Wat is een zegen van God? En wat is een invloed van de duivel? Een vraag waar ik mij mee bezig houd. In eerste instantie probeer ik niet te denken in aardse termen, dus ik probeer te redeneren als een gelovige (Niet dat ik niet geloof maar ben nog erg zoekende). Als de mens is geschapen naar God zijn beeld dan kan je stellen dat er een model is waar je de "normale" mens mee kan definiëren. Daarmee heb je gelijk al het eerste vraagstuk mee opgeworpen. Voldoen wij nog steeds als mensen in het heden zowel lichamelijk als geestelijk aan dat model, en/of lopen er nog van dat soort mensen rond?
En wat is te zien als de invloed van de duivel? Een mens dat wordt geboren zonder been? Of een ziekte? Ik vind dit een lastige. Zonder been kan ik nog herleiden, immers de mens is gemaakt met twee benen. Een ziekte; aan de ene kant creëren (creëren zie ik als meerdere dingen, te vaak gebruik van antibiotica waardoor bacterien resistent worden, een atoombom ergens gooien en zie zelf maar wat het doet met de populatie qua straling etc) wij mensen zelf ook ziekten maar brengen ook een bestaande ziekte over naar een ander werelddeel. Dus in welk gedeelte kan ik herleiden waar dat een invloed van de duivel is? Of een stoornis in het menselijk brein. Evolutie komt voor in alle soorten en maten. Nu wil ik me beperken tot (als ik het goed heb) chemische/biologische evolutie. Bij het abiogenese proces ga ik er echter niet van uit dat "leven" is ontstaan zonder hulp van het bovennatuurlijke. Er is immers ook nog geen empirisch bewijs daarvoor dat het wel zo is. Maar wanneer is evolutie op dat gebied goed en wanneer is het slecht? Als het zo is dat bijvoorbeeld onze hersenen verschillende stadia hebben ondergaan dan wijken we af van ons begin model als mens zijnde. Is dat slecht? Dus een invloed van de duivel?
Iets wat slecht is definieer ik als het ontbreken van goedheid. God heeft alles geschapen, de duivel is al wat God niet is. Dus God kent het kwaad, het is geschapen, echter ontbreekt er bij God niks en de duivel wel. Net zoals als ik een water molecuul heb en ik haal de 2 waterstof atomen eraf dan houd ik zuurstof over. Ik heb water gemaakt en niet specifiek het zuurstof.. offe... het is duidelijk wat ik bedoel lijkt mij.
Dus hoe noem ik onze evolutie?
1) Zijn we slimmer geworden over de jaren heen (Als ik naar de jeugd kijk niet..haha

2) 1 is waar maar er lopen nog mensen rond die nog wel op de mens lijken zoals in het begin. Onder het motto: "Survival of the fittest" is dat het sterkste ras. Maar als dat waar is dan zal het lijkt mij geen minderheid zijn en zal zeer waarschijnlijk stelling 1 niet kloppen.
3) We zijn nog exact het evenbeeld van God waarmee stelling 1 en 2 niet waar zijn.
Romeinen: 10 Als Christus echter in u leeft, bent u door de zonde weliswaar sterfelijk, maar de Geest schenkt u leven, omdat u door God als rechtvaardigen bent aangenomen.
Daarmee zou ik kunnen concluderen dat stelling 2 en 3 niet waar zijn...?
Nu een wonder of een zege van God. Wanneer kan ik spreken van een zege van God? Een persoon als Albert Einstein met zijn buitengewone concentratie en manier van "out of the box" denken. Immers, we hebben veel aan hem te denken. Helaas heeft het oh zo populaire E=MC² ook bijgedragen aan de atoombom. Echter is dat een uitwerking van wat hij heeft bedacht. Hij zelf, had hij te maken met invloed van de duivel waardoor hij wel een stukkie slimmer was dan zijn medemens? En zo bedenk ik me dat over meerdere uitzonderlijke mensen.
Wat me nog meer in de war maakt is het feit hoe kan ik uberhaubt iets op een juiste menier definieren als een zege of als invloed van de duivel aangezien bepaalde positieve ontwikkelingen van de mens in evolutionair opzicht een voordeel is maar in de maatschappij wat wij mensen zelf gecreert hebben echter niet thuishoort en daarom problemen zal ondervinden.
Iemand enigszins een antwoord of een duwtje in de goede richting?