Wie hier is het met mij eens dat wij hoogbegaafden juist niet in een hokje te plaatsen zijn...
Volgends mij zijn er velen onder ons die wel eens psychische problemen krijgen.
Daarvoor zijn vaak veel stoornissen aan benaming te bedenken.
Ik denk niet dat die benamingen bij ons denkvermogen passen.
Misschien zouden er aanpassingen gemaakt moeten worden in de psychologie voor mensen zoals wij voor het vast stellen van stoornissen, dan wel een apparte beschrijving voor depressie bij hoogbegaafden etc. Want er is ook behoefte aan, maar denk ik nooit een goed passend hokje. Ik denk dat wij onszelf vaak te kort moeten laten doen ook op dit gebied.
Ik ben van mening dat een hoogbegaafd persoon dat gediagnostiseerd word met bijvoorbeeld het hebben van een depressie vaak al verkeerd behandeld word.
Als ik kijk naar mijn eigen situatie... Ik ben ook steeds verkeerd behandeld.
Ik werd al misselijk van de vragen die gesteld werden om mijzelf in hokjes te laten plaatsen die niet bij mij passen.
En ik kreeg een aantal maanden terug de diagnose dissociatieve stoornis..
Naar mijn idee ben ik eigenlijk heel erg psychotisch geweest..
Maar in periodes, ik denk dat ik het zo heb gepraat dat ik een diagnose kreeg dat meer in mijn voordeel stond of dat ik het op momenten weer kon controleren.
Ik krijg dan het gevoel dat ik alleen goed geholpen kan worden als ik mijzelf in een zwakkere psitie zet en ga denken vanuit dat ik mijn zwaktes moet kunnen zien. Maar juist doe ik mezelf daar dan weer zo te kort mee en voelt het allenmaar als mezelf voor de gek houden.
Ik kan het zelf wel beoordelen, maar aan de andere kant heb ik wel iemand nodig die het beoordeeld. Bij mij gaan er gedachten in me om wanneer ik voor een psychiater zit dat ik hem bijvoorbeeld onbedoeld wil gaan testen. En misschien zit ik er dan ook allenmaar vanuit het idee dat ik als elk mens hulp wil bij mijn problemen en of je omgeving dat van je verwacht .
Ik ben erg benieuwd hoe anderen ervaren wat ik nu benoem tot psychische problemen..
Het steeds veranderen en niet in eem hokje te plaatsen zijn..
Ik weet niet zo goed hoe ik hierover een vraag moet formuleren. Maar zou graag reacties onvangen mocht je hier gewoon iets over te zeggen hebben of ervaringen ben ik erg geintresseerd. Ook mijn eigen verhaal kan ik niet zo goed formuleren excuses daarvoor.