Mansouri
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Hb of add. Welke van de 2?

Dag iedereen. Ben hier nieuw. Ben een 26 jarige en ik tob al een tijdje over de vraag of ik hb ben of add heb?

Ik heb vele websites gelezen over kenmerken van deze twee fenomenen en ik kwam telkens tot de conclusie, dat ze verdacht veel dezelfde kenmerken hebben.

Ik zou graag van jullie willen weten, wat voor jullie de fundamentele verschillen zijn tussen deze twee?

Alvast bedankt voor je antwoord.

Selah
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: Hb of add. Welke van de 2?

Kan het zijn dat je beide hebt?
HB staat niet los van persoonlijke problemen en je kunt een psychische stoornis hebben of een leerstoornis terwijl je HB-er bent.
Ik denk dat we als hedendaagse mens teveel in hokjes denken.
Maar als je je zorgen maakt om het idee van ADD vraag een psycholoog/psychiater om een onderzoek hiernaar.
Concordia civium murus urbium
(Harmonie onder haar bewoners is de dikste muur van elke stad)

Mansouri
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Selah schreef:Kan het zijn dat je beide hebt?
HB staat niet los van persoonlijke problemen en je kunt een psychische stoornis hebben of een leerstoornis terwijl je HB-er bent.
Ik denk dat we als hedendaagse mens teveel in hokjes denken.
Maar als je je zorgen maakt om het idee van ADD vraag een psycholoog/psychiater om een onderzoek hiernaar.
Het kan zijn dat ik beiden heb, maar voor mij is het in ieder geval nuttig om te weten wat de fundamentele verschillen zijn, zodat ik die twee kan onderscheiden.

Weet jij een paar verschillen?

Willow
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ik zit met dezelfde zoektocht, maar wat ik tot nu toe heb ondervonden is dat de meningen nogal kunnen verschillen. Ook zie dat sommige bronnen AD(H)D bij hoogbegaafdheid uitsluiten, of je komt veel tegen over misdiagnoses. Als ik wat vind zal ik het plaatsen.
“What happens when you don't know the truth but you can't believe the lies, when you can't find a way-through fact or fiction-to give meaning to your own existence? Without a narrative for you own life, do you ever really exist at all?"

Mansouri
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Willow schreef:Ik zit met dezelfde zoektocht, maar wat ik tot nu toe heb ondervonden is dat de meningen nogal kunnen verschillen. Ook zie dat sommige bronnen AD(H)D bij hoogbegaafdheid uitsluiten, of je komt veel tegen over misdiagnoses. Als ik wat vind zal ik het plaatsen.
Inderdaad.

Ok thanks.

Birdman
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ik heb beide 'diagnoses'. Officieel. Er is e.e.a. aan literatuur geschreven over de overeenkomsten tussen diverse psychische stoornissen (meestal ADD of ASS) en HB. Het meest bekend is het boek 'misdiagnose van hoogbegaafden'. Sterkte met je zoektocht.

Mansouri
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Birdman schreef:Ik heb beide 'diagnoses'. Officieel. Er is e.e.a. aan literatuur geschreven over de overeenkomsten tussen diverse psychische stoornissen (meestal ADD of ASS) en HB. Het meest bekend is het boek 'misdiagnose van hoogbegaafden'. Sterkte met je zoektocht.
En hoe is dat vastgesteld bij je?

Ik zal dat boek eens opzoeken.

En bedankt!

Yet
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Het grootste verschil: ADD is een diagnose en HB niet.

ADD is een aandachtstoornis en bij hoogbegaafdheid hoeft dat niet te spelen natuurlijk. Maar het kán wel. Je kan hoogbegaafd zijn (dat is een uitslag op een iq test wanneer je score in de hoogste 2 percentielen valt) maar ook last hebben van een aandachtstoornis.
Het viel mij ook op dat dit regelmatig het geval is. Maar ik ken er niet echt onderzoek naar. Als je dat graag wil, geef maar aan. Dan struin ik in de digitale universiteitsbiep voor je.

grtjs,
Yet
"To be very honest Baldrick, your brain is like the four-headed, man-eating haddock fish beast of Aberdeen."
"In what way, my lord?"
"It doesn't exist."

