Tegenwindkracht
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Psychische problemen

Wie hier is het met mij eens dat wij hoogbegaafden juist niet in een hokje te plaatsen zijn...
Volgends mij zijn er velen onder ons die wel eens psychische problemen krijgen.
Daarvoor zijn vaak veel stoornissen aan benaming te bedenken.
Ik denk niet dat die benamingen bij ons denkvermogen passen.
Misschien zouden er aanpassingen gemaakt moeten worden in de psychologie voor mensen zoals wij voor het vast stellen van stoornissen, dan wel een apparte beschrijving voor depressie bij hoogbegaafden etc. Want er is ook behoefte aan, maar denk ik nooit een goed passend hokje. Ik denk dat wij onszelf vaak te kort moeten laten doen ook op dit gebied.

Ik ben van mening dat een hoogbegaafd persoon dat gediagnostiseerd word met bijvoorbeeld het hebben van een depressie vaak al verkeerd behandeld word.
Als ik kijk naar mijn eigen situatie... Ik ben ook steeds verkeerd behandeld.
Ik werd al misselijk van de vragen die gesteld werden om mijzelf in hokjes te laten plaatsen die niet bij mij passen.
En ik kreeg een aantal maanden terug de diagnose dissociatieve stoornis..
Naar mijn idee ben ik eigenlijk heel erg psychotisch geweest..
Maar in periodes, ik denk dat ik het zo heb gepraat dat ik een diagnose kreeg dat meer in mijn voordeel stond of dat ik het op momenten weer kon controleren.
Ik krijg dan het gevoel dat ik alleen goed geholpen kan worden als ik mijzelf in een zwakkere psitie zet en ga denken vanuit dat ik mijn zwaktes moet kunnen zien. Maar juist doe ik mezelf daar dan weer zo te kort mee en voelt het allenmaar als mezelf voor de gek houden.
Ik kan het zelf wel beoordelen, maar aan de andere kant heb ik wel iemand nodig die het beoordeeld. Bij mij gaan er gedachten in me om wanneer ik voor een psychiater zit dat ik hem bijvoorbeeld onbedoeld wil gaan testen. En misschien zit ik er dan ook allenmaar vanuit het idee dat ik als elk mens hulp wil bij mijn problemen en of je omgeving dat van je verwacht .

Ik ben erg benieuwd hoe anderen ervaren wat ik nu benoem tot psychische problemen..
Het steeds veranderen en niet in eem hokje te plaatsen zijn..
Ik weet niet zo goed hoe ik hierover een vraag moet formuleren. Maar zou graag reacties onvangen mocht je hier gewoon iets over te zeggen hebben of ervaringen ben ik erg geintresseerd. Ook mijn eigen verhaal kan ik niet zo goed formuleren excuses daarvoor.
Laatst gewijzigd door Tegenwindkracht op za 21 dec 2013, 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Tegenwindkracht
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Re: Psychische problemen

(wow ik zal even mijn spel en schrijf fouten veranderen)

Terrasano
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Tegenwindkracht schreef:(wow ik zal even mijn spel en schrijf fouten veranderen)
Doe dat.. :P
I believe we need to educate each other to the degree that we meet again in agreement :)

Terrasano
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Maak je niet druk!

Wat zit je dwars?

Wat het ook is, ik heb het al gehoord!

Brand los..

Niets is mij teveel! :)
I believe we need to educate each other to the degree that we meet again in agreement :)

Tegenwindkracht
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Alles al gehoord?
Ik stuur je wel een pb' ;)

Noks
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Ons nieuwe leaflet al gezien: Hoogbegaafd en meer dan dat?
Zie http://ihbv.nl/leaflets

Noks
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Tegenwindkracht,
Je persoonlijke verhaal (waarvoor dank) is voor mij heel duidelijk!
In de psychiatrie is nog nauwelijks kennis van hoogbegaafdheid, acceptatie dat het bestaat moet zelfs nog beginnen.
Ik ben bezig om, overal waar het kan en ik ingang krijg, contacten te leggen en het verhaal te vertellen.

