Yet
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

mensenrechten dierenrechten

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2217 ... _op__.html

Bovenstaand bericht bracht (in deze volgorde) verbijstering, bijna tranen (omdat mensen tot zoiets in staat zijn), verbijstering, kwaadheid & de gedachte dat men zou moeten berechten alsof het een mens aangedaan zou zijn. Er is geen lineair verband (dat ik hard kan maken, geen onderzoeken over gelezen) maar wanneer men op dergelijke manier empathie naar dieren mist, moet er ook wat missen richting de medemens.

Ik weet dat boosheid bij me hierover regeert en dat dat irreëel zijn in de hand werkt, maar hoe zou het zijn? Als we dit soort dingen veel serieuzer zouden berechten? Zou dat een goede zaak zijn?
"To be very honest Baldrick, your brain is like the four-headed, man-eating haddock fish beast of Aberdeen."
"In what way, my lord?"
"It doesn't exist."

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: mensenrechten dierenrechten

Gatver Yet, bespaar me dit soort berichten. :? Nou goed, je wilt er iets mee aankaarten, dat mag uiteraard.
Jij schreef:...maar wanneer men op dergelijke manier empathie naar dieren mist, moet er ook wat missen richting de medemens.
Ik dacht dat dat ook wel aangetoond was, i.v.m. met psychopathie, ik vind dit bij googelen wel hier en daar terug ook (en bij deze sorry voor mijn 'bronvermelding uit de losse pols'...). Serieuzer berechten, het zou in mijn ogen zeker mogen! Maar of het helpt? Therapie helpt wellicht beter? Ik weet het niet, lastig...
Give me a break!

leonie
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ik had hem ook gezien, echt walgelijk dat je zoiets doet. En serieus berechten, ja dat moet in mijn ogen. Maar of het helpt om ze op 'het rechte pad' te houden en te voorkomen dat ze het nog vaker gaan doen en mogelijk ook richting andere mensen een stukje empathie missen, ik weet het niet. Met alleen berechten gaat het in ieder geval niet lukken. en sommige mensen missen nu eenmaal een stukje waardoor ze dit soort verschrikkelijke dingen zonder schroom, zonder gevoel en zonder spijt achteraf doen...... helaas....

Ray
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik ben wat ongenuanceerder, van mij zou je bij een heterdaad ook eigen rechter mogen spelen in dit soort gevallen en ik weet ook zeker dat ik dat zal doen als het ooit zover mocht komen.

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ray, ik ben op een bepaalde manier doodgewoon blij met dit soort pure reacties van mensen als jij... (O, en dan hoop ik dat niet jij degene bent die een flinke straf opgelegd krijgt voor wat je in dat geval doet!)
Give me a break!

Korrel
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Mika gaat hier zijn recht opeisen.
We hebben hem een uur. Heeft nog geen ruzie met de kat.
Onze vorige hond is een half jaar geleden overleden en ruim 15 jaar bij ons geweest.

Afbeelding
Dingen zijn niet moeilijk...ze worden moeilijk gemaakt

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

linkje van Yet ... > :shock: :shock: :shock: :shock: :boos: :boos: :boos: :boos: :knuppel2: :evil: :evil: :evil:
Zoiets gaat er dan door mijn koppie heen ...
Aan de buitenkant ziet het er dan ongeveer zó uit: :| :( :cry:
Yet schreef:Ik weet dat boosheid bij me hierover regeert en dat dat irreëel zijn in de hand werkt, maar hoe zou het zijn? Als we dit soort dingen veel serieuzer zouden berechten? Zou dat een goede zaak zijn?
Ben het met bovenstaande schrijfsels eens dat dit w.m.b. eveneens strenger dan streng berecht zou moeten kunnen worden, strenger dan streng bestraft & 'behandeld' zou moeten worden & dat het ws. geen ene r**t uithaalt, daar dit soort figuren (kan je dit nog mensen noemen? if it looks like a duck enzo gaat hier nl. m.i. 'gewoon' niet op) een 'stukje-missen' ...