Verwijderde account
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Hier een draadje over HB en AD(H)D met wat interessante inzichten.

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Aandacht ergens bij houden kan ook zoals in mijn geval dat je alles mee maakt en snel afgeleid bent door het volgende .want je hebt het al gezien en gehoord in een paar minuten of zelfs seconden .
Zo stond ik aan de deur te praten met iemand van de Nuon en ik kon het verhaal wel goed volgen want ik was al 10 stappen sneller dan zijn praatje en had alles al gelezen op zijn ipad . Tussen door ontsnapte de kitten en wel 4 kinderen vroegen iets. Die arme jongen was wel.af en toe van zijn praatje afgeleid .

Soms als ik moe ben kan ik me niet meer concentreren op1 ding omdat ik gewoon niet meer kam filteren of omdat mijn hoofd ook al met 5'gedachtes en liedjes tegelijkertijd bezig is.en de kinderen die ook nogal aandacht vragen .
Daarom ben ik ook chronisch overspannen .:lol:
Hak op de tak gedachtes en grote fantasie is volgens mij echt Hb en niet perse ADH D Of ADD.
Al twijfel ik nog. Hoe meer stress ik heb hoe meer ADHD achtig ik ben.
Mijn kinderen hebben hetzelfde .
t !!!@#$???

Mansouri
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Yet schreef:Het grootste verschil: ADD is een diagnose en HB niet.

ADD is een aandachtstoornis en bij hoogbegaafdheid hoeft dat niet te spelen natuurlijk. Maar het kán wel. Je kan hoogbegaafd zijn (dat is een uitslag op een iq test wanneer je score in de hoogste 2 percentielen valt) maar ook last hebben van een aandachtstoornis.
Het viel mij ook op dat dit regelmatig het geval is. Maar ik ken er niet echt onderzoek naar. Als je dat graag wil, geef maar aan. Dan struin ik in de digitale universiteitsbiep voor je.

grtjs,
Yet
Dus een intelligentietest kan er voor zorgen, in ieder geval dat je weet of je hoogbegaafd bent? Of zijn er nog meer verschillen aan te tonen?

Ja alles wat relevant is voor mijn vraag, of er fundamentele verschillen zijn tussen die twee qua kenmerken is welkom. Thanks.

Mansouri
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

_willem_ schreef:Hier een draadje over HB en AD(H)D met wat interessante inzichten.
Hier en daar staan er interessante puntjes in, maar het is me niet wat duidelijker geworden, maar thanks anyways.

Mansouri
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

nathalie schreef:Aandacht ergens bij houden kan ook zoals in mijn geval dat je alles mee maakt en snel afgeleid bent door het volgende .want je hebt het al gezien en gehoord in een paar minuten of zelfs seconden .
Zo stond ik aan de deur te praten met iemand van de Nuon en ik kon het verhaal wel goed volgen want ik was al 10 stappen sneller dan zijn praatje en had alles al gelezen op zijn ipad . Tussen door ontsnapte de kitten en wel 4 kinderen vroegen iets. Die arme jongen was wel.af en toe van zijn praatje afgeleid .

Soms als ik moe ben kan ik me niet meer concentreren op1 ding omdat ik gewoon niet meer kam filteren of omdat mijn hoofd ook al met 5'gedachtes en liedjes tegelijkertijd bezig is.en de kinderen die ook nogal aandacht vragen .
Daarom ben ik ook chronisch overspannen .:lol:
Hak op de tak gedachtes en grote fantasie is volgens mij echt Hb en niet perse ADH D Of ADD.
Al twijfel ik nog. Hoe meer stress ik heb hoe meer ADHD achtig ik ben.
Mijn kinderen hebben hetzelfde .
Je geeft aan dat je niet zeker weet of o.a. een grote fantasie hoort bij add en dat is niet waar ik veel aan heb en sluit ook niet aan op mijn vraag haha.

Maar ik zie dat je er ook mee zit, hoop dat het voor jou ooit duidelijker wordt.

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik hou de conversatie gewoon warm . Goed voor de concentratie .!!
Nee ik ben ook gewoon aan het tasten in het duister van de menselijke brein .en met name mijn maffe brein
t !!!@#$???

