Momenteel doe ik een studie waarbij het een vereiste is dat je details uit je hoofd leert. Ik studeer Latijn en Grieks. We gaan stapje voor stapje vooruit naar 'overzicht'. Mijn probleem is dat ik graag eerst het overzicht heb, en daarna pas ga ik me focussen op details, en alleen als dat nodig is om tot een resultaat (vertaling) te komen. Ik geloof dat dit het zogeheten 'top-down' leren is, dat een kenmerk is van hoogbegaafdheid. Ik heb liever dat ze me een vertaling voorschotelen, zodat ik kan gaan puzzelen. In plaats daarvan, moet ik eerst een heleboel losse vormen uit mijn hoofd leren.
De mensen met een talige achtergrond zullen begrijpen dat er een groot verschil is tussen de volgende vormen:
αὶρω, αὶρεω, αὶτεω, αὶρεομαι, αὶδεομαι.
ταύτηι, ταὺτῆι
Ik begrijp dat het uiteindelijk zinvol is, maar het is niet mijn manier van leren. Ik dacht eerst dat het mijn ADHD was, maar toen ik een bericht plaatste op een forum dat gericht op mensen met concentratiestoornissen was, begrepen mensen mijn probleem totaal niet.
Het antwoord op mijn vraag is natuurlijk: doorbijten, leer die stomme vormen, het is niet zo dat het onderwijs zich aan gaat passen aan jou. En dat klopt. Ik zit ook in mijn eerste jaar, dat betekent natuurlijk dat dit jaar de basis wordt gelegd. Later wordt het vast interessanter. Ik vraag me alleen af, nu ik tegen zoveel onbegrip aanbotste op het ADHD-forum, of ik hier misschien herkenning zou vinden. Dus: is mijn probleem herkenbaar? Of waai(d)en jullie zonder problemen door een universitaire studie heen (waarbij geen beroep kon/kan worden gedaan op algemene kennis)?