stef7sa
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker
Contacteer: Website

Schrijven

Op mijn voormalige werk ontdekte ik dat ik het schrijven van een rapport leuk vond en dat het mij goed afging. Ik word gelukkig van goed lopende zinnen, soepele formuleringen. En dat terwijl ik op school, uit onzekerheid, helemaal niet goed was in opstellen. Wel in samenvattingen. Zo'n tien jaar geleden ben ik schoorvoetend wt gaan schrijven over mijn leven en daarna over mijn emigratie naar Italië. En opeens, hoppa, kreeg ik de geest en schreef ik zomaar een echt boek! Als echte HB kreeg ik het ook nog eens in no time gepubliceerd, en deed ik vrijwel alles zelf, terwijl ik totaal geen ervaring had. Omslag voor een habbekrats laten ontwerpen, zelf de opmaak gedaan, voor de redactie vrienden ingeschakeld en proeflezers gevonden via Twitter, een kaftaanbeveling geregeld van de bekendste Italiëblogger van Nederland, een presentatie geregeld in de grootste reisboekhandel van Amsterdam, een webpagina gemaakt ....

Als dat niet de totale HB experience is!

Nieuwsgierig geworden?
Kijk op http://italiaanse-toestanden.duepadroni.it

Groet
Stef

Verwijderde account
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: Schrijven

Stef als ik je bericht zo lees, en noem me maar kritisch ofzo, dan lees ik alleen maar reclame.

Sowieso is, in mijn ogen, een ontwerp laten maken voor een habbekrats absoluut niet HB. Het moet gewoon goed. Dus daar doe je onderzoek voor. Zelfs als het voor weinig moet kost het moeite. En genoegen nemen met iets wat weinig kost kan toch haast niet???

Het zelf doen is niet natuurlijk. Dus niet 'terwijl ik geen ervaring heb' maar omdat die anderen het niet kunnen, ze niet voldoen aan mijn eisen of ik het gewoon niet uit handen kan geven. Daarom ga je die pijnlijk weg van het zelf doen in.

Voor mij is het dus niet de totale HB ervaring. Verre van zelfs.

Ben benieuwd naar je visie op HB en hoe je die van mij ziet.

m1960
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

_willem_ schreef:En genoegen nemen met iets wat weinig kost kan toch haast niet???
Waarom kan dat niet volgens jou Willem? Iets kan je helemaal passen, zonder dat je er veel geld aan hoeft uit te geven. Of is "duurkoop" bij voorbaat altijd beter? Hoe vaak betaal je niet "voor de naam" , terwijl het bij iemand met minder naamsbekendheid net zo mooi is?
Uit Stefs topic spreekt "durf". Hij laat de uitgave van zijn boek niet afhangen van de "gevestigde orde", maar doet het lekker zelf op zijn eigen manier, waarvan ik vind dat het uiteindelijke resultaat er best mag zijn! :wink:
_willem_ schreef:Het zelf doen is niet natuurlijk. Dus niet 'terwijl ik geen ervaring heb' maar omdat die anderen het niet kunnen, ze niet voldoen aan mijn eisen of ik het gewoon niet uit handen kan geven. Daarom ga je die pijnlijk weg van het zelf doen in.
Vul je hier bij voorbaat al niet heel veel in voor Stef? Uit zijn topic maak ik op dat hij heel veel plezier heeft beleefd tijdens het hele proces. Dus hoezo pijnlijke weg?

Groetjes Marlou
niet helemaal gek of helemaal niet gek?.......

m1960
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

_willem_ schreef:Voor mij is het dus niet de totale HB ervaring. Verre van zelfs.
Je schrijft zelf al: "Voor MIJ.........."
Voor Stef geldt dit dus wel. (Misschien een vorm van "autodidactische" handeling?.....)

Groetjes Marlou
niet helemaal gek of helemaal niet gek?.......

