Esther schreef:maar moet iedereen dan op alle plekken wetenschapsproof reageren?
Als men de wetenschapssaus niet gebruikt dan hoeft het ook niet wetenschapsproof te zijn.
‘Ik voel dat een steen me meer energie geeft‘ is geen uitspraak die wetenschapsproof hoeft te zijn. Men heeft het daar over een subjectieve ervaring. ‘Deze steen straalt energie uit‘ is een ander soort uitspraak. Men heeft het dan over een feit of doet het lijken alsof men het over een feit heeft.
Dat is waar de moeite met niet-wetenschappelijke gepraat uit ontstaat. Niet dat het niet wetenschappelijk is maar dat het samengaat met onjuist wetenschappelijk gepraat.
Verder ook wordt de term wetenschap heel breed gehanteerd. Je hebt wetenschap als een cultuur, bezigheid, denkkader, maar vaak noemt men zo’n beetje elk rationeel of kritisch denken wetenschappelijk. Niet elk kritisch commentaar is ook een wetenschappelijk georienteerd commentaar. Door dat wel zo te benoemen doet men het voorkomen alsof een simpel commentaar ook gelijk is aan het bekrompen eenzijdige denken vanuit de wetenschapscultuur. En men doet het zo, onjuist, lijken alsof de commentaren in bepaalde topics ontstaan vanuit een tegenstelling onwetenschappelijk versus wetenschappelijk.
De moeite met niet-wetenschappelijk gepraat lijkt mij niet te ontstaan omdat sommigen niet kunnen verkroppen dat er niet-wetenschappelijke uitspraken gedaan worden. Om die reden lijkt het mij weinig zin te hebben om de onderwerpen of fora te splitsen. De meeste wetenschapsliefhebbers kunnen naar mijn idee prima over een niet-wetenschappelijk onderwerp converseren. Althans van de mensen om mij heen merk ik dat dat prima gaat. Hooguit misschien een probleem dat men vaak wetenschappelijk off-topic gaat. Dat is simpelweg een kwestie van het gesprek beter controleren. Op dit forum is de structuur nu eenmaal eendimensionaal. Meer splitsingen van onderwerpen veranderd dat niet of in ieder geval niet op een praktische manier.