Willow
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Re: Wat ik lees of gelezen heb

Terence schreef:Robin Hobb: The Tawny Man 1 - Fool's Errand.
O ja, daarom is ze een van mijn favoriete schrijvers. :-D
Ben ook helemaal weg van Robin Hobb! :rolleyes:
Ik heb ongeveer een jaar bijna niet meer gelezen, maar ik begin weer en ga toch haar boeken weer opnieuw lezen.
Ook een aanrader: The name of the wind - Patrick Rothfuss (2 delige-serie)
Vond ik ook een erg mooie
“What happens when you don't know the truth but you can't believe the lies, when you can't find a way-through fact or fiction-to give meaning to your own existence? Without a narrative for you own life, do you ever really exist at all?"

Terence
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker
Contacteer: Website

Haar personages zijn zo driedimensionaal en haar fantasy elementen heeft zo'n logica dat het gewoon zo heerlijk leest.

Inmiddels ook al klaar met
- Robin Hobb "The Tawny Man 2 - Golden Fool"
- Dan Simmons "The fall of Hyperion"

Hyperion was één en al opzet, maar deze afsluiter was waanzinnig. Simmons' schrijfstijl leest voor mij niet altijd even soepel, maar zijn personages, plotvertelling, en fantasie, zijn top. En hij heeft duidelijk een hele brede algemene kennis.

Nu bezig met Tawny Man 3 - Fool's Fate. Yummy.
Look where you're going.

Unity
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Klinkt goed, Girafje.
Engelstalig lees ik graag origineel, dus òp naar
de goedkoopste online bookstore die ik tot nu toe heb gevonden :ibigrin:
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
*Love* is the most powerful weapon in this universe

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Wat goed, eentje waar je ook met PayPal kunt betalen! (Ik heb geen creditcard...) En de eerste de beste prijs die ik checkte lag inderdaad flink lager dan die bij Amazon of Bol. Thnx voor de tip, Unity. 8)
Give me a break!

Unity
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ja, en altijd gratis bezorgd :)
*Love* is the most powerful weapon in this universe

Terence
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik probeer toch ondanks geldgebrek de fysieke ondernemers te steunen. :frostangel:
Look where you're going.

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Terence schreef:Ik probeer toch ondanks geldgebrek de fysieke ondernemers te steunen. :frostangel:
Dat pleit voor je, Terence! Ik doe het soms ook wel hoor, kijken bij Bol en Amazon, en dan naar de boekwinkel in de stad...

Ik lees zoals altijd ongelooflijk veel door elkaar, er ligt een heel stapeltje bij mijn bed, en ik lees vaker niét dan wel een boek van 'cover tot cover'.

Wat ik onlangs wél van cover tot cover heb gelezen (bij wijze van spreken dan, want deze had ik als e-book aangeschaft), is Je bent wat je doet van Roos Vonk. Ik vond het een geweldig boek, echt een aanrader voor wie last heeft van gewoonten waar-ie vanaf wil of uitstelgedrag vertoont, etc. Een heel praktisch en lekker lezend boek, waarin Roos Vonk zich laat zien als menselijk en iemand met humor. Heel veel psychologische weetjes en onderzoeken komen voorbij, veel ervan kende ik al wel (mijn interessegebied!), maar het paste perfect in haar betoog. Zo werden ze voor mij praktische tips! Ik heb nú al wat aan het boek. Je moet het niet alleen lezen, maar ook in de praktijk brengen, zoals de titel zegt. 8)

Dit is ook een boek dat op mijn nachtkastje ligt, en waar ik veel in lees. Rázend interessant, over zelfbedrog. We doen er allemaal aan, in een véél grotere mate dan we denken, vooral onbewust...

Afbeelding

"This is a work about the lies we tell ourselves. The most intimate relationship a person ever has is with him or herself. Why are we so inclined to deceive ourselves - to believe our powers greater and impulses purer than they are? The author approaches his subject by intriguing routes."

