Tinus schreef:Laatbloeier schreef:Zó, dát klinkt wel redelijk gedisciplineerd, niet?! Hoe komt het dan dat het in huis niet lukt?!
Het lijkt mij een kwestie van focus. Is er werkelijk iets mis in huis, of denk je alleen dat je dat moet vinden?
Tinus, volgens mij wel hoor, er is werkelijk iets mis hier. Het is uiteraard mijn eigen oordeel, maar vergelijkend met de huizen van anderen zié ik dat het erg is. Véél erger dan bij anderen. Ik heb er last van (spullen niet kunnen vinden, dingen die in het honderd lopen omdat belangrijke post niet (op tijd) wordt gezien, kinderen die geen schone sokken kunnen vinden terwijl ik juist tientallen paren p.p. heb gekocht om altijd iets te kunnen vinden, dat soort gedoe). Ik schaam me om mensen binnen te laten (doe ik zo min mogelijk), de kinderen schamen zich ook.
En ik voel óók een zekere schaamte dit zo neer te zetten. Maar goed, in principe ben ik overal open over. Ik voel me ergens een zeur. Want het is toch gewoon aan te pakken?!? Maar goed, wat zeg je tegen een alcoholist? Tegen iemand die veel te zwaar is? "Ahhh joh, simpel toch? Gewoon geen snoep/ongezond voer/alcohol meer kopen en klaar!"
Was het maar zo simpel... (Ik ben bijv. sentimenteel, een bewaarder, bijzonder 'plichtsgetrouw' met afval, niets mag zomaar weggegooid, het moet naar de recycle, tweedehands winkel, knutselatelier van school, iemand blij mee maken, voddenophaal, etc. etc. Ik verzand dus ook in mijn principes. Daarnaast heb ik een heuse administratieangst, altijd het gevoel dat ik er zó geen grip op heb, dat ik niet weet wat er loopt aan verzekeringen etc. etc. etc. dat ik post niet graag open maak...) Ik heb al de nodige personal organizers en administratiehulpen ingehuurd, zonder (blijvend) resultaat. Tuurlijk zijn de door hen aangedragen oplossingen en manieren van aanpak op te volgen, alleen lijken ze zó niet bij mij te passen...
Maar goed, vandaag móet de btw-administratie. En is er een hele grote enge stapel met achterstallige post. Ik heb nu maar weer besloten dat ik mijn eigen systeem van de afgelopen jaren weer ga volgen: een grote ordner en alles dáár in doen. Hoef ik niet te piekeren over logische mappen en indelingen. De enige 'orde' die ik dan aanbreng is de datum. Bladerend vind ik dan altijd wel terug wat ik gekregen heb in 2014...