Noks schreef:@ Willem:
Je verhaal ondersteunt de theorie van de psycholoog, bij wie ik vrijdag was, geheel.
Dan durf ik de rest van mijn theorie ook te typen
De hersenen filteren al de prikkels die binnen komen, zowel interne als externe prikkels. Als de verwerkingscapaciteit van de hersenen en het aantal prikkels niet in balans is heb je een probleem.
Bij autisme werkt het filter minder goed.
Geen idee wat de mogelijke oorzaak bij ADHD is. Daar heb ik nauwelijks over gelezen omdat het niet past bij hoe ik voorheen in elkaar zat.
Bij hoogbegaafden is het filter gewoon anders ingesteld omdat ze vanaf jongs af aan ontzettend veel prikkels tegelijk kunnen verwerken door hun snel werkende hersenen. Gaat er iets mis met het aantal prikkels of de verwerkingscapaciteit dan krijg je gelijksoortige problemen als bij autisme en ADHD.
Een hele 'wilde' theorie:
Ik heb een bepaald niveau van prikkeling nodig om me goed te voelen (omdat ik het gewend ben? of omdat prikkels lekker zijn? HSP / HSS?) Muziek + stom werk is een voorbeeld. Heel hard willen fietsen zodat ik me echt moet concentreren op ander verkeer e.d. is een ander voorbeeld.
Is het externe prikkelingsniveau te laag dan zorgen mijn hersenen wel voor wat interne prikkeling. Taalfouten bij mijn gesprekpartner vallen me eerder op, ik ga een beetje rondkijken, ik ga nadenken over de rekeningen die ik nog moet betalen, werk dat af moet, etc etc.
Nu zit ik bij een psycholoog, lekker prikkelarm door eenvoudige / oppervlakkige vraagjes, dus ik lijk wat afgeleid. Mag een vragenlijstje invullen waarop ik aangeef dat ik inderdaad moeite heb met concentreren. Prikkelaanbod / -verwerking is uit balans dus dat klopt maar ik heb me nog niet eerder bezig gehouden dit soort dingen dus zie niet dat dat vroeger anders was en waarom. Conclusie ADHD!
Volgens mij is het dus 'gewoon' een probleem met de balans tussen prikkels en de capaciteit van de hersenen om die te verwerken. En zitten er tussen ADHD en andere 'stoornissen' verschillen in de oorzaaken en dus behandeling.
Heel mooi om te lezen hoe je er zelf al mee om hebt leren gaan.
Jammer genoeg heb ik dat nog niet geleerd. Het is een observatie van hoe ik een tijd terug in elkaar stak en nu. Blijkbaar heb ik voorheen instictief muziek opgezet tijdens stomme klusjes. Nu moet ik nog even leren hoe ik omga stomme klusjes zonder muziek