scarlett
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Chaos die ruimte creëert

Hallo!

Op mijn werk (bijbaan) word ik regelmatig met mezelf geconfronteerd: namelijk door mijn collega's die mij erop wijzen hoe chaotisch ik ben. Tenminste niet ik, maar mijn werkomgeving. Daarentegen behoor ik ook tot een van de snelsten en efficiëntsten op mijn afdeling. Ik weet van mezelf dat ik chaos in mijn omgeving nodig heb om goed te functioneren!

Hetzelfde heb ik altijd gehad tijdens het studeren: voor ik wil beginnen met studeren voor een tentamen ruim ik altijd keurig netjes mijn kamer op, maar als ik dan wil beginnen met studeren, laat ik me net zo lang afleiden door allerlei andere interessante dingen tot ik weer een soort van chaos om me heen heb gecreëerd en pas dan kan ik daadwerkelijk studeren.

De chaos om me heen creëert dus eigenlijk ruimte in mijn hersenen - zo voelt het althans!

Zijn er nog mensen die bekend zijn met die fenomeen?

Hier een voorbeeld - niet van op mijn werk, maar wel iets wat weergeeft hoe chaotisch ik te werk kan gaan:

Het eindresultaat (voor iemand die naar de VS geëmigreerd is):

Afbeelding

En de chaos die eraan vooraf ging:

Afbeelding

Afbeelding
Lucy Maud Montgomery schreef: Here sat Marilla Cuthbert, when she sat at all, always slightly distrustful of sunshine, which seemed to her too dancing and irresponsible a thing for a world which was meant to be taken seriously...

Terrasano
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: Chaos die ruimte creëert

Ik vind het nogal meevallen met de choas :wink:

Zelfs schijnbare chaos heeft een zekere orde. Ieder zijn manier zou ik zeggen.
I believe we need to educate each other to the degree that we meet again in agreement :)

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Valt echt wel mee met die chaos. Ik denk dat anderen gewoon op een andere manier structureren.
Ik ben ook niet zo van een opgeruimde plek. Wel van de stapels. In die stapels zit schijnbaar geen systeem, maar ik weet precies wat op welke stapel ligt en ben eigenlijk nooit iets kwijt. Dat anderen zich ergeren aan mijn stapels is dus hun probleem.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

Samira
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Chaos in de keuken zorgt bij mij voor een soort kortsluiting. Ik kan weet dan niet meer hoe ik moet eindigen, waar te beginnen, alle handelingen lopen door elkaar. Maar chaos op mijn bureau, op de computer (tig bestanden door elkaar, vele tabs die open staan) prikkelt mij inderdaad . Het is alsof alles eruit moet, om dan te kunnen ordenen, nieuwe dingen/inzichten te bedenken. Een rommelig huis zet mij ook ertoe om op te ruimen en anders wacht ik het juiste moment af om dan als een wervelwind door het huis te gaan.

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik creëer constant chaos en kan daar goed in werken, het geeft me echter wel onrust. Ik weet waar alles is, tot een bepaalde hoogte. Op een gegeven moment kan de chaos ook zo groot groeien dat deze niet meer te overzien is en er te weinig (letterlijke) werkruimte is. Wanneer ik opgeruimd heb en de omgeving leger en meer geordend is, geeft het mij meer rust. Vooral op momenten van rust waardeer ik een legere omgeving. Echter zodra ik weer ergens mee aan het werk moet waar ik spullen voor nodig heb, is mijn omgeving in notime weer een chaos. Het zit gewoon niet in de aard van dit beestje :-).

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Esther, ik zeg op jouw tekst simpelweg "idem"!

Maar ik háát mijn chaos, ik wil 'm niet!!! Mijn god, wat een onrust. Al jaren vecht ik er van tijd tot tijd tegen. Zonder (blijvend) resultaat. Het is teveel, dweilen met een heleboel kranen open... Pffff... Ik denk soms: accepteren dan maar. Maar dat kan ik niet.

Scartlett, ik wilde dat ik net zo positief over mijn chaos kon zijn als jij.
Give me a break!

