Super Jesje schreef:Hebben jullie dat ook wel eens: dat het té goed gaat. Ik kom er achter dat ik de doelen waar ik zo'n 20 jaar voor had uitgetrokken zo'n beetje nu al heb bereikt en dat maakt me heel erg rusteloos en zenuwachtig. Want ik ben potverdorrie pas 24. Wat moet ik met de rest van mijn leven? Nu heb ik nog zeker wel een lijstje liggen hoor, maar het gaat zo eng snel en makkelijk. What's the fun in that? Ik mis wat zingeving en vervullig geloof ik. Het is zo ontzettend saai om een perfect leventje voor jezelf op te bouwen. Hoe vind ik die vervulling? Hoe vinden jullie dat?
Het ligt er denk ik een beetje aan op welk niveau je je doelen formuleert. Doelen die je kunt afvinken (zoals bijvoorbeeld een diploma halen, een huis kopen, een kat in de vensterbank, etc), zijn over het algemeen geen doelen die echt de essentie raken van waar het in je leven (of in ieder geval in mijn leven) om draait.
Natuurlijk heb ik die doelen (onbewust) ook gehad:
- universitaire opleiding: check
- goede baan: check
- maatschappelijk relevant werk: check
- carrière: check
- verre reizen / wat van de wereld zien: check
- eigen auto: check
- eigen huis: check
- etc
Nu terug kijkend zijn het allemaal dingen waarvan ik denk "I could have done without". Ze vatten voor mij niet de essentie.
Wat die essentie dan wel is, vind ik lastig te verwoorden. Het zit hem er meer in dingen als wat voor mens ik wil zijn, wat voor contacten ik waarde aan hecht, welke dingen ik wel en geen energie van krijg. Dat zijn geen doelen die ik af kan vinken. Het zijn dingen die nooit klaar zijn en waar ik steeds in leer en groei.