Ook van mij nog even een

. Ik ben het helemaal eens met wat Fien schrijft. En verder herken ik die enorme, knagende twijfel. Je hebt ontdekt dat je mogelijk hb bent, maar je durft het niet te denken van jezelf. Alle stukjes allen op hun plek, maar je durft het niet helemaal te onderkennen, want wat als je je nou gewoon iets in je hoofd hebt gehaald. Dan helpt het ook niet echt dat hoogbegaafdheid nog niet helemaal is doorgedrongen tot de 'mainstream' wereld. Wie moet je dan geloven?
En verder zitten er al die ingewikkelde stemmetjes in je hoofd achter: mag ik wel van mezelf denken dat ik slim ben? Is dat niet vreselijk arrogant?
Wat mij erg heeft geholpen is, om wat gradueler over hb te denken, en wat minder groots en dramatisch. Want het beeld dat ik van jongs af aan over hb heb meegekregen is dat het iets héél bijzonders is, dat maar weinig mensen het zijn, dat het een soort wonder is, enz. Maar het is eigenlijk iets heel gewoons, iets alledaags. En het is ook gradueel: het is niet zo dat je óf hb bent, óf helemaal niet. Je bent het gewoon in meerdere of mindere mate. Ook als je bij een IQ-test 125 scoort kun je nog hb'er zijn. Dan ben je namelijk nog steeds hoogintelligent, alleen wat minder hoogintelligent dan de intelligentste 2% (er vanuit gaande dat je IQ-score klopte en je niet onderpresteerde door b.v. faalangst). Maar die 2% is ook maar ooit bedacht. En naast een hoge intelligentie horen er ook nog allerlei andere aspecten bij, zoals autonomie, creativiteit, snelheid, hooggevoeligheid, enz. Daar zal je coach vast ook al over verteld hebben.
Als je hb bent en je ontdekt het nu pas, dan is het natuurlijk wél iets groots, iets wat al je gedachten op dit moment opslokt. En dat mág ook. Maar ik bedoel meer: als je steeds het gevoel hebt dat het zóiets bijzonders is dat je het nooit zomaar kunt zijn... dat klopt niet. 1 op de 50 mensen is hb (misschien wel meer afhankelijk van je definitie), dus dat is er 1 in elke volle stadsbus.
Zoals elke hb'er ga je dit nu tot op de bodem uitzoeken, en het overal aan toetsen, zoals je nu in dit topic doet: 'kan ik wel hb zijn als ik geen hb'ers in mijn familie ken?'. Logisch dat je dat doet. Maar je hoeft je echt geen zorgen te maken. Je kunt op je gevoel vertrouwen. Als jij sterk het gevoel hebt dat de stukjes op z'n plek vallen, en je hb-coach herkent het in je, dan hoef je eigenlijk niet zo te twijfelen.
En dan nog even over je vraag. Ik heb wel eens onderzoek gevonden waarin wordt gezegd dat de meeste hb-kinderen uit niet-hb ouders worden geboren, en dat de meeste hb'ers niet-hb kinderen krijgen. Dat heeft met 'regression to the middle' te maken. (Wel gebaseerd op die 2% hoor trouwens, dus als je die wat meer los laat zou het resultaat anders zijn.) In het hb-circuit hoor ik wél altijd dat het enorm erfelijk zou zijn. Ik hoor dus verschillende verhalen. Wat ik ook heb begrepen, is dat hoogbegaafdheid vaak 'vermomd' is, als allerlei labels (adhd en zo) bijvoorbeeld. Vooral als er niet zoveel ruimte is voor het uiten van je intelligentie, komt het niet altijd zo uit de verf en kun je 'scheefgroeien'. Heb ik begrepen althans. Dus het kán ook nog zo zijn, dat je familieleden hebt die wel hb is, maar waar je het gewoon in eerste instantie niet achter zou zoeken. Maar ik vind dus ook dat jouw hb-coach er wel erg stellig in is.
I have no face. Other people have faces; they are here. Their world is the real world. The things they lift are heavy. They say Yes, they say No; whereas I shift and change and am seen through in a second.
(Virginia Woolf ~ The Waves)