Isa
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Re: Filosofie

Dory schreef:
Dory schreef: Daarentegen; niet alles in het leven hoeft functioneel te zijn, mag ook omdat je interesse er ligt en je het gewoon "leuk" vindt. :wink:
Dan zou seks ook alleen voor voortplanting zijn... :roflmao:
Is dat dat niet? :shocked2:
Maak van je drijfveer een vikingschip

Terrasano
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Kas schreef:
Terrasano schreef:
Kas schreef:Dit is toch wel een negatieve benadering vind ik. Alsof je een automatisch gedachtegang publiceert met de intentie om een zeer grote en eeuwen durende invloed te hebben? Uiteraard zullen er zeker voorbeelden waarvoor dit zal gelden.

Onderschat niet de invloed van de filosofie op het dagelijks leven.
Het probleem is juist dat ik het niet terug zie! We worden eerder dom gehouden dan wijs gemaakt, dat is juist het hele probleem? Er is helemaal geen interactie met al die grote denkers. Als je alle boeken zou lezen kun je een uber utopie in elkaar draaien, zonder problemen, maar kijk eens om je heen? dan snap je al heel gauw dat er iets fout gaat.
Daarom moet je dus ook zelf op zoek gaan naar wijsheid. Ik ben eigenwijs genoeg om zelf die wijsheid trachten op te zoeken. Waarom zou je conformeren aan wat 'iedereen' doet? En hoe wil je trouwens een interactie hebben met die grote denkers? Ze zijn grotendeels al overleden. Het is dan ook logisch dat je er een eigen interpretatie eraan geeft.
Ik conformeer aan maar weinigen.. En ik zoek zeker mijn eigen waarheid en zingeving. De interactie bestaat eruit dat je blootgesteld word aan hun ideeën en gedachtegangen, daar ontstaat het perspectief nu eenmaal. iedereen staat in die zin op de schouders van reuzen, zelfs de denkreuzen.. Het is een proces, en hoe meer toehoorders er zijn, des te sneller kan het gaan :)
I believe we need to educate each other to the degree that we meet again in agreement :)

Isa
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Terrasano schreef:Dat waren/zijn ze zeker, maar om daar profijt uit te halen moet het wel wat sneller dan reeds de trend is. Maar dat blijft persoonlijk, ik denk vooral dat het heel wat sneller kan als men er actief mee bezig zou zijn in plaats van kleine vooruitgangen met net zo veel achteruitgangen. Alles valt of staat met exposure en dialoog. Op dit moment erg actueel omdat we een cultuur hebben waarbinnen zowat elke visie haaks op elkaar staat. Met bv polarisatie en groepsvorming als gevolg.

Ik zie zelf een enorm hekel punt in de vorm van competitie en winners mentality die zorgt voor een enorm slome vooruitgang op het gebied van vooruitgang in een bredere zin. Dat zou eerder voor achteruitgang kunnen gaan zorgen dan vooruitgang om de simpele reden dat het ieder voor zich is. En in een steeds kleinere wereld zonder oog voor het grotere plaatsje een recept voor ellende als men niet uitkijkt.
Daar kan ik je persoonlijk geen ongelijk in geven, maar daarvoor is het wel nodig dat een grote groep mensen meewerkt, zoals waar we het laatst ook over hadden (weet ff niet meer welk topic). En persoonlijk geloof ik er ook heel erg in dat de wereld (in mijn visie dan) beter zou zijn als mensen wat meer met elkaar zouden samenwerken naar een gemeenschappelijk doel, in plaats van de ieder voor zich-mentaliteit. Misschien dat jij dat ook zo ervaart (dat is tenminste mijn indruk als ik je posts lees). Maar goed, om hier iets in te veranderen zou er een mentaliteitsomslag nodig zijn.

