tja, de nieuwe DSM, even naar gekeken, geeft idd aan dat anti sociale persoonlijkheidsstoornis en psychopathie samen heeft gevoegd,maar of het zo is, is niet duidelijk.
Het is gebeurd,maar echt onderzoek dat het geen gescheiden vormen zijn is er dan weer niet. Ik zou zelf eerder met de 2 gescheiden versies aan de gang gaan, de ASP als behandelbaar, mits degene ook meewerkt, want die is niet voor niets anti sociaal, en de psychopathie als een ontbreken van mogelijkheid van empathie n het voelen van emoties, vaak kunnen ze ze wel weerspiegelen, maar niet echt voelen.
Ik weet niet of dit op lange termijn ook echt zo zal zijn als de DSM denkt dat het is. Psychologie wil nogal eens per jaar verschillend zijn.
als je ziet hoeveel verschil er in beiden zit.Kijk maar naar de Hare :
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/ps ... athie.html
daar staan ook de oude DSM 4 creteria voor ASP in.
Als...ze ongelijk hebben en de oude criteria gelden, dan zijn ze niet in staat tot leren van..en dus kun je niet van genezing of behandelen spreken.
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/ps ... athie.html Hierin vrij gemakkelijk de oude vormen van diagnosticering naast elkaar te leggen.
Delinquenten die hoog scoren op de PCL-R recidiveren vaker met een gewelddadig delict en hebben slechtere uitkomsten na behandeling (Serin, 1996). Psychopaten zijn vanwege (neurologische) defecten weinig leerbaar en ontvankelijk en ongevoelig voor straf.
Dus dat is de basis waarop ik bedenk dat ik echt niet vind dat ik gelijk de DSM 5 als waarheid voor zon grote omslag aanneem.
volgens de DSM 4:
Behandeling antisociale persoonlijkheidsstoornis en psychopathie
Volwassen psychopaten zijn met de huidige wetenschappelijke stand van zaken onbehandelbaar. Er zijn zelfs sterke aanwijzingen dat sommige therapeutische interventies een averechts (lees: recidivebevorderend) effect kunnen hebben (Barbaree, 2005; Rice, M., Harris, G.T., Cormier, C.A., 1992), waardoor behandeling zelfs contra-geïndiceerd is.
Waar is dan het bewijs dat psychopathie en niet de ASP, echt behandelbaar is opeens?
volgens onderzoek van 30 casussen?Euhm ja,tuurlijk als je kernmerken ziet van Hare is dat niet echt iets wat je kan geloven totdat ze jaren vrij zij van de gedragskernmerken of dat die ook echt verminderd zijn.
n de studie zijn ruim honderd mannelijke tbs'ers met verschillende persoonlijkheidsstoornissen gevolgd. De positieve bevindingen zijn gebaseerd op de eerste dertig patiënten die hun behandeling hebben voltooid. Bij hen nam de kans op recidive relatief snel af. Daardoor mochten zij gemiddeld 130 dagen eerder met proefverlof zonder begeleiding dan tbs'ers die geen schematherapie volgden.
Ze zijn 3 jaar opgevolgd, maar ja wat is 3 jaar op een mensenleven? NA 10 jaar was volgens hen de ASP hersteld. MAar ja als dat op basis van symptomen is en iemand kan glashard liegen, dan moet je je dat wel afvragen.
In hetzelfde stuk staat dat ASP dan volgens dat onderzoek gedeeltelijk verbetert,maar Psychopathie niet.