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Tegenwindkracht, je verhaal is (voor mij) luid en duidelijk. Eens met Terrasano & Noks. :knuffel:
Noks schreef:Ons nieuwe leaflet al gezien: Hoogbegaafd en meer dan dat?
Zie http://ihbv.nl/leaflets
Dank hiervoor Noks!
Van hieruit kan ik een opmerking als 'heeft moeite met de patiëntrol' (in evaluatie medisch onderzoek) ook beter plaatsen.
Noks schreef: In de psychiatrie is nog nauwelijks kennis van hoogbegaafdheid, acceptatie dat het bestaat moet zelfs nog beginnen.
Ik ben bezig om, overal waar het kan en ik ingang krijg, contacten te leggen en het verhaal te vertellen.
Vanuit mijn 'cliëntpositie' ben ik heb ik ook een deel van dit verhaal getracht over te brengen. En wonderwaar, ik kreeg daarvoor ook enige ruimte. Mocht misschien helpen dat ik duidelijk te kennen had gegeven toen bezig te zijn met zoeken naar en contact leggen met een hulpverlener met degelijke HB-achtergrond (die ik ook gevonden heb naar alle tevredenheid). Met in mijn achterhoofd: "Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen. Geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen. Geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien."
"The time is always right to do the right thing" ~ M.L. King jr. ~

Tegenwindkracht
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Heel erg bedankt voor jullie reacties!
Ik moet zeggen dat ik er nog even aan moet wennen om reacties te krijgen waarin wat ik wil vertellen wel begrepen word :)
Jullie halen bij deze daarnaast ook wel een stukje van mijn, ondertussen toch wel, onzekerheid weg, in de zin van veel alleen in staan of niet begrepen worden voor oa wat ik hiervoor beschreef.

Tegenwindkracht
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

@Noks : Heel fijn om te lezen dat iemand zich hiervoor inzet dit aan te kaarten.
Erg bedankt voor het je bericht. Het haalt precies ook naarbuiten wat ik had willen aanduiden of eigenlijk vooral : wat ik had willen lezen! Ik heb in de afgelopen tijd ook heel veel gezocht bijvoorbeeld op het internet naar een artikel als deze.Ook kan ik het artikel persoonlijk heel goed gebruiken om in mijn omgeving dingen aan te kaarten. Bedankt!

Tegenwindkracht
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

@ Girafje. Dat moet ontzettend fijn zijn! Is het ook door dit aan te duiden dat je bij de juiste hulpverlener terecht bent gekomen? Of - andersom?

Alien76
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Heel herkenbaar Tegenwindkracht! Ik ben zo 'ge-ggz' dat ik alleen maar over problemen kan praten. Dingen die eigenlijk geen probleem voor me zijn, want ik los ze meestal wel zelf op. Maar, ik heb me a.h.w. aangepast aan de beste man of vrouw die daar zijn/haar brood zit te verdienen. Mijn levensmotto is 'Aanpassen'! Ik probeer daar overigens nu mee te stoppen. Want, helaas is de ggz zo 'doortastend' dat ze mij tot twee keer toe een persoonlijkheidsstoornis hebben aangemeten, hoewel het jasje mij dus absoluut niet past! Dus, zoals ik altijd al geweest ben, ben en blijf ik vanaf nu mijn 'eigen-probleemoplosser'!
Ik heb te horen gekregen dat ik manipuleerde. Wat? Ik? Dat ik achterdochtig ben? Ik achterdochtig? O, ja, ok. Maar, bij tijd en wijle ben ik ook zo'n open boek dat mensen me waarschuwen dat ik niet te goed van vertrouwen moet zijn. Weten zij veel dat ik mensen heel goed kan 'doorzien'. Wat me in staat stelt om onderscheid te maken tussen met wie ik wel en niet iets deel. ;)

Ik snap nu ook dat ik blijkbaar slimmer ben als de psycholoog/psychiater/pv'r. Maar, dat wist ik niet, dus kwam ik over als achterdochtig. En ik zou volgens hen geen adviezen aannemen, zeiden ze jaren geleden. Dus, ik me weer netjes aangepast. Want, zo'n gevoel wil ik natuurlijk niemand geven. M.a.w. ik heb mezelf altijd volledig weggecijferd voor alles en iedereen. M.a.g. dat ik nu mag gaan ontdekken wie ik ben. En dan blijkt dat ik 'gewoon' hb ben! :mrgreen:

Kortom, ik heb best tekortkomingen, of afwijkingen, of hoe je het ook noemen wilt. Maar, idd ik pas ook niet in zo'n hokje wat hele geleerde mensen hebben bedacht toen ze de DSM maakten. Want, helaas voor hen, ben ik een uniek geval. En kan ik een hoop dingen veranderen, maar zullen bepaalde dingen mij toch tot het unieke persoontje maken dat ik ben!

