Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: Problemen met bottom-up leren. Herkenning?

Ik kan toch geen rekening gaan houden met wat de docent wil dat ik opschrijf.
Mooie, naieve gedachte. Dat heb ik ook tot mijn 23e geprobeerd vol te houden. Tot die tijd was ik er van overtuigd dat zoiets als de waarheid bestaat. Ik ben gelukkig nog net op tijd wakker geschud. Achteraf had ik wel graag eerder willen weten dat het zo werkt (en al helemaal op een universiteit waar elke docent zijn eigen waarheid probeert door te geven aan studenten). Iedereen blijkt dus zijn eigen waarheid te hebben.

Leuk plaatje, Robin.
Gerard van Maasakkers heeft er ook een mooi lied over geschreven: Bloemen zijn rood. (Ik kan via mijn telefoon geen link maken).
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

Kalliope
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Ik herken het wel.

Voor een taal is een mindmap maken weer heel lastig, dat doe ik met mijn stof.
Tsja en op de opleiding met tentamens gewoon schrijven wat de docent wil zien dan heb een 6 zonder moeite. Ik heb het geaccepteerd en neem zelf mee van de stof wat ik nuttig vind. Veel docenten (ook op de universiteit) zijn niet gewend om de reguliere kaders ter discussie te stellen en dat moet je ook (te vaak) niet doen.

Hoofbegaafd
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

okee... duidelijk! :|

Robin
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Hoofbegaafd schreef:okee... duidelijk! :|
Zo leer je toch nog wat. :)

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Kalliope schreef: Veel docenten (ook op de universiteit) zijn niet gewend om de reguliere kaders ter discussie te stellen en dat moet je ook (te vaak) niet doen.
Dat is helaas ook in veel werksituaties verstandig om niet te vaak te doen. Mensen houden vaak graag vast aan dat wat ze kennen. Of dat nu het beste is of niet. Het kan bedreigend zijn als je aan dat vertrouwde komt en een schaap in het nauw gedreven kan gaan bokken.

Maura
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Sawi schreef:
Ik kan toch geen rekening gaan houden met wat de docent wil dat ik opschrijf.
Mooie, naieve gedachte. Dat heb ik ook tot mijn 23e geprobeerd vol te houden. Tot die tijd was ik er van overtuigd dat zoiets als de waarheid bestaat. Ik ben gelukkig nog net op tijd wakker geschud. Achteraf had ik wel graag eerder willen weten dat het zo werkt (en al helemaal op een universiteit waar elke docent zijn eigen waarheid probeert door te geven aan studenten). Iedereen blijkt dus zijn eigen waarheid te hebben.

Leuk plaatje, Robin.
Gerard van Maasakkers heeft er ook een mooi lied over geschreven: Bloemen zijn rood. (Ik kan via mijn telefoon geen link maken).
Dit vind ik een interessante reactie! Ik ben benieuwd of je zo denkt als ik op dit moment.

Ook ik ging uit van een algemene waarheid en ging vrij kritisch met informatie en informatieselectie om. Nu loop ik al een tijdje tegen een groot obstakel aan: de belevingswereld, de persoon en (inderdaad) de waarheid van de docent die jouw proefwerk nakijkt. Ik doe een universitaire studie dus ik ging er lange tijd van uit dat alle docenten ontzettend slim met informatie omgaan en een frisse, kritische blik konden waarderen, zoals de universiteit altijd wordt gepresenteerd aan de wereld.

Nou, zat ik even fout :rofl3:

Wat ik op de harde manier heb geleerd is dat een kritische, nadenkende houding niet al te positieve resultaten oplevert. Als je hoge cijfers wilt halen, is het enige wat je moet doen de aantekeningen van de docent uit je hoofd leren. Dan weet je precies hoe hij of zij over het vraagstuk denkt, en waar je dus naartoe moet schrijven. Bij ieder tentamen moet je je eigen ideeën min of meer loslaten en naar de docent toe schrijven.
Nu zijn er altijd uitzonderingen, ik heb één leraar die het enorm waardeert als je je losmaakt van een algemene manier van schrijven en brutaal omgaat met vragen. Een studiegenoot kreeg er een punt bij omdat hij weigerde een standpunt in te nemen, dat waardeer ik zeer. Toch is ook deze docent voor mij voorspelbaar in zijn vraagstelling.
Ik denk dat je als hoogbegaafde die het geluk heeft gehad zich door het onderwijssysteem heen geworsteld te hebben waardoor je op de universiteit/het HBO bent beland, het idealistische idee van een hogere opleiding los moet laten. Je moet in ieder geval niet te hoge verwachtingen hebben.
Een psycholoog waar ik een tijdje heb gelopen vertelde me dat hoogleraren vaak mensen zijn met een gemiddeld IQ, maar met een enorm organisatietalent, perfectionistische trekjes en discipline. Hoewel ik dit een extreme uitspraak vind, schuilt er misschien toch een kern van waarheid in.

Maar als pessimistisch ingesteld, chagrijnig persoon die het begin van de universiteit behoorlijk heeft geblunderd kan het zijn dat ik het er al te zeer inlees :mrgreen:

Maura
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Kalliope schreef:Ik herken het wel.

Voor een taal is een mindmap maken weer heel lastig, dat doe ik met mijn stof.
Tsja en op de opleiding met tentamens gewoon schrijven wat de docent wil zien dan heb een 6 zonder moeite. Ik heb het geaccepteerd en neem zelf mee van de stof wat ik nuttig vind. Veel docenten (ook op de universiteit) zijn niet gewend om de reguliere kaders ter discussie te stellen en dat moet je ook (te vaak) niet doen.
Mindmaps zijn een geschenk uit de hemel :) ik heb er niet veel aan met de talen, waar het veelal gewoonweg een kwestie is van rijtjes stampen en lezen. Maar met vakken zoals filosofie, geschiedenis en archeologie kan ik er gebruik van maken.

-> ik heb net uitgebreid gezeurd over wat jij basaal in je reactie zette en waar ik overheen heb gelezen :oops: Je moet inderdaad gewoon schrijven wat de docent wil zien. Dat is de sleutel tot het felbegeerde papiertje, helaas.

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Maura, dat is exact mijn beleving van de universiteit. Veel docenten willen hun eigen theorieen graag doorgeven. Op zich prima, maar als student kritisch zijn op een tentamen kost je gewoon punten. Soms kun je in een essay nog wel een eigen standpunt kwijt. En ook in mijn afstudeeronderzoek werd mijn begeleider wel enthousiast van mijn opmerkelijke punten in de discussie. (Ik had mijn afstudeeronderzoek dan ook op begeleider uitgezocht en niet op onderwerp.)

Hoogleraren die gemiddeld intelligent zijn geloof ik dan weer niet. De hoogleraren die ik ken zijn zeker wel bovengemiddeld intelligent. Ze zijn ook snel met schakelen, analitisch en kunnen gemakkelijk spelen met perspectieven. Daarnaast zijn ze ook organisatorisch en verbaal sterk. Ze weten hun onderzoek goed te verkopen. Ze zullen zeker niet allemaal hoogbegaafd zijn.

En ik vind jou blik helemaal niet pessimistisch. Eerder realistisch.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

Terug naar “HB en studie”