Psychologen, gemiddeld- of meerbegaafd, zo hebben verschillende hoogbegaafden me (veelal uit ervaring

Mijn vorige psychiater heeft een probleem met mensen die zich hoogbegaafd noemen. Hij noemt het, zeer denigrerend, een vreemd clubje, vol met mensen die zeer slim zijn op één gebied, en zeer gehandicapt op een ander gebied (door ADHD, autisme, leerstoornissen, etc.) waardoor ze de behoefte voelen zichzelf het label 'hoogbegaafd' op te plakken, zodat ze al hun symptomen die te maken hebben met de handicap aan de hoogbegaafdheid kunnen wijten, en zich hierdoor beter ipv slechter voelen.
'Hoogbegaafden zijn een soort perfecte mensen. Jij kan best op een bepaald gebied hoogbegaafd zijn, maar je hebt hier problemen mee omdat er een forse discrepantie is tussen twee manieren van denken (hij had het hier over mijn verbale intelligentie en perfomale intelligentie). Daarnaast heb jij fikse problemen door je ADHD (waar), ze zullen je ervan overtuigen dat al deze problemen voortkomen uit je hoogbegaafdheid (niet waar). Ik wil je aanmoedigen om je te mengen in het clubje van hoogbegaafde mensen, omdat ik van mening ben dat je er best wat baat bij kunt hebben, maar ik voel me geruster als je deze waarschuwing van mij aanneemt.'
Alle labels die ik mezelf wilde opleggen, kreeg ik van deze meneer. ADHD, dyscalculie, NLD, hoogbegaafdheid. Op het gegeven moment kreeg ik zelfs de vrijheid mijn dosis/type medicijnen samen te stellen.
![person [wacko]](./images/smilies/wacko.gif)
![person [wacko]](./images/smilies/wacko.gif)
In het verleden heb ik hetzelfde trucje uitgehaald met de schoolpsycholoog (ik was benieuwd op wat voor stoornissen we werden getest, haar eindverslag over mij aan de hand van een gesprek met mij werd zo absurd dat toen de decaan het las, hij haar onmiddellijk verwijderde van de school. Ik voel me hier tot op de dag van vandaag niet schuldig over, ik vind dat psychologen, ZEKER als ze met kinderen werken, capabel genoeg moeten zijn om niet alles wat het kind zegt aan te nemen).
Een paar jaar later was ik depressief en stuurden mijn ouders me naar een psycholoog (ik was neerslachtig en zei geen woord meer. Toentertijd wist ik niet dat ik depressief was). Deze stelde de meest voorspelbare vragen, ze was zo (sorry voor deze bewoording) voorspelbaar en dom, dat ze me compleet tot waanzin dreef. Was het niet de bedoeling dat een psycholoog je verhaal doorprikte? Ik prikte deze mevrouw door en was binnen de kortste keren met haar aan het babbelen over een traumatische ervaring die zich had voltrokken tijdens haar kindertijd. Hier betaalden mijn ouders voor.
![banging [banghead]](./images/smilies/banghead.gif)
Ik heb twee jaar geleden pas zelf uitgevogeld dat ik depressief was, dat mijn neerslachtigheid te wijten was aan een disbalans in plaats van aan mijn omgeving. Ik heb me tot in den treure ingelezen, nu accepteer ik mijn neerslachtige gevoelens. Het gaat hierdoor een stuk beter met me, ondanks dat ik nog steeds worstel met depressieve gevoelens.
Eerst dacht ik dat het toeval was. Maar hoe ouder ik word, hoe meer ik me bedenk dat het geen toeval is. Ik heb ervaringen van anderen gelezen en krijg steeds minder vertrouwen in de psychiatrie. Als ik weer een afspraak maken, moet ik van tevoren ongeveer een idee heb van wat er speelt, anders loopt het gesprek verkeerd. Zijn er hoogbegaafde menen met een positieve ervaring met psychologen en psychiaters?
Sorry voor het gezeur, het moest er even uit