Dat testen van de psychiater klinkt me wel grappig in de oren; ik heb zelf altijd hele goede ideeën hoe ze cliënten kunnen testen. Maar, dat doen ze niet. :wink:

Die website met die leaflets die Noks tipte, das een goeie! Print ik uit en hang ik boven mijn bed. :wink:

Tegenwindkracht
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Ha precies Alien!
Ook jou verhaal is voor mij zoo te begrijpen en herkenbaar!! De eerste zin al : maar door blijven praten over problemen die geen echte problemen zijn! Er weer achter komen dat je het zelf moet oplossen...
Ook echt jou verhaal had ik ook kunnen schrijven! Het is echt frustrerend. en dan ook nog eens al dat commentaar moeten horen...

Ik weet nog mijn eerste intake gesprek... Ik begon eerst te vertellen waarmee ik werkelijk zat. ze keek me aan en probeerde me duidelijk te maken dat het ernstiger moest zijn en probeerde maar hokjes te verzinnen.
Toen wist ik al oke ik moet hier zsm weer weg.. maar toch was ik wanhopig en voelde mij gedwongen tot vervolg gesprekken, ik wist dat ik hulp nodig had en ik wist niet hoe anders.
En ik zei steeds meer onzinnige rare dingen. Tot ik in een gesprek maar een van de vervelde verhalen uit mijn jeugd vertelde, op een manier die ik niet meende omdat ik er helemaal het nut niet van inzie om te vertellen maar wist dat ze op zoiets aasde omdat ze mij ervoor niet sirieus nam. Toen : begon zij te huilen uit medelijden..
Toen was ook ik aan het huilen... Maar dan : omdat ik niet wist wat ik zowel hiermee moest dat zij nu aan het huilen was en met mijn situatie waarin ik al was verzopen en werkelijk geen uitweg meer in zag en daar zat gek te worden...
Ik voelde me ook alsof ik haar voor de gek hield maar ik wist totaal niet meer wat ik daar nu mee moest of moest zeggen? Sorry het was een grapje?
Nog steeds vind ik het wel een lieve vrouw. Maar ze was echt ook helemaal niet slim... (sorry)
Ik had haar alle tekenen gegeven om juist niet te moeten denken dat ik zielig zou zijn etc.. Maar ze bleef ook maar zeggen. "Ik vind het zo vervelend voor je.." Nou mijn gesprek is later op haar gevoel inspelen over gegaan, ik maakte me meer zorgen over haar als ik daar zat. Dus vertelde ik alleen nog dingen de zin van dat ik alles zo ging vertellen dat ze geen medelijden meer met me had...
Terwijl ik daar zat als een zombie.
En dit was dan alleennog maar wat er was bij de vrouw die de eerste gesprekken met me had...

Ik ben nu ook een hele zoektocht gestart en gekapt met mijzelf wijsmaken dat ik dit zou moeten doen en erin moet geloven dat het ggz mij kan helpen. Ondanks tegenspraak van anderen, ben ik blij dat ik mezelf niet verder laat forceren en verminken en echt uitgesloten heb. Ik denk dat het zelfs gevaarlijk is en heeft bijgedragen aan mijn diepere zinken tot een psychose. De bevestiging dat het allemaal wanhopig is en je echt eenzaam moet zijn.
Eigenlijk wist ik het al bij binnenkomst, maar je wilt maar proberen en proberen. openstellen etc.

