Rianne
Eigenaar
Eigenaar
Contacteer: Website

Oproep Ben Daeter mbt twee nieuwe boeken over HB

De afgelopen dagen had ik contact met Ben Daeter. Hij vroeg me onderstaande tekst op het forum te plaatsen tbv zijn 2 nieuwe aankomende boeken:
Mijn naam is Ben Daeter. Ik houd me bezig met het onderwerp hoogbegaafdheid en heb inmiddels daar twee boeken over geschreven. Nu staan er weer twee op stapel waarvoor ik op zoek ben naar hoogbegaafden die hun ervaringen willen delen. Achterliggende gedachte is dat er voor veel hoogbegaafden nog veel erkenning en hulp nodig is. Door middel van de twee geplande publicaties hoop ik daartoe een steentje te kunnen bijdragen.

De twee geplande boeken hebben als titel: Verborgen hoogbegaafdheid en Kinderen die slimmer zijn dan hun ouders.

Hier geef ik enige toelichting op beide boeken zodat U kunt bepalen of U daar mogelijk medewerking aan wilt en kunt verlenen.

Verborgen hoogbegaafdheid
Er komen heel wat mensen voor die pas op latere leeftijd ontdekken dat ze tot de groep hoogbegaafden behoren. Vaak zijn er in de daaraan voorafgaande periode al signalen in die richting geweest, maar die zijn dikwijls niet onderkend of zelfs niet geaccepteerd. Dergelijke levens kunnen nogal eens een triest verloop hebben gehad omdat deze personen op de juiste momenten niet voldoende tot ontplooiing konden komen. Dit kan voor een deel voorkomen worden als signalen van hoogbegaafdheid wel tijdig onderkend worden. Daar zal in de publicatie dan ook op gewezen worden.

Ik ben nu op zoek naar personen die dit zelf ervaren hebben; bij wie dus op een later moment ontdekt werd (door zichzelf of anderen) hoogbegaafd te zijn. Aan deze mensen vraag ik of ze hun levensverhaal voor dit boek op papier zouden willen zetten. Naast de personen die zich hier reeds voor hebben aangemeld (en al aan het schrijven zijn) zoek ik voor deze publicatie nog tien medewerkers.

Kinderen die slimmer zijn dan hun ouders
Voor deze publicatie probeer ik in contact te komen met kinderen die deze ervaring nu reeds hebben. Maar in deze oproep richt ik met tot U. Heeft U zelf in Uw leven ervaren dat U in feite slimmer (intelligenter) was dan Uw ouders (waarbij weer onderscheid gemaakt kan worden tussen een van beide ouders of beide ouders). Van belang is te weten welke consequenties dit heeft gehad.

Het is wellicht nuttig voor U om alvast te weten dat er in de publicatie een onderscheid gemaakt wordt tussen hoogbegaafde kinderen met minder begaafde ouders; ‘gewone’ kinderen met minder begaafde ouders; ‘gewone’ kinderen met zwak begaafde ouders.

Mijn oproep tot U richt zich vooral tot die eerste groep, dus hoogbegaafde kinderen met minder begaafde ouders.

In de publicatie wordt tevens duidelijk gemaakt dat het op zich een gewoon verschijnsel is dat kinderen vaak slimmer zijn dan hun ouders; in het algemeen is iedere generatie slimmer dan de voorafgaande (Flynn-onderzoeken). Bij mijn publicatie gaat het om extremen.

Voor deze publicatie gelden ook de hieronder genoemde algemene regels voor het aanleveren van teksten.

Algemene regels voor het aanleveren van teksten voor een of beide publicaties

Men kan zich beperken tot een tekst van minimaal anderhalf A4 (lettertype times new roman, 12). In overleg kunnen zeker ook langere teksten aangeleverd worden.

Er bestaan diverse mogelijkheden om tot teksten te komen. Het is mogelijk dat U geheel zelfstandig zo’n tekst schrijft en mij per e-mail toestuurt. Mogelijk is ook dat ik U een telefonisch interview afneem, waarna U de tekst ter goedkeuring wordt toegezonden.

Het kan zijn dat men liever niet met naam bij de eigen tekst wordt genoemd. Het is dan zeker mogelijk dat U schrijft onder een pseudoniem. Het is ook mogelijk dat U niet essentiële gedeelten zo wijzigt dat herkenning is uitgesloten. Over allerlei vormen is overleg mogelijk.