Nalle
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ik vind het heel cool, Stef!!
I have no face. Other people have faces; they are here. Their world is the real world. The things they lift are heavy. They say Yes, they say No; whereas I shift and change and am seen through in a second.
(Virginia Woolf ~ The Waves)

thaumadzomen
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Allemaal zeer leuk hoor, begrijp me niet verkeerd, maar hoe link jij hetgeen je hebt beschreven aan HB zijn?
o what can ail thee, Knight-at-arms
so haggard and so woe begone
the squirrel's granary is full
and the harvest is done

Nalle
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Link met hb omschrijft hij toch duidelijk in eerste post.
I have no face. Other people have faces; they are here. Their world is the real world. The things they lift are heavy. They say Yes, they say No; whereas I shift and change and am seen through in a second.
(Virginia Woolf ~ The Waves)

thaumadzomen
Veelgebruiker
Veelgebruiker

een goede doe-het-zelver zou het volgens mij ook kunnen doen. niet dat ik twijfel aan het HB zijn van stef he.
and the harvest is done

thaumadzomen
Veelgebruiker
Veelgebruiker

is wel een leuk boek, en zo lang :o
and the harvest is done

stef7sa
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Hallo allen,

Heb even gewacht met reageren, want ik was een beetje aangeslagen door de reactie van willem.
En dat is dan meteen punt 1 HB: (over)gevoeligheid. Door schade en schande heb ik geleerd om dus niet impulsief te reageren, maar eea eerst te laten bezinken.

Mijn punt was dat ik niemand ken die zo gek is om wanneer hij of zij eenmaal besloten heeft een boek te gaan schrijven, dit binnen een half jaar af heeft, kantenklaar, boek in de winkel. Dat lukt alleen met doorzettingsvermogen (HB 2), gedrevenheid (HB 3), interesse in nieuwe uitdagingen (HB4) en een zeker intelligentieniveau, want je moet van alles voor het eerst doen. Ook moet je creatief zijn (HB5), niet alleen voor het schrijfwerk maar ook om oplossingen te vinden voor problemen als Hoe kom ik voor weinig geld aan een mooi omslag? Ik vond de website ontwerpenvoorgeld en daarmee was dat probleem getackeld.

Dus waar ik mijn voordeel heb gedaan zijn mijn HB karaktertrekken, als ik tenminste het Delphi model van de HB persoonlijkheid mag geloven. Zonder die eigenschappen was het me niet gelukt, of had ik er veel langer over gedaan, of had ik het moeten uitbesteden. Maar ik wilde juist perse zoveel mogelijk in eigen hand houden: autonomie (HB6).

Ik hoop dat het hiermee duidelijker is. Voor mij zijn juist de HB persoonlijkheidskenmerken zo frappant herkenbaar in alles wat ik doe, dat die mij meer zeggen dan het hoge IQ.

Om nog een ander voorbeeld te geven van wat ik bedoel: toen ik een huis kocht met een mooie plantentuin, wist ik niks van tuinieren. Maar door me er meteen 100% in te storten, wist ik al snel welke planten er allemaal stonden, kende hun nl en latijnse namen en eigenschappen. Daarna ging ik zelf aan de slag en creëerde in een paar jaar de mooiste bloementuin van de wijde omgeving. Typisch HB.

Groet
Stef

stef7sa
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Heb je het al gelezen dan???
thaumadzomen schreef:is wel een leuk boek, en zo lang :o

thaumadzomen
Veelgebruiker
Veelgebruiker

nog niet gelezen, maar hetgeen ik op je site gezien heb is leuk geschreven en alleen al de eerste hoofdstukken bevatten 300 pagina's, hoeveel zjin het er in totaal?
and the harvest is done

stef7sa
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Huh? Nee toch, de eerste hoofdstukken samen zijn iets van 30. Totaal hele boek is 270 pp. Danje trouwens!
thaumadzomen schreef:nog niet gelezen, maar hetgeen ik op je site gezien heb is leuk geschreven en alleen al de eerste hoofdstukken bevatten 300 pagina's, hoeveel zjin het er in totaal?

thaumadzomen
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Leek me al een beetje veel voor de eerste hoofdstukken :) waarschijnlijk verkeerd gelezen of eventjes verward, gebeurt wel vaker ;)
and the harvest is done

Terug naar “HB hobby's, projecten en interesses”