Van de andere kant is dit voor mij geen reden om niet mijn visie naar buiten te brengen. Alleen is het wel zo dat, hoe meer mensen deze visie ondersteunen, des te sneller er een verandering teweeggebracht kan worden.

scarlett
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Een beetje los van de rest van dit topic...: maar laat ik me nu toevallig hebben ingeschreven voor drie hoorcolleges filosofie. Afgelopen jaar ben ik erachter gekomen dat ik onbewust altijd al een grote interesse heb gehad voor filosfie, alleen wist ik tot dan toe niet dat daar waar mijn interesses lagen onder dit vakgebied viel. Ik heb een havo-achtergrond, dus dit vak hebben we eigenlijk zo goed als niet behandeld op de middelbare school... :)

Voor dit semester is het slechts een uitprobeersel, ik stap er niet in met het idee dat ik daadwerkelijk mijn vakken haal... Alles wordt in het Duits gegeven, dus naast dat de hoorcolleges me interessant lijken, hoop ik ook mijn Duits te verbeteren. Hiernaast doe ik ook nog een schrijfcursus Duits namelijk! ^^
Lucy Maud Montgomery schreef: Here sat Marilla Cuthbert, when she sat at all, always slightly distrustful of sunshine, which seemed to her too dancing and irresponsible a thing for a world which was meant to be taken seriously...

Terrasano
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Isa schreef:
Terrasano schreef:Dat waren/zijn ze zeker, maar om daar profijt uit te halen moet het wel wat sneller dan reeds de trend is. Maar dat blijft persoonlijk, ik denk vooral dat het heel wat sneller kan als men er actief mee bezig zou zijn in plaats van kleine vooruitgangen met net zo veel achteruitgangen. Alles valt of staat met exposure en dialoog. Op dit moment erg actueel omdat we een cultuur hebben waarbinnen zowat elke visie haaks op elkaar staat. Met bv polarisatie en groepsvorming als gevolg.

Ik zie zelf een enorm hekel punt in de vorm van competitie en winners mentality die zorgt voor een enorm slome vooruitgang op het gebied van vooruitgang in een bredere zin. Dat zou eerder voor achteruitgang kunnen gaan zorgen dan vooruitgang om de simpele reden dat het ieder voor zich is. En in een steeds kleinere wereld zonder oog voor het grotere plaatsje een recept voor ellende als men niet uitkijkt.
Daar kan ik je persoonlijk geen ongelijk in geven, maar daarvoor is het wel nodig dat een grote groep mensen meewerkt, zoals waar we het laatst ook over hadden (weet ff niet meer welk topic). En persoonlijk geloof ik er ook heel erg in dat de wereld (in mijn visie dan) beter zou zijn als mensen wat meer met elkaar zouden samenwerken naar een gemeenschappelijk doel, in plaats van de ieder voor zich-mentaliteit. Misschien dat jij dat ook zo ervaart (dat is tenminste mijn indruk als ik je posts lees). Maar goed, om hier iets in te veranderen zou er een mentaliteitsomslag nodig zijn.

Van de andere kant is dit voor mij geen reden om niet mijn visie naar buiten te brengen. Alleen is het wel zo dat, hoe meer mensen deze visie ondersteunen, des te sneller er een verandering teweeggebracht kan worden.
Helemaal waar, en daarom is juist die exposure en dialoog zo belangrijk. Je bereikt niemand door het er niet over te hebben. We leren alles door blootstelling en overlevering, en dit zou nu precies zo'n onderwerp zijn waar iedereen beter van kan worden! Maar het enige waar we mee platgebombardeerd worden is angsten en doomscenario's, go figure, en dat willen we dan nog het liefst om het uur zien...

Het is duidelijk tijd voor een heel andere koers dan de huidige :)
I believe we need to educate each other to the degree that we meet again in agreement :)

Kas
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Isa schreef:Dan ben je al een filosoof. Je hoeft niet per sé de intentie te hebben om een groots werk op te zetten. Er zullen altijd mensen zijn die zich geïnspireerd voelen door wat je te zeggen hebt, alleen wordt dat vaak niet meteen duidelijk.
Iedereen is feitelijk een filosoof zonder het zelf te beseffen. Ik ben dus een filosoof en jij dus ook.
Terrasano schreef:Ik conformeer aan maar weinigen.. En ik zoek zeker mijn eigen waarheid en zingeving. De interactie bestaat eruit dat je blootgesteld word aan hun ideeën en gedachtegangen, daar ontstaat het perspectief nu eenmaal. iedereen staat in die zin op de schouders van reuzen, zelfs de denkreuzen.. Het is een proces, en hoe meer toehoorders er zijn, des te sneller kan het gaan :)
Dan zijn we het op dit punt het met elkaar eens.
scarlett schreef:Een beetje los van de rest van dit topic...: maar laat ik me nu toevallig hebben ingeschreven voor drie hoorcolleges filosofie. Afgelopen jaar ben ik erachter gekomen dat ik onbewust altijd al een grote interesse heb gehad voor filosfie, alleen wist ik tot dan toe niet dat daar waar mijn interesses lagen onder dit vakgebied viel. Ik heb een havo-achtergrond, dus dit vak hebben we eigenlijk zo goed als niet behandeld op de middelbare school... :)