DSM 5, uitleg redenen en hoe het nu word toegepast in de nieuwste DSM ipv 4.
kom ik ook het volgende tegen:
Psychopathy is commonly defined as a personality disorder characterized partly by antisocial behavior, a diminished capacity for remorse, and poor behavioral controls.[6][13][14][15] Psychopathic traits are assessed using various measurement tools, including Canadian researcher Robert D. Hare's Psychopathy Checklist, Revised (PCL-R).[16] "Psychopathy" is not the official title of any diagnosis in the DSM or ICD.[17][18]
American psychiatrist Hervey Cleckley's work[citation needed] on psychopathy formed the basis of the diagnostic criteria for ASPD, and the DSM has stated that ASPD has also been referred to as psychopathy.[2][6] However, critics have argued that ASPD is not synonymous with psychopathy as the diagnostic criteria are not exactly the same, since criteria relating to personality traits are emphasized relatively less in the former. These differences exist in part because it was believed that such traits were difficult to measure reliably and it was "easier to agree on the behaviors that typify a disorder than on the reasons why they occur"
He suggests that there are differences between PCL-R-diagnosed psychopaths and non-psychopaths on "processing and use of linguistic and emotional information", while such differences are potentially smaller between those diagnosed with ASPD and without.[3][4] Additionally, Hare argued that confusion regarding how to diagnose ASPD, confusion regarding the difference between ASPD and psychopathy, as well as the differing future prognoses regarding recidivism and treatability, may have serious consequences in settings such as court cases where psychopathy is often seen as aggravating the crime
Nonetheless, psychopathy has been proposed as a specifier under an alternative model for ASPD. In the DSM-5, under "Alternative DSM-5 Model for Personality Disorders", ASPD with psychopathic features is described as characterized by "a lack of anxiety or fear and by a bold interpersonal style that may mask maladaptive behaviors (e.g., fraudulence)." Low levels of withdrawal and high levels of attention-seeking combined with low anxiety demonstrate "social potency" and "stress immunity" in psychopathy.[19]:765 Under the specifier, affective and interpersonal characteristics are comparatively emphasized over behavioral components
dus het is nog steeds een sub diagnose en is niet helemaal weg.
dus als je sociopatie als ASP ziet, dan ja dat kan een oorzaak hebben in mishandeling/opvoeding maar het is ook zo dat we toch wel heel weinig slachtoffers zien met ASP,vaker met een andere trauma based stoornis.
Hare 2008: uitleg voor als je er verder wilt inlezen:
ANRV339-CP04-09 ARI 22 February 2008 18 ... Construct PDF
Bron: Hare checklist (2003)
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/ps ... athie.html
DSM 4 en DSM 5
http://en.wikipedia.org/wiki/Antisocial ... y_disorder
oud artikel :
http://www.tijdschriftvoorpsychiatrie.n ... 035pdf.pdf toegevoegd omdat het de kernmerklijsten goed uitlegd.
Goed ,de redenen waarom ik eerder uitga van de eerdere scheiding tussen psychopathie en ASP en waarom ik nog van de kant ben dat je psychopathie niet kunt genezen of behandelen en iemand er geslepener uitkomt dan er in gaat. Verschil tussen beiden is voor mij ook, dat doordat het hun geweten niet opspeelt ze veel eerder door de mand vallen,maar een behandelde psychopaat helaas heel veel extra truukjes is aangeleerd waardoor hij genezen lijkt...en juist omda thet zo tricky is, zou ik pleiten voor langere onderzoek naar resultaten dan 3 jaar of 10 jaar.
Ik heb verder 1 nichtje met de diagnose die idd echt dieren martelde al als klein kind, geen enkele vorm van geweten liet zien en dat helaas als volwassenen nooit met succes is behandeld en waar ze gelukkig ingrepen bij Jeugdzorg toen haar kind in gevaar bleek te zijn voor haar. Nou is ze niet crimineel geworden,maar een goed functionerend persoon, ondanks alles, maar je weet nooit of ze door de geleerde truukjes het wle is,maar je het pas veel later hoort. Veel mensen die dit hebben, hebben geen seriemoordenaar etiket,omdat ze wel zo zijn,maar geen serie moorden plegen,maar dysfunctioneel en op sommige vlakken gevaarlijk.
Z on iemand zou bijv wel goed brandweervrouw kunnen zijn,omdat ze niet verstijfd van angst zou zijn,maar gewoon het gebouw in gaat en haar werk doet bijv., als positieve kant ervan.
Is dit waar je om vroeg?