Voorbeeld 1: Nederland (en Luxemburg, en vele andere landen) is een belastingparadijs. Wij faciliteren rijke psychopaten (of dergelijk gedrag vertonende mensen) in het verduisteren van belastinggeld. Dat geld gaat naar die bazen en hun accountants, die dus vooral goed zijn in regels ontduiken en niet in iets constructiefs, en naar aandeelhouders, die dus ook niets concreets gedaan hebben om het te 'verdienen'. Werknemers van het bedrijf worden wegbezuinigd om de winst te maximaliseren, want aandeelhouders, leningen, etc. Wat betekent het woord 'verdienen' dan nog? Waarom mogen landen elkaars geld stelen? Waarom is dit ok 'zolang het legaal is'?
Voorbeeld 2: Overheden zitten nu massaal in de problemen door torenhoge leningen. Maar tot een paar jaar geleden 'zou je wel gek zijn als je niet leende', iedereen doet het, het was volslagen logisch. Zo ook dus het afsluiten van een veel te hoge hypotheek. Uiteindelijk blijkt het systeem toch niet stabiel, maar geen econoom had dat verwacht. Nu is het weer rustig geworden en gaan ze allemaal op dezelfde manier verder. Alleen particulieren krijgen geen lening meer, want dat geeft teveel risico. (??)
Voorbeeld 3: managers verdienen heel veel geld, bizar veel meer dan bijvoorbeeld schoonmakers, verpleegsters, leraren, etc. Waarom? Ja, ze hebben veel verantwoordelijkheden. Ofzo. Maar die verpleegkundigen en leraren hebben veel belangrijkere verantwoordelijkheden, die dan weer geen geld waard zijn? En je succes wordt dan wel afgemeten aan dat geld, want dat is een 'carriere', als je van leraar directeur wordt dan 'klim je op'. Een directeur, tja, die heeft geen tijd om zelf voor z'n kinderen te zorgen, want het werk is Heel Belangrijk, maar een verpleegkundige die gaat dan minder werken (want die kunnen we blijkbaar wel missen?).
Voorbeeld 4: Misschien een generatiekloof. Maar mijn oudere collega's geloven allemaal oprecht dat als je een bepaald bedrag verdient, je dus niet minder 'mag' gaan verdienen, en dat geldt ook voor allerlei andere 'verworven rechten'. Ze snappen niet dat ik ontslag neem, terwijl ik 'toch een vast contract heb'. Of ze klagen over collega's, werkdruk, werksfeer, slecht behandeld worden... maar een klacht indienen, 'Nee, dan word ik misschien wel ontslagen'. Waardoor het management dan z'n kop in het zand kan houden: 'het gaat goed toch, anders zouden ze wel klagen'.
Edit: om het wat luchtiger te maken nog wat toepasselijke stripjes

http://www.smbc-comics.com/?id=3540#comic
http://www.smbc-comics.com/?id=3531#comic