Yet
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Getver... typ ik een heel stuk tekst. Zoek er een link bij om te pasten... weg.
Nou andere keer maar weer, nu geen zin.
"To be very honest Baldrick, your brain is like the four-headed, man-eating haddock fish beast of Aberdeen."
"In what way, my lord?"
"It doesn't exist."

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ook ik heb lang gedacht dat ik add kon hebben. Ben als student zelfs naar een psycholoog gegaan omdat ik moeite had met concentratie (en motivatie).
Maar hoe langer ik over hb-zijn lees hoe overtuigder ik ben dat het geen add is maar onderpresteren en nooit hebben leren leren. Mijn concentratie is namelijk prima als het me interesseert en ik kan ook prima ordenen als het me tenminste boeit om die orde te hebben of als het te complex is om geen orde te scheppen. Ordenen terwijl ik in die bergen chaos altijd alles kan vinden is namelijk nodeloze moeite.
In de loop der jaren heb ik geleerd dat daar de nuance in zit: niet kunnen of de noodzaak niet voelen. Hoe je daar werkelijk achter komt vind ik moeilijk te duiden. In mijn geval levenservaring en mezelf beter leren kennen. Dat heeft me wel 15 jaar gekost en ik twijfel soms nog of ik wel hb ben of misschien toch een vorm van add of misschien wel ass heb (ass om andere redenen dan hier beschreven). Aan de andere kant maakt het me eigenlijk niet uit. Ik ben wie ik ben en niet elke afwijking van het gemiddelde hoeft opgelost, aangepakt of weggepoetst te worden.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

Birdman
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Mansouri schreef:
Birdman schreef:Ik heb beide 'diagnoses'. Officieel. Er is e.e.a. aan literatuur geschreven over de overeenkomsten tussen diverse psychische stoornissen (meestal ADD of ASS) en HB. Het meest bekend is het boek 'misdiagnose van hoogbegaafden'. Sterkte met je zoektocht.
En hoe is dat vastgesteld bij je?

Ik zal dat boek eens opzoeken.

En bedankt!
Ik heb die diagnose ADD gekregen bij een GGZ instelling. En inderdaad, wat Yet zegt, geen officiële diagnose HB (dat bestaat niet), maar ben Mensa lid. Dat beschouw ik dan maar als een HB-diagnose...

Verwijderde account
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Mansouri schreef:Ja alles wat relevant is voor mijn vraag, of er fundamentele verschillen zijn tussen die twee qua kenmerken is welkom. Thanks.
Volgens mij zijn er geen fundamentele verschillen tussen gedragskenmerken die gebruikt worden om HB en ADD (of ASS wat dat betreft) te beschrijven. Daar komt nog bij dat voor een diagnose niet alle kenmerken (even sterk) aanwezig hoeven zijn en de criteria voor een diagnose gevoelig zijn voor persoonlijke intrepetatie (ook die van de psycholoog bij een ggz)

Wat is de reden van je vraag?

Mansouri
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Yet schreef:Getver... typ ik een heel stuk tekst. Zoek er een link bij om te pasten... weg.
Nou andere keer maar weer, nu geen zin.
Oeii, das kut

Ik lees het wel voor de volgende keer:)

Mansouri
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

_willem_ schreef:
Mansouri schreef:Ja alles wat relevant is voor mijn vraag, of er fundamentele verschillen zijn tussen die twee qua kenmerken is welkom. Thanks.
Volgens mij zijn er geen fundamentele verschillen tussen gedragskenmerken die gebruikt worden om HB en ADD (of ASS wat dat betreft) te beschrijven. Daar komt nog bij dat voor een diagnose niet alle kenmerken (even sterk) aanwezig hoeven zijn en de criteria voor een diagnose gevoelig zijn voor persoonlijke intrepetatie (ook die van de psycholoog bij een ggz)

Wat is de reden van je vraag?
De reden van de vraag, is dat ik add en hoogbegaafdheid moeilijk uit elkaar kan halen en vooral op intellectuele, cognitieve vlak.

Terug naar “HB en ...”