Hoe gaan jullie om met onzekerheid. Ik neem tenminste aan, dat ik hier de enige in ben...
Een voorbeeld, mijn vrijwilligerswerk op de dierenambulance, ik vind het heel leuk om te doen en ook leuke collega's. Ik zit daar nu ruim een jaar en dan heb ik zo iets van, je moet nu wel weten hoe alles werkt, en dat weet ik ook wel, maar toch ben ik vaak onzeker en dan voel ik mij stom dat ik iets niet weet of iets fout doe en dan ga ik uitvluchten bedenken. En dat terwijl ik het helemaal niet erg vind als een ander een keer iets niet weet en als een ander een keer een foutje maakt, maak ik mij daar over het algemeen ook niet echt druk om. Maar bij mijzelf leg ik de lat blijkbaar veel hoger.
Ik merk het ook bij het schrijven van bijvoorbeeld een sollicitatiebrief: ik wil dan de perfecte brief schrijven en dan stel ik het vaak uit, omdat het mij niet lukt, om die perfecte brief te schrijven.
Of bijvoorbeeld als ik op zoek ga naar vacatures, dan heb ik al heel snel het gevoel: dat kan ik toch niet....
Maar ondertussen, schiet dat natuurlijk niet op, blokkeer ik mijzelf. En dan krijg ik ook weer de botsing tussen: ik wil niet blijven hangen in die onzekerheid en toch dingen proberen, maar als ik dan dingen probeer gaat die onzekerheid toch weer overheersen en juist door die onzekerheid maak ik dan fouten, omdat ik te goed wil doen.... Want ik wil het niet laten blijken dat ik onzeker ben, maar ik gedachten blokkeer ik dan en door dat blokkeren komen er juist fouten...
Herkenning? Zo ja, hoe gaan jullie er mee om?