Voor dit semester is het slechts een uitprobeersel, ik stap er niet in met het idee dat ik daadwerkelijk mijn vakken haal... Alles wordt in het Duits gegeven, dus naast dat de hoorcolleges me interessant lijken, hoop ik ook mijn Duits te verbeteren. Hiernaast doe ik ook nog een schrijfcursus Duits namelijk! ^^
Ik vind niet dit van dit topic losstaan. Wat heb je er tot op heden van geleerd? Er zijn immers toch wel best wel enkele grote Duitse filosofen.

scarlett
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Kas schreef:Ik vind niet dit van dit topic losstaan. Wat heb je er tot op heden van geleerd? Er zijn immers toch wel best wel enkele grote Duitse filosofen.
Ik bedoelde meer dat ik verder niet ben in gegaan op het commentaar dat tot nu in dit topic gegeven is! :wink: Het semester begint volgende week, en ik heb me ingeschreven voor drie introductie vakken:

- Philosophische Logik und Argumentation
- Philosophiegeschichte I
- Ethik II: Metaethik

Ben benieuwd hoeveel ik zal kunnen volgen, omdat ik tot nu alleen nog maar hoorcolleges in het Engels heb gevolgd en niet ik het Duits!
Lucy Maud Montgomery schreef: Here sat Marilla Cuthbert, when she sat at all, always slightly distrustful of sunshine, which seemed to her too dancing and irresponsible a thing for a world which was meant to be taken seriously...

Kas
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

scarlett schreef:Ik bedoelde meer dat ik verder niet ben in gegaan op de het commentaar dat tot nu in dit topic gegeven is! :wink: Het semester begint volgende week, en ik heb me ingeschreven voor drie introductie vakken:

- Philosophische Logik und Argumentation
- Philosophiegeschichte I
- Ethik II: Metaethik

Ben benieuwd hoeveel ik zal kunnen volgen, omdat ik tot nu alleen nog maar hoorcolleges in het Engels heb gevolgd en niet ik het Duits!
Terecht overigens dat je er niet verder erop bent ingegaan. :) Dit lijken me wel interessante introductievakken moet ik eerlijk bekennen. En dan ook nog in het Duits. Dit lijkt me een extra uitdaging.

scarlett
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Yup, ik kijk er ook naar uit om te beginnen!

Verder heb ik afgelopen semester uit eigen interesse deze boeken aangeschaft:

Alles Leben ist Problemlosen, door Karl R. Popper
Böse philosophen, door Philipp Blom

Beide erg interessant, en zeker goed door te komen voor mensen die verder onbekend zijn met filosofie - zoals ik! ^^

Kas
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Popper klinkt wel bekend. Een invloedrijke wetenschapsfilosoof met zijn idee van de falsifieerbaarheid.

Isa
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Volgens mij zou het een verplicht vak moeten worden op de middelbare school, net zoals maatschappijleer. Laat die hersentjes op vroege leeftijd maar vast kraken op maatschappelijke onderwerpen. Wordt de mensheid vast een stuk minder kortzichtig van

scarlett
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Isa schreef:Volgens mij zou het een verplicht vak moeten worden op de middelbare school, net zoals maatschappijleer. Laat die hersentjes op vroege leeftijd maar vast kraken op maatschappelijke onderwerpen. Wordt de mensheid vast een stuk minder kortzichtig van
Op zich kregen we op de middelbare school wel het vak levensbeschouwing, maar van wat ik me daarvan herinner was het meer godsdienstles en hebben we drie jaar lang de drie wereldreligies behandeld... Het werd in ieder geval niet zo gegeven als hoe ik het nu lees in de beschrijvingen van het vak op internet (--> algemene beschrijving levensbeschouwing: Het vak levensbeschouwing speelt in op een fundamentele behoefte van mensen om antwoord te zoeken op zin, ethische en esthetische vragen, vragen die mensen zich stellen wanneer zij geconfronteerd worden met situaties en ervaringen, die niet gewoon en vanzelfsprekend zijn, maar raken aan de grenzen van het bestaan). Misschien hadden we ook wel gewoon de verkeerde docent, dat kan natuurlijk ook!

