian
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Re: IQ->Bijzonderheden of Bijzonderheden->IQ

Terence: leuk je hier te zien, was al bang dat ik alleen achtergelaten was...
Johanita: Dank je wel voor de wijziging.

Mijn formulering klopte niet helemaal(HB-noob), misschien dat het daarom een beetje moeilijk op gang komt.
Wat ik eigenlijk vragen wou is welke stelling het meeste klopt:
1. Je hebt een hoog IQ omdat je de HB-kenmerken/eigenschappen hebt.
of
2. Je hebt de HB-kenmerken/eigenschappen hebt omdat je een hoog IQ hebt.

De rest van de vragen vertalen zich op dezelfde manier.
The most incomprehensible thing about the world is that it is at all comprehensible.
(A.E.)

northern lady
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Persoonlijk denk ik dat het 'of', gewoon 'en' moet zijn. Het een staat niet los van het ander. Al zullen er natuurlijk uitzonderingen zijn.
Ik denk ook dat het erfelijk is. Tenminste als ik naar mijn eigen familie kijk. Vader waarsch HB, mijn oudste broer verdenk ik er ook van, van mezelf weet ik het niet zeker, maar mijn oudste zoon is ook niet bepaald dom te noemen (en hij heeft ook diverse HB trekjes). Alhoewel ook in dit geval er natuurlijk spontane 'mutaties' voor zullen komen.
Maar dit is mijn mening, geen feit.
ik ben ik, ik leef nu

Maximilian
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Je ziet de twee inderdaad samen, maar is dit altijd zo?, heeft iemand met een IQ van 140 altijd HB-eigenschappen?, of iemand met HB-eigenschappen altijd een 130+ IQ?

Aangezien het wel duidelijk is dat je HB-zijn niet kunt leren lijkt het mij logisch dat het genetisch bepaald is, iets wat overdraagbaar is en ook in minimaal 1 geval ontstaan is uit de mix vader/moeder(of daardoor een "dorment gene" activeert).

Wat is de kans dat je uit deze mix twee wijzigingen krijgt (hb-eigenschappen, IQ) die in individuele vorm niet echt voorkomen zo ver als mij bekend.
Dan zou je dus verwachten dat de ene de oorzaak is van de andere.
(A.E.)

northern lady
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik weet niet of het altijd zo is. Maar het lijkt mij wel aannemelijk dat iemand met een hoog IQ, ook HB eigenschappen heeft. En dan vooral dingen sneller begrijpen, processen doorzien.
Qua creativiteit ligt het even anders, naar mijn idee. Er zijn mensen met een lager IQ, die bijvoorbeeld wel mooi kunnen schilderen, tekenen, zeg maar. Of muziek maken. Maar dan ligt het ook nog weer aan het IQ wat er dan werkelijk op papier, dan wel uit het muziekinstrument komt.
Ik ga zo naar bed. Maar in een ander topic (denk discussies) staan wel schema's (vooral van Kaze :wink: ), bekijk die eens.
En het ene hoort bij het andere, naar mijn idee. Staat niet los van elkaar.
ik ben ik, ik leef nu

Zarathustra
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Bedoel je met Hb eigenschappen het kenmerkenlijstje?
Het lijkt mij dat de lat voor het hebben van HB eigenschappen lager ligt als IQ> 130.

northern lady
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Max sprak over eigenschappen, dat heb ik overgenomen. Ik bedoel dus idd kenmerken.
ik ben ik, ik leef nu

Maximilian
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Hahaha, meestal ben ik degene die mensen er op wijst dat ze verkeerde bewoording gebruiken, moet nog even wennen aan het nivo hier. :lol:

Heb zelf nog niet de goede bewoording gevonden/gelezen voor hetgene wat de Hb'er anders maakt dan de niet hb'er, daarom was de originele post ook over hb-bijzonderheden maar dat is ook weer anders op te vatten blijkt het.
Eigenschappen klopt nu je het zegt ook niet echt, beste wat ik nog verzinnen kan is eigenschappen/kenmerken.
Spring gerust in om deze brabbelende i***** een handje te helpen... :?

Northern lady: dank je wel voor de tip mbt de schema's, heb ik weer wat om te assimilieren en verder te broeden :) .
(A.E.)

Zarathustra
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

De denkfout is te veel waarde hechten aan de kenmerkenlijstje. Het forer effect is hiervan op toepassing. Het zijn subjectieve beschrijvingen waarvan meer dan 2% van de mensen zich in kunnen herkennen. Er is geen lijn te trekken waar je kunt zeggen je hebt die eigenschap/kenmerk wel of niet.

waarom?
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

IQ is maar een cijfertje. Ik heb ook wel eens laag gescoord op een (internet)test op tijd. Omdat ik met één vraag op het verkeerde spoor zat. Maar ik kon me er niet toe zetten om die vraag over te slaan, moest het oplossen.