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Mensen______benoemen__iets al______makkelijk als__ chaos__ wanneer__ men een__wanorde____waarneemt,__terwijl__ deze____ schijn__kan____zijn__omdat__ men__ de____ orde________niet herkent,____of__terwijl____de__ wanorde__niks__ heeft______te____ maken__ met de__ als chaos bestempelde____orde__waar__het__echt om______gaat.
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

Milena
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Mijn manager heeft al herhaaldelijk de term clean desk policy laten vallen. Hij snapt niet dat ik aan mijn bureau kan werken, maar ik weet precies wat er waar ligt en wat er mee moet gebeuren. :biggrin:
"There's something wrong in not appreciating one's own special abilities, my girl. Find your own limitations, yes, but don't limit yourself with false modesty." Anne McCaffrey - Dragonsinger

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

“There are filers and there are pilers. Too often pilers try to turn themselves into filers, and they shouldn’t.”

<linkje> 8)
Give me a break!

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Haha grappig, ik ben absoluut een stapeltjes-mens!
In hoeverre zou je dit ook van huis uit mee krijgen? Mijn ouders zijn ook van de stapels namelijk, alleen ik heb die kunst tot een wat hoger niveau verheven :D.

Verwijderde account
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik ben gewoon te lui om mijn werkplek opgeruimd te houden tijdens het werk of achteraf op te ruimen.

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Esther schreef:Haha grappig, ik ben absoluut een stapeltjes-mens!
In hoeverre zou je dit ook van huis uit mee krijgen? Mijn ouders zijn ook van de stapels namelijk, alleen ik heb die kunst tot een wat hoger niveau verheven :D.
'Nature' Esther, ik zie stééds meer aanwijzingen die duiden op de kracht van 'nature'. 'Nature' lijkt zoveel sterker te zijn dan 'nurture'... 8)

(Voor mij geldt dat zowel achteruit kijkend (mijn ouders), opzij kijkend (mijn broer en zus, en veel neven en nichten), als vooruit kijkend (mijn kinderen)...)

<edit, toevoeging> Niet alleen op het gebied van chaos trouwens...
Give me a break!

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

O, ik ben absoluut van de stapels. Dat heb ik niet van mijn ouders. Die zijn meer van het archiveren en sorteren. Mijn stapels zijn een mix van al mijn dingen en papieren. Dus niet verschillende soorten stapels, maar alles op 1 stapel. (Of alles op 5 stapels). Eens per jaar dan sorteer ik wel: prullenbak, belangrijke papieren (soms nog gesorteerd, soms niet) en overige bewaardingen.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Raak je nooit post kwijt, Sawi, mis je nooit belangrijke afspraken?

(Ik wel... zeer regelmatig.) :roll:
Give me a break!

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Voor afspraken heb ik iets heel handigs, een digitale agenda op mijn telefoon. Die begint vanzelf te piepen als ik een afspraak heb!

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Esther schreef:Voor afspraken heb ik iets heel handigs, een digitale agenda op mijn telefoon. Die begint vanzelf te piepen als ik een afspraak heb!
Ehhh, ja. Maar bij mij gaat het in een eerder stadium al fout. Post die ik niet (op tijd) open maak, kwijt raak in de stapels zooi, dat soort gedoe. Die afspraken bereiken helemaal nooit mijn agenda, welke agenda dan ook... :|
Give me a break!

Liv
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

In mijn agenda hou ik alle dingen waar een datum aan zijn verbonden bij, de rest verdwijnt op 1 grote stapel. Bij mij komen er alleen meer stapels als die ene te hoog dreigt te worden. Áls ik dan af en toe opruim, hou ik een stapelplek vrij voor de nieuwe zooi, haha.

Toen ik nog op de middelbare school zat, werkte ik wel met stapels per vak voor toetsweken. Op de grond naast mijn bed. Heel handig aangezien ik ook altijd in/op bed leerde ;)
The sun is on my side
Take me for a ride
I smile up to the sky
I know I'll be all right

Verwijderde account
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik verbaas me over het gebrek aan bijval op mijn reactie ;)

Birdman
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ik heb geeneens stapels. Alles ligt verspreid en ik kan niks terugvinden.

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

_willem_ schreef:Ik verbaas me over het gebrek aan bijval op mijn reactie ;)
Natuurlijk reageer ik daar niet op, Willem, veel te confronterend! :P Het zal toch niet zo zijn dat ik óók te lui ben om mijn boeltje een beetje op te ruimen en te organiseren? Ik heb natuurlijk gewoon ADHD of een andere afwijking waar ik niks aan kan doen. :biggrin:
Give me a break!

Terug naar “HB in het dagelijks leven”