Voor het schrijven van een tekst voor een of beide boeken kan ik U enige handvaten vertrekken, waardoor het schrijven voor U wat gemakkelijker wordt en zodat de verhalen beter onderling vergelijkbaar zijn.

Er wordt niets van U gepubliceerd waar U niet ten volle achter kunt staan. Het gaat dus alleen om door U goedgekeurde teksten.

Alle informatie die U nodig heeft om Uw verhaal te kunnen schrijven wordt U op Uw verzoek te voren toegestuurd. U kunt zich daarboor melden bij: bendaeter@me.com

Wat betreft het tijdstip van aanlevering van teksten kan men zelf met een voorstel komen. Zelf denk ik aan een periode van drie of vier maanden (het boek Verborgen Hoogbegaafdheid verschijnt eind 2014; het boek Kinderen die slimmer zijn dan hun ouders, verschijnt begin 2014).

Ik hoop van harte dat U zich, in het belang van vele anderen, aanmeldt om medewerking te verlenen.

Ben Daeter

bendaeter@me.com

m1960
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: Oproep Ben Daeter mbt twee nieuwe boeken over HB

Als voorproefje op mijn eigen te schrijven boek, heb ik in zeer verkorte versie mijn verhaal opgestuurd, bestaand uit drie en een half A'4tje. Ik heb een mail van Ben terug ontvangen: "Beste Marlou, Het is een "prachtig" verhaal geworden en soms zelfs aangrijpend. Het verhaal is zeer geschikt voor mijn boek........"enz.

Het is de bedoeling, dat het boek in 2014 uitgegeven gaat worden. In dat in het voorjaar of najaar wordt, hangt af van de verhalen die hem al dan niet gestuurd gaan worden. Google de naam Ben Daeter en je wordt al iets wijzer over hem en zijn al verschenen boeken.

Groetjes Marlou
niet helemaal gek of helemaal niet gek?.......

Arjan
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Het lijkt er op dat het boek waar ik het meest benieuwd naar ben, Verborgen hoogbegaafdheid, nog niet uit is.
Ik heb de auteur er even over gemaild, ik laat het hier wel horen wat hij aan feedback geeft.

Slimmer dan je ouders pakt het wel vanuit een mooi perspectief: slimmer dan je ouders op verschillende niveaus. Een originele invalshoek.
En Waarom slimmer dan je vriendjes? handelt ook over kinderen.

Arjan
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ben schrijft mij:
Ik ben momenteel volop bezig met dit boek.
De kopij moet op 1 december 2014 ingeleverd zijn bij uitgeverij Van Gorcum te Assen. Het boek zal dan begin 2015 verschijnen.
Momenteel beschik ik over 16 levensverhalen van personen waarbij de hoogbegaafdheid lang verborgen is gebleven.

Uit de tot nu toe ingeleverde teksten kom ik tot tenminste 4 thema's waar ik (tussen de levensverhalen) nader op inga:
-faalangst
-onderpresteren
-onbekendheid met hoogbegaafdheid
-gebrekkige opleiding leerkrachten om adequaat in te spelen op hoogbegaafde leerlingen

Aan het element: hoe in de toekomst voorkomen dat hoogbegaafdheid verborgen blijft, besteed ik een apart hoofdstuk.
Vanzelfsprekend sluit dat aan op de zojuist genoemde vier genoemde elementen.

Ik kan nog wel 3 levensverhalen gebruiken (ik heb er 16, maar met een volgende ben ik in bespreking).
Misschien heeft u mensen in uw praktijk die best met het boek mee willen doen (hun verhalen dienen dan wel eind mei ingeleverd te worden).
Hij zoekt nog drie mensen die mee willen werken aan dit boek:
Iedereen heeft daarvoor 2 tot 3 A4 vellen als mogelijkheid.
Iedereen is vrij te schrijven wat hij of zij zelf wil (er kan desnoods ook onder pseudoniem gewerkt worden).
Maar ik vraag wel aan iedereen tenminste aandacht te besteden aan:
-Waarom bleef de hoogbegaafdheid verborgen?
-Wat zou er in de toekomst (bij anderen) gedaan kunnen/moeten worden dat een hoogbegaafdheid niet verborgen blijft?
Wellicht zijn er (ook) onder de forummers mensen die hun verhaal willen delen?
De auteur is bereikbaar op bendaeter@me.com

Noks
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Ik ben benieuwd wat er mbt 'verborgen HB' anders is in het boek van Ben, dan het boek 'Ongekend hoogbegaafd' van Jacqueline Lucas al biedt.

Terug naar “HB links en recensies”