W.m.b. respect voor alle leven & dan vooral met oog op alle leven welke respect voor ander leven leven. Met dergelijke 'uitwassen' ben ik eerder geneigd mijn definitie van 'leven' bij te stellen & deze figuren tot 'dood-materiaal' te rekenen (en in dat laatste geval zouden Ray e.a. - er zijn veel meer mensen die dergelijke daden die het liefst met daders van zulks direct zouden willen 'afrekenen' - z'n gang mogen gaan. kanttekening is dan wel - al eerder benoemd - dat ik hen die de wereld ontdoen van 'het tuig' dan weer niet toewens om zelf bestraft te worden).

Getver zeg .... Gevalletje die ik een oog-om-oog-tand-om-tand toewens (wat die engerd het dier aandeed zelf ondergaan, alleen dan geen spuitje nadien).
"The time is always right to do the right thing" ~ M.L. King jr. ~

TomZ
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Begrijp ik goed dat sommige mensen hier zeggen dat er misdaden zijn die eigenrichting rechtvaardigen?

Een tijdje terug een jongetje iets te hardhandig vastgepakt toen hij eendenpullen bekogelde. Nu nog spijt van. Hij gelukkig ook, maar dat maakt mijn actie niet beter.
Een vliegtuig stijgt niet op door hoog te vliegen, maar door omhoog te gaan.

Ray
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

TomZ schreef:Begrijp ik goed dat sommige mensen hier zeggen dat er misdaden zijn die eigenrichting rechtvaardigen?
En waarom niet ?
TomZ schreef:Een tijdje terug een jongetje iets te hardhandig vastgepakt toen hij eendenpullen bekogelde. Nu nog spijt van. Hij gelukkig ook, maar dat maakt mijn actie niet beter.
We zijn niet allemaal hetzelfde gelukkig.

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

TomZ schreef:Begrijp ik goed dat sommige mensen hier zeggen dat er misdaden zijn die eigenrichting rechtvaardigen?
Of je dat goed begrijpt kan ik in mijn eentje niet voor je invullen. Zelf zie ik in de posts hierboven niet zozeer 'rechtvaardigen van eigenrichting' terug, wel een onmetelijke verontwaardiging ingegeven door het gevoel.
Een tijdje terug een jongetje iets te hardhandig vastgepakt toen hij eendenpullen bekogelde. Nu nog spijt van. Hij gelukkig ook, maar dat maakt mijn actie niet beter.
Een jongetje en een volwassene zijn overigens i.m.o. niet zo goed met elkaar te vergelijken. De 'daden' i.c.m. het jonegtje en de volwassene als benoemd leent zich daar iets beter voor: het bekogelen van dieren (tijdverdrijf, spelletje, verveling, ...???) en het bewust en moedwillig bepaalde voorwerpen in een dier stoppen (die hoe dan ook zal tegenstribbelen, dus een 'onschuldig-niet-weten' is niet aan de orde lijkt me) om de boel in de fik te steken (daar komt het toch op neer) ...

Op het moment dat zo'n monster iets als in de tekst (volg link TS) dat zou doen & ik zou het zien (en een honkbalknuppel of vergelijkbaar handigs in handen weten te krijgen), dan kan ik je wel verzekeren dat ik wellicht een welgemikte 'opvoedkundig-corrigerende-tik' zal uitdelen. Bij voorkeur zodanig dat de snode plannen niet tot uitvoer kunnen worden gebracht. Dat heeft niets met voor eigen rechter gaan spelen o.i.d. te maken, maar álles met verantwoordelijkheid.

Maakt het gruwelijke plan mijn actie beter? Nee. Het niet ten uitvoer gebracht kunnen worden van het gruwelijke plan, dat is m.i. wel beter.

TomZ
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Als er acties te bedenken zijn die eigenrichting (misdaad) goedpraten, het staat er echt bij sommige mensen, dan is elke misdaad goed te praten.

Een misdaad stoppen valt niet onder eigenrichting, mits er geen buitensporig geweld gebruikt wordt. Als je iemand doodslaat met je honkbalknuppel (per ongeluk) is het nog steeds doodslag. En wat doe je daar met je honkbalknuppel? Het kan ook moord worden.

Het is juist de factor emotie die we bij rechtspraak grotendeels elimineren.
En nogmaals, dierenmishandeling roept bij mij ook emotie op, dus dat bedoel ik niet.
Een vliegtuig stijgt niet op door hoog te vliegen, maar door omhoog te gaan.