Verder lees ik weer iets heel anders, nl. deze:

Afbeelding

(Ik leer vaak met mijn dochter mee, VWO 3, o.a scheikunde, en ik vind het zó interessant! Ik doe nu een cursus wiskunde B bij de LOI, en ik wil ook nog de andere bèta-vakken onder de knie krijgen. Twee ervan wil ik via de LOI doen, en twee ervan wil ik zelf doen. Ik ga daarvoor ook de schoolboeken VWO 4, 5 en 6 daarvan aanschaffen. Ik denk dat ik natuurkunde ook zelf ga doen en dan biologie via de LOI.)
Give me a break!

Vuurvliegje
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ben nu net even niet bezig met een boek maar heb wel een goede tip: Wilskracht van Baumeister. Waarin op een zeer toegankelijke wijze wordt beschreven hoe wilskracht/ zelfbeheersing bepalend is voor je levensgeluk. Een echte aanrader.
Anderen kennen is intelligentie
jezelf kennen is pure wijsheid
Anderen beheersen is kracht
Jezelf beheersen is pure macht

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Vuurvliegje schreef:Ben nu net even niet bezig met een boek maar heb wel een goede tip: Wilskracht van Baumeister. Waarin op een zeer toegankelijke wijze wordt beschreven hoe wilskracht/ zelfbeheersing bepalend is voor je levensgeluk. Een echte aanrader.
Die heb ik ook gelezen, Vuurvliegje, maar dan de Engelstalige versie (Willpower).
Inderdaad een bijzonder interessant boek! :les:
Give me a break!

Matjur
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ik lees altijd meerdere boeken door elkaar.
Ik ben nu bezig in:
-Joe Speedboot, Tommy Wieringa. Hij is inderdaad een erg goede schrijver. 1e keer dat ik iets van hem lees. Ben nogal huiverig voor jubelende kritieken. Onterecht in dit geval. Lekker vlot, goed verhaal.
-Het verstoorde leven, Etty Hillesum. Altijd weer indrukwekkend oorlogsdagboek van een heel bijzonder mens. Behoorlijk HB ook wel. Zacht gezegd. Rotoorlog.
-De man zonder eigenschappen, Robert Musil. Dit is wel een soort fossiel naast m'n bed, ben er al meerdere malen in begonnen maar krijg het nooit uit. En toch moet het een keer lukken.
-Kinderen van ringwereld, Larry Niven, deel IV van de serie. Lekkere niks-aan-de-hand SF
-Duizend en een nacht. Hoeft geen betoog.
-JPod, Douglas Coupland. Hilarisch boek over een spelletjessoftware-ontwikkelaar met existentiële problemen in zo'n uberhippe speeltuin/laboratorium omgeving. En dan heeft ie ook nog een ouwe hippie als moeder die wietplanten kweekt. Ballroomdancing speelt ook een rol. En nog veel meer. Je blijft grinniken.
--Lijkbezorging, Jean Genet. "It's an acquired taste'' zoals de Engelsen zeggen. Heel duister. Erg goed.
Wat, waarom en hoe?

Vuurvliegje
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ja inderdaad Matjur, Jean Genet is een bijzonder begaafde schrijver. Hij kan die duistere zijde zo beschrijven dat je er een soort verlangen naar gaat voelen of toch op zijn minst mededogen voelt voor de personage die verslaafd/ verstrikt raakt in "het kwade" Dat is ook echt kunst met een grote K dat je "weldenkende" burgers weet mee te nemen naar een wereld waar zij uit zichzelf nooit aan zouden willen deelnemen en waar zij op neer kijken maar die je door je woordkeuze, zinsopbouw en karakterbeschrijvingen zo weet neer te zetten dat het niet langer ver bij je wensen vandaag staat maar in je systeem kruipt. Met name in zijn dagboek van een dief is hem dat bijzonder goed gelukt.
Het door elkaar heen lezen meerdere boeken hebben waarin je bezig bent die soms een paar dagen of weken niet oppakken maar zodra je weer begin meteen weer in het verhaal of onderwerp zitten dat is toch ook wel een van de vele voordelen van Hb zijn.
Anderen kennen is intelligentie
jezelf kennen is pure wijsheid
Anderen beheersen is kracht
Jezelf beheersen is pure macht

