Lemmie
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Re: Over de Mensa-test en andere IQ-testen

Tensei schreef:"Hoe praat ik mezelf omhoog". Er zijn mensen die methodes verkopen die juist dat doen ^^ MIsschien dat je je als hoogbegaafde eerder druk maakt over dingen zoals zelf-waarde. Ik maak me zelfs druk over elk bericht dat ik typ, zovan: "Heb ik dit wel juist getypt? Ik hoop dat het goed overkomt." Het is misschien ook zo dat je een aantal negatieve ervaringen heb opgedaan, en dat die jou niet loslaten en je zelf-waarde dicteren.

Ik denk dat hoogbegaafdheid een gevoel is. Het ligt niet aan een cijfertje. Het cijfertje kan alleen maar zeggen: "Ja, inderdaad" ^^ maar het zegt uiteindelijk iets over op welk terein je goed bent. Ik ben volgens mij geniaal*, maar een IQ test meet die eigenschap niet. Het is, zeg maar, vindingrijkheid, verbeeldingskracht, grote samenhangen zien, intuïtie, e.d., een deel wordt wel opgevangen, maar zoiets als "aanvoelen dat de evolutietheorie klopt" (dat is zegmaar die grote samenhang) dat kan een IQ test onmogelijk meten. Waar een IQ test wel succes heeft is dat de delen wel invloed hebben op het geheel. (Als je fundamenteel goed denkt, dan zit dat ook wel op een hoger niveau)

*Dat is zo'n gevoel. Mensen zouden het normaalgesproken niet zo zeggen over mij.

Maar, in ieder geval, geniet van je hoogbegaafdheid.
Wat je hier zegt is precies waar het bij mij nog aan ontbreekt. HB is voor mijn gevoelswereld nog steeds geen begaafdheid, terwijl het wel moet zijn.

Het is meer een "anders zijn", dan iets waaruit blijkt dat ik op bepaalde terreinen "goed" ben. Een verklaring waarom dingen bij mij andere reacties veroorzaken dan bij de meeste personen.
Het besef moet zich nog steeds ombuigen naar een gave.

Het intuïtieve weten is in deze best een manco, het is niet meetbaar, controleerbaar. En dat maakt het "twijfelbaar"
Today you are you! That is truer than true! There is no one alive who is you-er than you!
Dr. Seuss

T (vertrokken lid)
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker
Contacteer: Facebook

Maar dat "anders zijn" komt toch omdat je links legt die 'normale' personen niet zien? Het is toch dat niveau van (in)zien dat je hoogbegaafd maakt. Misschien dat je je niet begaafd voelt, maar het blijkt uit zoiets als een IQ test, en ook al heb ik niet zoveel van je gelezen, blijkt het ook uit wat je geschreven hebt. Je denkt na, stelt vragen... Normale mensen doen dat ook wel, maar het is een kwestie van niveau. Het blijft een relatieve zaak uiteraard. Ik voel bijv. dat ik een genie ben, maar niet omdat ik zo presteer als een Einstein, Leonardo da Vinci of Beethoven. Het is een mentale instelling, een bepaalde manier hoe je met problemen omgaat, en het is veel herkenning in wat andere genieën te melden hebben. Ik begrijp wat ze bedoelen. Er is een resonantie in denken. Zo heb je dat ook met hoogbegaafdheid; de mentale instelling, dat je dingen snapt, het anders voelen t.o.v. van mensen die minder kunnen zien, gelijkgestemdheid (herkenning en wederzijds begrip; de resonantie) met andere mensen die samen de label "hoogbegaafdheid" dragen, etc. etc. Als dat "anders zijn" niet een product is van je beter inzichtsveld (begaafdheid), dan zal het wel ergens anders aan liggen, maar ik zie dat het allemaal verbonden is met elkaar.

Dit is in ieder geval, wat ik erover te zeggen heb. Ik kan niet in je geest kijken, maar misschien dat je er iets aan hebt.

ps: Ik denk trouwens dat er geen scheidslijn is tussen hoogbegaafd en genialiteit. Het hangt nauw met elkaar samen.
もなちゃん。いつか結婚しようね :)

Lemmie
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Tensei, dank je wel voor de mini handleiding. Ik heb er zeker wat aan.

De kloof tussen 44 jaar "anders zijn" zonder te kunnen beredeneren waar dit door komt, met aan de andere kant van die kloof optimaal je gave kunnen benutten is heel groot.

Daar moeten bruggen voor gebouwd worden, net weer een extra plankje kunnen leggen.
We zullen maar zeggen dat bijv. de Sagrada Familia ook nog steeds niet af is.
Today you are you! That is truer than true! There is no one alive who is you-er than you!
Dr. Seuss

danser
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Lemmie schreef:De kloof tussen 44 jaar "anders zijn" zonder te kunnen beredeneren waar dit door komt, met aan de andere kant van die kloof optimaal je gave kunnen benutten is heel groot.

