KarenB schreef:Extremisme door een moslim lijkt mij echter niet per definitie moslimextremisme. Ik vind dat een denkfout. Dat zou betekenen dat iedere extreme daad door een moslim, moslimextremisme zou zijn. En daarmee wordt een extreme wandaad automatisch gekoppeld aan een godsdienst. Het is extremisme door een moslim en afhankelijk van de link met het geloof kan het moslimextremisme zijn. Het verkrachten en vermoorden van vrouwen en kinderen is op geen enkele manier, niet direct en niet indirect, te linken aan de godsdienst en ook niet de interpretatie ervan. Wat de moslims die ze plegen ook zeggen. Dit wordt door het gros van de moslims onderschreven. Volgens mij moeten we oppassen dat we niet automatisch gaan linken. Er zijn ook gewoon gestoorde mensen met gestoorde ideeen, die al dan niet moslim zijn.
Maar om in te gaan op jouw vraag: ik vind taal en definities, en met name de gevolgen van het gebruik ervan / de invloed ervan op beeldvorming, fascinerend. En vind het een discussie waard.
Moslimextremisme is een dubbelzinnige term. Het koppelt twee woorden maar wat betekent het? Er zijn heel veel extremismen die op verschillende manieren worden geinterpreteerd.
Je zou het wel kunnen defineren als extremisme door een moslim. Dat is inderdaad weinig zinloos, maar de definitie zou niet, logisch gezien, verkeerd zijn.
Je kunt het dan nog zien als
de extreme vorm van moslim zijn. Dat is inderdaad een denkfout. Dan is het alsof moslim intrensiek tot geweld lijdt. Al beweren sommigen dat dit zo is, je kunt daar moeilijk van spreken en het is niet de manier waarop de gehele samenleving erover denkt en het woord zou gebruiken.
Maar je kunt ook spreken van
een extreme vorm van moslim zijn. Ik denk dat je dan al wel in de buurt bent van iets waar weinig mis mee is. Inderdaad is de islam, of moslim zijn, dan nog niet de aanleiding voor het geweld, en kunnen het zaken zijn als de economische en politieke situatie, maar daarmee is de islam en het moslim zijn nog niet van de kaart. Het speelt een belangrijk element in de ideologie die gebruikt wordt om impuls te vergaren voor de strijd. Wat de motieven voor die strijd dan ook zijn, moslim wordt er in ieder geval een onderdeel van gemaakt en geeft het een onderscheidend element.
En dan heb je nog een betekenis als
‘met extreme elementen’. Dit is denk ik hoe de term extreme heel vaak wordt gebruikt. Extreem rechts zie ik bijvoorbeeld niet altijd als een extreme vorm van het normale rechts. Het lijkt mij veel vaker iets te betekenen als een ideologie aan de rechterkant van het politieke spectrum, dat extreme elementen bevat. Die extreme elementen zijn niet noodzakelijk rechtse elementen in een extreme vorm.
Die toevoeging extreem is dan om een onderscheid te maken van het normale. En
niet om aan te geven dat het meer van hetzelfde is. De term moslimextremisme heeft zo een plaats gekregen in het dagelijks taalgebruik. Met moslimextremisme is het een term die is ontstaan om een recent verschijnsel van geweld aan te duidden. Ik vindt het erg lijken op een vorm van facisme (wat overigens ook niet een eenduidige term is). In het midden oosten heb je nu een heleboel antiwesterse stromingen die de islam als een basis gebruiken en geweldadig of anderzins extreem zijn in het verwezenlijken en verspreiden van hun ideologie (de verkrachtingen hoeven daar dan ook nog nauwelijks een onderdeel van te zijn, staan los van overig extremisme, en vormen geen argument om IS geen
moslimextremisme te noemen). Het is heel anders dan bijvoorbeeld de antiwesterse partijen als communistische terreurbewegingen. Maar het is dus ook anders dan gemiddelde moslims (niet anders in intensiteit, maar anders in soort).
Het extremisme heeft dan nog verschillende vormen en is ook een beetje een container begrip. Enerzijds heb je de groeperingen die een staat geregeerd door een religieus leider nastreven (wat opzichzelf niet zo heel extremistisch is maar met de geweldadig elementen dat wel wordt), en anderzijds heb je de terreurbewegingen of individuen die meer een strijd voeren tegen een andere partij als bijvoorbeeld het westen of Israel, en daarbij gebruik maken van het moslim zijn, de strijd religieuze elementen geven door bijvoorbeeld jezelf op te blazen om in de hemel te komen.