Mij is ook net als jou verteld dat ik achterdochtig ben. Ook persoonlijkheids problematiek. Dan stuurde ze me naar de maatschappelijk werker. Dan de gezinsterapeut. En ik bleef maar zeggen, sorry maar dit klopt niet!
Jullie zoeken in de verkeerde richting.
"Ja doe het maar gewoon ze kunnen je echt goed helpen."
En mezelf weer dieper begraven...
Ook zijn mij heel veel medicijnen aan geprobeerd te praten. En ik bleef maar zeggen dat ik dat niet wil. Heb me zelfs echt laten dwingen. Ja ik zette mijzelf in die zwakkere positie om mijzelf te overtuigen van dat ik hulp aan moest nemen...
Ik ben ook eigenlijk ontzettend boos om dit soort dingen. Maarja, wie zou je kunnen bevestigen?
Ik heb nog in een latere periode aanproberen te geven dat ik heel psychotisch ben geweest toen ik echt in paniek was.. Maar dat word niet sirieus genomen als je het ze al te goed kunt uitleggen.....
Of eigenlijk heel erg je best doet om het zo goed mogelijk te beschrijven zodat ze je nu een keer goed kunnen helpen....

Tegenwindkracht
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Oh en ik vergeet hierbij te zeggen. dat ook veel uit wat ik nu vertel uit mijn ervaring bij het ggz was, ook veel dingen zijn waarover ik eigenlijk al beter weet maar mijzelf dus wijs ben gaan maken dat ik in een onwetende positie moest gaan staan. Het GGZ heeft mij absoluut niet geholpen, maar deste meer aanleiding gegeven om te gaan onderzoeken waarom het niet werkt en de conclusie kunnen vaststellen dat het nooit zal gaan werken.
Ik houd nu ook steeds onderzoekjes.. Naar wat ons wel zou kunnen helpen..

Ik ben nog steeds niet in mijn normale toestand. Ben totale controle kwijt. Als er bij mij mijn gevoel doormekaar gaat lopen.. gaat dat echt alle kanten op.. Ben blij om op dit forum te zitten en eindelijk ergens toch wel op mijn plek te zitten als het gaat om het kunnen praten over dingen.

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Tegenwindkracht schreef:@ Girafje. Dat moet ontzettend fijn zijn! Is het ook door dit aan te duiden dat je bij de juiste hulpverlener terecht bent gekomen? Of - andersom?
Nee, dat niet. Het min of meer krijgen van die ruimte maakte het voor mij wel op fijnere wijze 'doenbaar' om de tussenliggende tijd (van niet geholpen worden, maar wel de hete adem van werkgever en verlengstukken daarvan in mijn nek > naar het wel geholpen kunnen worden door iemand die wel langs die weg met me mee kon en wilde kijken) door te komen. Het heeft me wel geholpen om minder energie te verliezen (die ik keigoed kon gebruiken in die tijd) op die manier. De eerste (tussen-) hulpverlener heeft zich daarmee meer ingezet op een stuk ondersteuning, middels luisteren naar wat ik in wilde brengen & praktische wijzingen (m.b.t. instanties die van alles van me wilde/moesten).
"The time is always right to do the right thing" ~ M.L. King jr. ~

TomZ
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Enigzins herkenbaar.
Heb vorige week eindelijk met succes mijn diagnose ADD kunnen ombouwen naar: "misschien kunnen we voorzichtig concluderen dat we iets te snel zijn geweest met de diagnose".
Heb ik toch mooi drie maanden 'gehad', met medicijnen die niet werkten en waar ik gelukkig na 2 dagen dex en 2 dagen ritalin zelf mee gestopt ben.
Het 'bewijs' voor de diagnose was los van de huidige verschijnselen het verhaal van m'n ouders. Bij nadere bestudering bleek dat eigenlijk contra-indicatief te zijn. Ik heb de behandelaar gevraagd naar een discriminerend symptoom voor ADD, die niet uit mijn eigen theorie van onderpresterende hoger-begaafde* verklaard kon worden.
Mijn hoger-begaafdheid werd niet tegengesproken, noch werd er een symptoom genoemd.

Ik blijf voorlopig wel daar om sociale angst te behandelen met cognitieve gedragstherapie.
Een vliegtuig stijgt niet op door hoog te vliegen, maar door omhoog te gaan.

Tegenwindkracht
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Hoe kan ik een bericht verwijderen?

mefmdv
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

Dat kan alleen binnen een bepaalde tijd, 4 uur, en voor iemand erop gereageerd heeft. Daarna zul je een mod moeten vragen.

Terug naar “HB en ...”