Daar moeten bruggen voor gebouwd worden, net weer een extra plankje kunnen leggen.
Dat herken ik idd... hb maakt je niet eens anders dan je was, maar geeft wel een soort positieve kijk op wat ik verder in mijn leven vaak als negatief heb ervaren. Ook ik ben druk bezig te ontdekken hoe ik die overkant kan bereiken en (eindelijk) die rare eigenschap van mij ten positieve kan inzetten. :)

lindar76
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ja idd... Ik ben raar, maar ik begin het steeds meer leuk raar te vinden.

Rianne
Eigenaar
Eigenaar
Contacteer: Website

:)

Lemmie
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Harrie Jekkers, als iemand dit kan maken. Ik mis de shows van die man.

Rianne, als de zon nog niet scheen.....
Dr. Seuss

lindar76
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Leuk filmpje :)

T (vertrokken lid)
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker
Contacteer: Facebook

Lemmie schreef:Tensei, dank je wel voor de mini handleiding. Ik heb er zeker wat aan.

De kloof tussen 44 jaar "anders zijn" zonder te kunnen beredeneren waar dit door komt, met aan de andere kant van die kloof optimaal je gave kunnen benutten is heel groot.

Leuk dat je er iets aan hebt. Misschien is het een alles losgooien en veel dromen. Ideetjes hebben en er aan werken, of, beter gezegd, dat het idee datgene is dat je eraan werkt als één ding; geen scheidslijn tussen idee en inzet. Mentale blokkades als informatie aannemen. Zo zie ik dat althans.

Ik denk dat die brug stap voor stap gebouwd kan worden, maar het kan ook zijn dat die brug tegelijkertijd af is, wanneer je (om maar een invalshoek te noemen) bezig bent met iets waarin je 100% achter staat, of beter, 100% achterstaat achter het idee dat het gaat komen (hoe het plaatje er ook uiteindelijk uitziet). Maar, veel dromen en zien wat je wilt. Ik moet dat ook nog een hoop leren.

Misschien ziet die brug er anders uit voor je, maar dit is hoe ik het zie :)
もなちゃん。いつか結婚しようね :)

lindar76
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Is er trouwens al meer bekend over de mensa test, wanneer de nieuwe versie klaar is en data bekend zijn?

jeamldrp
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat in maart nieuwe data bekend zou worden. Ik ben eerlijk gezegd ook wel benieuwd of er al meer bekend is.

lindar76
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

O ja! Suf van me, daar heb ik idd een mail over gehad.

jeamldrp
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ik zag net dat er nieuwe test dagen zijn (of worden aangekondigd) in april.

lindar76
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

jeamldrp schreef:Ik zag net dat er nieuwe test dagen zijn (of worden aangekondigd) in april.
Jeeee! *Mail checken gaat* o edit, ik lees het verkeerd. Ik dacht dus dat er weer data bekend waren vanaf april, maar helaas, ik moet tot april wachten tot er data bekend zijn. Dat is heel wat anders. blsh1: Ik zie er naar uit, valt het op?

seenoevil
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Toevallig laatst de thuistest weer eens gedaan. Viel me op dat de tekst was veranderd. Hoop dat de test an sich ook om gaat.
~ veranderlijk als de wind ~

lindar76
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

seenoevil schreef:Toevallig laatst de thuistest weer eens gedaan. Viel me op dat de tekst was veranderd. Hoop dat de test an sich ook om gaat.
In welk opzicht was het anders?
De test zelf zou nu breder moeten zijn. Ik ben benieuwd. En stiekem ook wat benauwd want die reeksen kan ik goed, maar nu weet ik dus niet wat ik ga krijgen [lol] Het zal wel informatiever zijn denk Ik dam de oude test. Of wat ik ervan gehoord heb.

jeamldrp
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

lindar76 schreef:
jeamldrp schreef:Ik zag net dat er nieuwe test dagen zijn (of worden aangekondigd) in april.
Jeeee! *Mail checken gaat* o edit, ik lees het verkeerd. Ik dacht dus dat er weer data bekend waren vanaf april, maar helaas, ik moet tot april wachten tot er data bekend zijn. Dat is heel wat anders. blsh1: Ik zie er naar uit, valt het op?
:biggrin:

Dus ik neem aan dat je de eerste de beste gelegenheid aangrijpt om te testen? Ik denk dat ik dat wel doe. Get it over with en zien waar het schip strandt. Ben wel benieuwd inderdaad hoe anders de test zal zijn, ook al kan ik niet eens vergelijken met hoe die origineel was.

lindar76
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ja eerste test die redelijk te bereiken is. Maar ik woon in centrum randstad dus dat komt goed :) mss zien we elkaar wel dan :)

jeamldrp
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ja ik woon ook in de randstad, dus goed te doen. En zullen we waarschijnlijk ook wel dezelfde datum prikken. Kunnen we even een bakkie doen daar inderdaad!

lindar76
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Leuk :)

Terug naar “HB in het dagelijks leven”