Matjur
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Klopt helemaal. Ik wou dat ik het zelf zo had kunnen zeggen. Wat er ik wel aan wil toevoegen is dat hij ook een meester is in het verwoorden van verlangen en liefde. Dat, gecombineerd met z'n duistere kant maakt het inderdaad tot kunst met een hele grote K.
Heb je Un Chant d'Amour al eens gezien?
Wat, waarom en hoe?

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Hier ga ik vanavond in beginnen: 'De aankomst' van Shaun tan. Ben heel benieuwd wat ik ervan zal vinden. :)
"The time is always right to do the right thing" ~ M.L. King jr. ~

Terence
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Fool's Fate - Robin Hobb (laatste boek uit een trilogie).
Aparte structuur. Net iets over de helft wordt het voor lange tijd spannender en spannender, met een spectaculaire climax. En dan nog bijna 300 pagina's verder gaan in rustigere toon. :-) Maar wel boeiend genoeg tot het einde.

Dankzij mijn verjaardag liggen er nog 7 boeken op me te wachten. Yay!!
Twee ervan zelf uitgekozen. Dus ja, ook een Discworldje, Yet. ;-) No. 5.
Look where you're going.

Barbara
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Robin Hobb is ZOOOO goed! En Sir Terry :inlove:

Heb afgelopen weekend de verfilming van Going Postal gekeken. Naaaiiiss

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik heb deze zojuist gekocht, n.a.v. een artikeltje dat ik las in de zaterdagkrant. Lijkt me héél leuk en superinteressant om te lezen! 't Is een epub, dus ik ga 'm zo direct lekker op mijn reader zetten. :les:

In Einsteins achtertuin - Amanda Gefter
In Einsteins achtertuin is het unieke en waargebeurde verhaal van Amanda Gefter die besloot samen met haar vader de mysteries van het universum op te lossen. Ze zaten nachtenlang te studeren en bluften zich bij natuurkundecongressen naar binnen om daar in gesprek te gaan met beroemde denkers zoals John Wheeler, Leonard Susskind en Stephen Hawking. Lees meer...
Give me a break!

Terence
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

"Inherent Vice" - Thomas Pynchon
Verjaardagscadeau, en als eerste van de stapel gekozen omdat de verfilming over een paar maanden uitkomt. Dat wordt vast leuk. Stel je The Big Lebowski voor als een priandersstective in de 70s.

Compleet anders geschreven dan het vorige boek dat ik las, had even tijd nodig om te wennen aan de stijl.

Op naar het volgende leesvoer!
Look where you're going.

Terence
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

"The ocean at the end of the lane" - Neil Gaiman
Ik kreeg er een warm hart van. Heel mooi verhaaltje. Duister, maar toch echt een lichtje.
Look where you're going.

Matjur
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

De waterhandel, John David Morley.
Fascinerend en leuk boek over een westerling in Japan die het lukt diep het japanse maatschappelijke mysterie in te gaan middels kroeg- en bordeelbezoek.
Wat, waarom en hoe?

Terence
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Een vriend van me was ooit in Tokyo. In sommige gelegenheden zijn toeristen letterlijk verboden om binnen te komen inderdaad. Nooit geweten.
Maar dat was, tenminste zo vat ik het op, om de inheemse bevolking een plekje te geven waar ze niet worden lastiggevallen met buitenlanders die zich niet houden aan Japanse etiquette.

Van mij mogen er in Amsterdam ook wel een paar no-tourists plekjes komen. :-)
Look where you're going.

Terug naar “Links en Recensies”