IQ is maar een cijfertje, afhankelijk van allerlei factoren. Ik denk dat die kenmerken veel meer zeggen. Lees en hoor dat ook steeds terug. Juist omdat je met die kenmerken wat kan.

Aan de andere kant word ik langzamerhand een beetje narrig van die kenmerkenlijstjes. Ik kan niet meer normaal zeggen dat ik niet over koetjes en kalfjes kan praten. Lekker weer trouwens hè!

Overigens schoot het antwoord van die ene bewuste vraag me later op die dag opeens te binnen.
vaart maken in de bochten

Rianne
Eigenaar
Eigenaar

De kenmerkenlijstjes die op internet voorkomen hebben geenszins een voorspellende waarde. Het betekent dus niet: als je je in veel van deze kenmerken herkent, ben je dus hoogbegaafd.
Wel is het zo dat veel hoogbegaafden veel van zichzelf deze kenmerken herkennen.

Herken je veel in die lijstjes? Dan is nader onderzoek zeker een goed idee.
Maar het betekent nog niet dat je HB bent!

Kaze
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Iemand heeft bijzonderheden omdat hij/zij die zo ontwikkeld heeft, onder invloed van talloze omgevingsinvloeden die weer effect hebben op genexpressie.
Iemand heeft een niveau van cognitief functioneren ('intelligentie'), omdat hij/zij zich zo ontwikkeld heeft onder invloed van talloze omgevingsinvloeden die effect hebben op genexpressie.
Of niveau van cognitief functioneren onder die bijzonderheden wordt geschaard is een persoonlijke keuze (van jou c.q. degene die de hb-bijzonderhedenlijstjes opstelt).
Iemand heeft een IQ indien hij/zij een IQ test heeft gedaan.

IQ is nooit een daadwerkelijke oorzaak van iets (hoogstens de betekenis die eraan wordt gegeven, bijvoorbeeld als IQ als selectiecriterium wordt gebruikt - zoals in de definitie van hb)
Ook HB is nooit een oorzaak van iets; het wordt geconstrueerd (uit IQ en whatever wat voor andere criteria [lijstjes]).

Dus de hoofdvraag is niet de beantwoorden: Er worden namelijk 2 opties gegeven (situatie A versus B), terwijl beide opties niet kunnen. (Op welke brandstof vliegen brommers: pannenkoeken of usb-sticks?)

Hb-ers zijn zeker geen evolutionaire aftakkingen.

Hb zijn gaat niet gepaard met bijzonderheden (op intelligentie na), tenzij je die bijzonderheden als inclusiecriteria hanteert. Dan is het dus per definitie zo (alsof je naar auto's kijkt, vervolgens de rode auto's selecteert en je afvraagt waarom je selectie auto's bestaat uit auto's die rood zijn. Het antwoord is simpel: door je inclusiecriteria)

Kaze
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Rianne schreef:De kenmerkenlijstjes die op internet voorkomen hebben geenszins een voorspellende waarde. Het betekent dus niet: als je je in veel van deze kenmerken herkent, ben je dus hoogbegaafd.
Wel dat lijkt me dus nogal problematisch! Als de lijstjes geen voorspellende waarde hebben, dan zijn er dus geen typische hb-kenmerken!

kakelot
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Heel goed Kaas :mrgreen:.

Ik denk inderdaad niet dat er typische HB-kenmerken bestaan. Al die kenmerken van die lijstjes komen (in combinatie met weer andere kenmerken) immers ook voor op kenmerkenlijstjes van andere 'afwijkingen', en mensen die zich als HB beschouwen hebben vast ook allerlei kenmerken die niet op de lijstjes staan.

Wat natuurlijk niet wegneemt dat het erg gezellig kan wezen om een clubje te vormen met mensen die zich allemaal herkennen in een bepaald kenmerkenlijstje. Yet vergelijkt die dingen graag met contactadvertenties, en daar sluit ik me graag bij aan. Maar als diagnostisch instrument heb je er geen r*k aan.
Keep an open mind
but not so open that your brain falls out

kakelot
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

ook niet :lol:
Keep an open mind

Kaze
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Nou, goed, vooruit. Dan is hb dus gewoon te definiëren als hiq. Tenminste duidelijk :)
(maar evengoed bizar)

kakelot
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Nee hoor, is niks bizars aan. Op de meeste scholen (ook Leonardo's) is IQ het enige criterium. Tis ook het enige criterium dat enigszins te meten is... dus waar maken we ons druk om :mrgreen:.

Ik vind het eigenlijk pas bizar dat mensen er allerlei onmeetbare zaken als creativiteit en motivatie bij halen... magoe als we het maar gezellig hebben he :lol:.
Keep an open mind

Terug naar “HB in het dagelijks leven”