Terrasano schreef:Maar is het niet zo dat in een democratie er zich eveneens religieuze groeperingen bevinden. Daarmee zou je kunnen concluderen dat de religie zelf niet het grootste probleem is?
Kun je het omdraaien? Dat het afnemen van religieuze groeperingen het symptoom is van een steeds beter functionerende democratie/samenleving? Met het verspreiden van kennis en opleiding onder de bevolking (iets dat over het algemeen haaks staat op wat religieuze instanties willen (wilden, in ons stukje Europa)) neemt de basis voor (bij)geloof af. (bij even tussen haakjes omdat er voor mij geen verschil is tussen geloof en bijgeloof).
Ik denk ook zeker dat het bijdraagt aan het beter begrijpen van de wereld om ons heen, daar ben ik het mee eens. Maar daarbij denk ik eigenlijk niet dat het geloof aan het verminderen is, maar eerder dat geloof minder aan de basis staat van de gemeenschap, meer op de achtergrond, het belijden in plaats van propageren. Met misschien zelfs een toename van de roep om spiritualiteit en zingeving, al dan niet vanuit de reeds bestaande stromingen. Ik ben daarom van mening dat alle overtuigingen in dit opzicht een diepere wens vervullen die tot op heden wellicht nog niet vervult wordt?
Terrasano schreef:Maar democratie op zichzelf is weer geen garantie voor vrede en veiligheid, tenzij deze min of meer gegarandeerd zijn voor het overgrote deel van de bevolking.
Zeker geen garantie; het idee dat het de ideale bestuursvorm is is ook wat raar

Maar onze open vorm van bestuur en zelfbeschikkingsrecht zie ik wel als iets heel erg prettigs (met het koningshuis als krassende nagels op een schoolbord).
Ik ben niet heel erg overtuigd van het zelfbeschikkingsrecht als ik eerlijk ben, voor een gedeelte van de bevolking geldt dit waarschijnlijk wel, maar voor het overgrote deel denk ik eerder dat er een beperkt pallet aan mogelijkheden faciliteerd wordt en er eerder een hoop verplichte nummers moeten worden gedraaid om uberhaubt mee te mogen en kunnen blijven doen. Maar dat is wellicht een topic op zichzelf waard.[/quote]
Terrasano schreef:De gemiddelde democratie in het westen is niet echt een toonbeeld van beschaving en optimale omstandigheden voor menselijk floreren.
Niet? Welk land zou je aanwijzen als voorbeeld?
Het ligt er natuurlijk maar net vanuit welk oogpunt je beschaving wil bekijken. Maar neem Amerika als voorbeeld, waar miljoenen mensen buiten de boot vallen, obesitas de norm lijkt te zijn en het politiek bestel een poppenkast blijkt te zijn. Goed, het is nog geen oorlog maar verder is het geen toonbeeld van beschaving in mijn ogen. Maar daar kunnen we dagen over discussieren zonder iets te bereiken. Het blijft aan het einde van de dag toch een persoonlijke mening als je het vanuit verschillende hoeken gaat bekijken. Al kun je objectief ook zaken vaststellen die aan verbetering toe zijn.
I believe we need to educate each other to the degree that we meet again in agreement :)