TomZ schreef:Begrijp ik goed dat sommige mensen hier zeggen dat er misdaden zijn die eigenrichting rechtvaardigen?
Of je dat goed begrijpt kan ik in mijn eentje niet voor je invullen. Zelf zie ik in de posts hierboven niet zozeer 'rechtvaardigen van eigenrichting' terug, wel een onmetelijke verontwaardiging ingegeven door het gevoel.
Een tijdje terug een jongetje iets te hardhandig vastgepakt toen hij eendenpullen bekogelde. Nu nog spijt van. Hij gelukkig ook, maar dat maakt mijn actie niet beter.
Een jongetje en een volwassene zijn overigens i.m.o. niet zo goed met elkaar te vergelijken. De 'daden' i.c.m. het jonegtje en de volwassene als benoemd leent zich daar iets beter voor: het bekogelen van dieren (tijdverdrijf, spelletje, verveling, ...???) en het bewust en moedwillig bepaalde voorwerpen in een dier stoppen (die hoe dan ook zal tegenstribbelen, dus een 'onschuldig-niet-weten' is niet aan de orde lijkt me) om de boel in de fik te steken (daar komt het toch op neer) ...
Op het moment dat zo'n monster iets als in de tekst (volg link TS) dat zou doen & ik zou het zien (en een honkbalknuppel of vergelijkbaar handigs in handen weten te krijgen), dan kan ik je wel verzekeren dat ik wellicht een welgemikte 'opvoedkundig-corrigerende-tik' zal uitdelen. Bij voorkeur zodanig dat de snode plannen niet tot uitvoer kunnen worden gebracht. Dat heeft niets met voor eigen rechter gaan spelen o.i.d. te maken, maar álles met verantwoordelijkheid.
Maakt het gruwelijke plan mijn actie beter? Nee. Het niet ten uitvoer gebracht kunnen worden van het gruwelijke plan, dat is m.i. wel beter.