Ik kan er niet goed mee omgaan.DashteQ schreef:Ik herken het wel. Soms kan ik de hele wereld aan en soms kan ik niks en dat moet ik mezelf soms terugtrekken. Hoe ga jij ermee om?
Dat herken ik heel erg. Ik vraag me af waar het vandaan komt. Hooggevoeligheid? Of iets anders?Sawi schreef:Ik herken het met name in mijn gemoedstoestand: het ene moment energiek en vrolijk en de hele wereld aan kunnen en het andere moment chagrijnig, onzeker, zomaar ik huilen kunnen uitbarsten en vooral ook het leven maar zinloos vinden.
Cassanne schreef:
Ik herken het ook wel - de ene keer ben ik super productief en optimistisch. Dan doe ik een week niets nuttigs en kan mezelf nergens toe motiveren en raak ik er van overtuigd dat ik ook gewoon lui ben en niets kan. Ik vindt het ook lastig om mee om te gaan, ook omdat ik jonge kinderen heb en dus een stabiele factor moet zijn. Maar ik denk ook wel eens dat dat me juist redelijk stabiel houdt; ik moet wel. Ik kan heel moeilijk van mezelf accepteren dat ik zo in elkaar zit, gaat tegen mijn perfectionisme in.
Best wel interessant, Cassanne. Laatst vroeg iemand aan mij of ik niet bipolair was. Haha.Cassanne schreef:Er is mogelijk een verband tussen creatief en intelligent zijn (en daarmee gevoelig, denk dat dat altijd samen gaat) en bipolaire neigingen. In een boek van Barbara Kerr noemt zij dat van een groep extreem creatieve+intelligente mensen (of mannen?) zo'n 30% een bipolaire stoornis had. Ik heb geen idee of dat een goed onderzoek was, maar het klopt wel met hoeveel bekende creatieve mensen ook depressieve periodes hebben.
Ik herken het ook wel - de ene keer ben ik super productief en optimistisch. Dan doe ik een week niets nuttigs en kan mezelf nergens toe motiveren en raak ik er van overtuigd dat ik ook gewoon lui ben en niets kan. Ik vindt het ook lastig om mee om te gaan, ook omdat ik jonge kinderen heb en dus een stabiele factor moet zijn. Maar ik denk ook wel eens dat dat me juist redelijk stabiel houdt; ik moet wel. Ik kan heel moeilijk van mezelf accepteren dat ik zo in elkaar zit, gaat tegen mijn perfectionisme in.
Kiezen is ook lastig, vooral als je alle kanten wilt bekijken!Nachtegaal schreef:Heel erg herkenbaar allemaal.
Bipolair gaat misschien wat ver, maar wispelturigheid ken ik zeker. Het ene moment is de wereld veel te mooi en te bijzonder om ongelukkig te zijn, het volgende verstop ik me het liefst ergens in een hoekje. Het zal bij mij ook de leeftijd wel een beetje zijn.
Wat ik lastig vind is om in deze situatie belangrijke keuzes te maken. Als ik het gevoel heb dat ik alles aankan, haal ik mezelf snel teveel op de hals en dat krijg ik keihard terug als de energie weer wat minder is. Ik moet gaan leren welke mindset voor mij het meeste voorkomt en hoe ik mijn beslissingen daarop kan aanpassen, maar dat is nog knap lastig. Want wanneer ben ik meer 'mezelf': hyper of neerslachtig?
Hoe gaan jullie om met dit soort keuzes?