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Zoiets dan maar:
Afbeelding
I.c.m. iets vergelijkbaars voor de lippen, tegelijkertijd toe te dienen.
Noem het moderne geneeskunde ... ;)

Ray
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

TomZ schreef:Het is juist de factor emotie die we bij rechtspraak grotendeels elimineren.
Daarom werkt het in Nederland ook allemaal zo goed. Daarom gaan er mensen vrijuit die tijdens aangetoond dronkenschap anderen doodreden doordat ze bijv. harder dan 100km/u reden waar je maar 30km/u mag. Daarom ook al die lichtgestrafte mensen die monsterlijke misdaden jegens dieren (hebben) begaan, die slechts een kleinschalige boete opgelegd krijgen en/of een taakstraf. De media staan er vol en bol van.

Misdaad? Inbraak/vandalisme/diefstal ? Sowieso wordt dat allemaal te licht bestraft door onze 'rechtsspraak' maar daarin zie ik bijv. nog geen enkele aanleiding danwel rechtvaardiging tot enige verhitte uitbarsting mijnerzijds. Het plaatje wordt echter anders als het om dierenleed gaat maar ook bijv. wanneer ik er getuige van zou zijn dat er onverhoopt een weerbare gemolesteerd wordt.

Fatsoenlijkheid kent meerdere gezichten en ik ben nu eenmaal geen wezen dat alle emotie overboord kan gooien tbv zogenaamde 'objectieve rechtvaardigheid' au ons rechtssysteem.

Yet
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

De discussie is een beetje richting eigenrichting en te licht bestrafte misdaden. Dat snap ik want dat lokt dit onderwerp ook een beetje uit. No prob als het in dit topic die kant op blijft gaan hoor.

Mijn oorspronkelijke gedachte was eigenlijk meer over het onrechtvaardige gevoel dat dit wat deze kat zomaar voor de lol is aangedaan eigenlijk net zo'n grote misdaad is (voor mijn gevoel) als dat het een mens zou zijn aangedaan. Het onderscheid is puur op soort, maar de daad is hetzelfde. En het wordt verschillend berecht. Van mij mag dit opgeschroeft. Therapie vind ik eigenlijk ook helemaal geen slecht idee (al zou ik zo gauw niet weten wat voor therapie ... het is so basic, gaat bijna meer richting opvoeding).

De scheidslijn is interessant. En ik denk subjectief & contextgebonden. bijv.:
Ik snap dat we ons met dieren voeden maar dat kannibalisme afgrijzen opwekt. In die zin is het onderscheid op soort & zelfde daad heel groot en normaal. (al zullen sommige mensen hier anders over denken, die verwerpen ook het je voeden met dieren & er bestaan/bestonden niet voor niets kannibalen)
Maar wanneer het motief leedvermaak of marteling is, is dat onderscheid bij me vrijwel weg. Dan vult het net zoveel afgrijzen wanneer het dier of mens betreft. (en kennelijk zijn er dus mensen die dieren in dat opzicht meer als 'objecten' zien waarvan de pijnbeleving irrelevant is? of die geen empathische gevoelens hebben voor dieren omdat het teveel afwijkt van jezelf?)
"To be very honest Baldrick, your brain is like the four-headed, man-eating haddock fish beast of Aberdeen."
"In what way, my lord?"
"It doesn't exist."

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ray schreef:Misdaad? Inbraak/vandalisme/diefstal ? Sowieso wordt dat allemaal te licht bestraft door onze 'rechtsspraak' maar daarin zie ik bijv. nog geen enkele aanleiding danwel rechtvaardiging tot enige verhitte uitbarsting mijnerzijds. Het plaatje wordt echter anders als het om dierenleed gaat maar ook bijv. wanneer ik er getuige van zou zijn dat er onverhoopt een weerbare gemolesteerd wordt.
Amen to that! Eens met Ray!
Fatsoenlijkheid kent meerdere gezichten en ik ben nu eenmaal geen wezen dat alle emotie overboord kan gooien tbv zogenaamde 'objectieve rechtvaardigheid' au ons rechtssysteem.
Pcies.
Komt nog bij dat het voor de 'gelegenheid' 'uitzetten' van de factor emotie op veel vlakken m.i. de vaak genoemde 'menselijkheid'/'humaniteit' nou niet bepaald ten goede komt.

Ray
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Blij dat we het eens zijn gezien dit soort misdaden Giraf hoewel ik daar zelfs ook maar geen moment aan getwijfeld heb.