Volgens mij wordt levensbeschouwing/filosofie op redelijk veel onderwijsinstellingen onderwezen, met name op vwo-niveau!

Dory
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Isa schreef:Volgens mij zou het een verplicht vak moeten worden op de middelbare school, net zoals maatschappijleer. Laat die hersentjes op vroege leeftijd maar vast kraken op maatschappelijke onderwerpen. Wordt de mensheid vast een stuk minder kortzichtig van
:bow: compleet mee eens, zelf nadenken stimuleren!
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.

Dory
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

scarlett schreef:
Volgens mij wordt levensbeschouwing/filosofie op redelijk veel onderwijsinstellingen onderwezen, met name op vwo-niveau!
en op basisschoolniveau? hoe eerder je kinderen stimuleert...
Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.

scarlett
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Dory schreef:
scarlett schreef:
en op basisschoolniveau? hoe eerder je kinderen stimuleert...
Ik zat op een openbare basisschool en kreeg godsdienstles vanaf groep 7. Dat komt al wat in de buurt van levensbeschouwing, toch? ^^

-P-
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ik kreeg godsdienstles vanaf groep 7. Dat komt al wat in de buurt van levensbeschouwing, toch? ^^
Word zelden onafhankelijk gegeven dus ik zou eerder zeggen dat dat meer in de buurt van lichte indoctrinatie komt. ;)
Inactief, in afwachting tot permanente verwijdering van het account

Dory
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

godsdienst vind ik niet hetzelfde.

scarlett
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Patrick1984 schreef:
Ik kreeg godsdienstles vanaf groep 7. Dat komt al wat in de buurt van levensbeschouwing, toch? ^^
Word zelden onafhankelijk gegeven dus ik zou eerder zeggen dat dat meer in de buurt van lichte indoctrinatie komt. ;)
Indoctrinatie als in: een vorm van manipulatie door het systematisch en eenzijdig onderwijzen van aanvechtbare overtuigingen of opvattingen? Ik had niet het idee dat ze ons een bepaalde geloofsovertuiging probeerde aan te praten. Ik zat op een zwarte basisschool, mijn klas bestond uit 22 leerlingen van zo'n 10 verschillende nationaliteiten (de ouders dan), en zowel de Islamitische, hindoeïstische als de Christelijke religie waren vertegenwoordigd. Ik denk eerder dat men bij ons op school wederzijds begrip voor verschillende culturen en religies probeerde bij te brengen, juist omdat we met zoveel culturen in één klas zaten opgescheept!
Laatst gewijzigd door scarlett op vr 28 feb 2014, 00:45, 1 keer totaal gewijzigd.

scarlett
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Dory schreef:godsdienst vind ik niet hetzelfde.
Het is een startpunt voor het bewust worden van kinderen van de verscheidenheid aan religies en de daarbij behorende culturen, normen en waarden. Het bewustwordingsproces van het (h)erkennen van verschillen in levenswijze, en het bewustwordingsproces dat dat wat anders is niet per se slechter is... ik denk dat dat best een goede voorloper van filosofie is.

Daarnaast hangen religie en filosofie best wel samen:
Philosophy is the study of general and fundamental problems, such as those connected with reality, existence, knowledge, values, reason, mind, and language.[1][2]
Religion is an organized collection of beliefs, cultural systems, and world views that relate humanity to an order of existence.
De kennis van verschillende religies is een goede basis om verder te filosoferen, lijkt me zo. Met name omdat religies de manier van denken van de meerderheid van de bevolking zo beïnvloedt!

-P-
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Daarnaast hangen religie en filosofie best wel samen
Dat is in mijn optiek net zoiets als zeggen dat evolutieleer en intelligent design ook best wel samen hangen...
De 2 kunnen fundamenteel niet meer van elkaar verschillen...
Inactief, in afwachting tot permanente verwijdering van het account

Terug naar “Discussies en gedachtenwisselingen”