Er is inmiddels een beloning uitgeloofd die tot de gouden tip leidt welke via de volgende facebookpagina werd gepubliceerd.
https://www.facebook.com/pages/Helpdeda ... 91?fref=ts

Persoonlijk hoop ik dat de dader(s) zo snel mogelijk word(t)(en) opgepakt en dat zijn/hun leven tot een hel zal verworden.

Stefan
Beheerder
Beheerder

Persoonlijk hoop ik dat de dader(s) zo snel mogelijk word(t)(en) opgepakt en dat zijn/hun leven tot een hel zal verworden.
Yes, want als jij hun nou neerknuppelt, doen hun ouders dat bij jou; en jouw ouders weer bij hen..
Girafje schreef: Komt nog bij dat het voor de 'gelegenheid' 'uitzetten' van de factor emotie op veel vlakken m.i. de vaak genoemde 'menselijkheid'/'humaniteit' nou niet bepaald ten goede komt.
"Menselijk" reageren.. op hetzelfde niveau als hen. Dan ben je dus niks beter.
.. inconsistency is one to which every honest thinker must subject himself. The foolish and the dead alone never change their opinion.
James Russell Lowell
http://quoteinvestigator.com
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases

Stefan
Beheerder
Beheerder

Yet schreef:De discussie is een beetje richting eigenrichting en te licht bestrafte misdaden. Dat snap ik want dat lokt dit onderwerp ook een beetje uit. No prob als het in dit topic die kant op blijft gaan hoor.

Mijn oorspronkelijke gedachte was eigenlijk meer over het onrechtvaardige gevoel dat dit wat deze kat zomaar voor de lol is aangedaan eigenlijk net zo'n grote misdaad is (voor mijn gevoel) als dat het een mens zou zijn aangedaan. Het onderscheid is puur op soort, maar de daad is hetzelfde. En het wordt verschillend berecht. Van mij mag dit opgeschroeft. Therapie vind ik eigenlijk ook helemaal geen slecht idee (al zou ik zo gauw niet weten wat voor therapie ... het is so basic, gaat bijna meer richting opvoeding).

De scheidslijn is interessant. En ik denk subjectief & contextgebonden. bijv.:
Ik snap dat we ons met dieren voeden maar dat kannibalisme afgrijzen opwekt. In die zin is het onderscheid op soort & zelfde daad heel groot en normaal. (al zullen sommige mensen hier anders over denken, die verwerpen ook het je voeden met dieren & er bestaan/bestonden niet voor niets kannibalen)
Maar wanneer het motief leedvermaak of marteling is, is dat onderscheid bij me vrijwel weg. Dan vult het net zoveel afgrijzen wanneer het dier of mens betreft. (en kennelijk zijn er dus mensen die dieren in dat opzicht meer als 'objecten' zien waarvan de pijnbeleving irrelevant is? of die geen empathische gevoelens hebben voor dieren omdat het teveel afwijkt van jezelf?)
De pakkans moet worden verhoogd waar mogelijk; fel opsporen deze zaken. Bestraffen naar maat, maar ook naar mogelijkheid tot recidiveren. In dit geval lijkt meee een psychische afwijking niet erg onwaarschijnlijk en dat moet dus flink worden aangepakt: dwangopname? Jeugdzorg inschakelen om naar opvoeding te kijken..
.. inconsistency is one to which every honest thinker must subject himself. The foolish and the dead alone never change their opinion.
James Russell Lowell
http://quoteinvestigator.com
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases

Silvia
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik las net dit op Facebook:
Gisteren is alweer een kat overgoten met olie in de Heuvelstraat in M****. De eigenaar heeft het beestje in laten slapen. Naar aanleiding van deze laffe daad zet ik een afbeelding van de brief die ik kreeg toen de kat van mijn buurvrouw het slachtoffer was. Deze brief heb ik afgegeven bij de politie. Ik verzoek iedereen die dit handschrift herkend contact met me op te nemen.
Afbeelding

Kan ik me zo over opfieken. Alleen al de gedachte dat macht een van de drijfveren is om zoiets te doen laat me walgen. Kijk G*ddomme eens 'n keer diep in de ogen van een ander/iets anders. Kijk, kijk en voel...Lafaard(s)!!!

David
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Afbeelding
:mrgreen:

Terug naar “Discussies en gedachtenwisselingen”