danser
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Re: Over de Mensa-test en andere IQ-testen

Ok, ik heb me ingeschreven voor Tilburg. Voor de test in mijn plaats moest ik iets te lang wachten. Meer mensen voor 9 mei?
(bibber)

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ga ervoor Danser! !!.
Niet bibberen.
t !!!@#$???

Rianne
Eigenaar
Eigenaar
Contacteer: Website

Esther schreef:Is er al iets bekend over wat voor soort test het is?
Ja. Een uitgebreide test die per computer afgelegd wordt. Reken op zeker 3 uur tijd (met 2 pauzes!)

Voor meer vragen kun je ook de FAQ op de mensa-sitebekijken

seenoevil
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Jemig! Mag hieruit opmaken dat er flink meer onderdelen inzit dan enkel frt. Helaas nog geen verbeterde thuistest. :(
~ veranderlijk als de wind ~

Rianne
Eigenaar
Eigenaar

Ja, deze test staat bekend als 'beter' dan de FRT.

Tbv de thuistest is er bij mijn weten geen behoefte aan een verbetering. Deze dient prima z'n doel om mensen een beetje inzicht te geven in wat er verwacht wordt.

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik ben niet sterk in patroonherkenning, beter in andere onderdelen, wel benieuwd dus naar deze nieuwe test. Ik zal eens mailen of je nu een volledig jaar moet wachten of je toch eerder mag.

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik heb reeds reactie, je mag nu wel binnen 12 maanden herkansen als je eerst de oude test gemaakt hebt. Technisch gezien moet de begrenzing van die 12 maanden nog aangepast worden, maar de verwachting is dat dit deze week zal gebeuren.

In een tweede reactie begrepen dat de prijs wel iets omhoog is omdat de test duurder is, maar dat de test je wel veel meer 'waar voor je geld' geeft. Je krijgt ook scores per onderdeel. Dat vind ik persoonlijk interessant, omdat ik altijd meer geïnteresseerd was in de verdeling op onderdelen dan in het totaal cijfer. Ik deed het enkel voor de toelating tot Mensa. Een officiële test is voor mij niet betaalbaar, leuk om op deze manier straks toch betrouwbaar meer inzicht te kunnen krijgen in mijn verdeling van intelligentie. Ik ben blij!

DashteQ
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Duurt het echt 3u?
Dat is lang en ik denk vermoeiend, haha.
Succes!

Rianne
Eigenaar
Eigenaar

Op 26 april krijg ik als testassistent van Mensa de opleiding om deze test af te mogen nemen van de NSP (National Supervisory Psychologist)
Voor alle komende sessies in Nijmegen sta ik met mede-TA's voor de groep.

Ik wil hier op het forum best wat meer info geven over de test, afname en scores, etc. Alles binnen de ruimte die ik daarvoor van Mensa krijg natuurlijk!

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Graag, Rianne! Al voel ik zelf nog niet of nauwelijks de drang om de test te gaan doen, evengoed vind ik het interessant om er meer van te weten. :)
Give me a break!

lindar76
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Nou hier is het ook gelukt 8) Ik weet ook waar het misging: verkeerde mail/verkeerde link aangeklikt. Sinds mijn computercrash kan ik betr emailadres alleen via webmail lezen en dat gaat gruwelijk slecht. Anyway, on topic: Ik ga in Haarlem op de 28e. 's Ochtends. Ik zie ook wel wat op tegen de duur van de test, gezien mijn concentratie/vermoeidheidsklachten/hongerschommelingen maar ik neem maar wat snelle energie mee en mijn Focus geurflesje.

jeamldrp
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

lindar76 schreef:Nou hier is het ook gelukt 8) Ik weet ook waar het misging: verkeerde mail/verkeerde link aangeklikt. Sinds mijn computercrash kan ik betr emailadres alleen via webmail lezen en dat gaat gruwelijk slecht. Anyway, on topic: Ik ga in Haarlem op de 28e. 's Ochtends. Ik zie ook wel wat op tegen de duur van de test, gezien mijn concentratie/vermoeidheidsklachten/hongerschommelingen maar ik neem maar wat snelle energie mee en mijn Focus geurflesje.
Hey Lindar, ik herinnerde me de 28e dat je wilde gaan. Was dat april? En ben je inmiddels geweest? Ik weet dat we beiden uit de randstad komen en dus wellicht samen konden gaan. Vandaag had echt niet gegaan, ben net terug van werkreis, maar was erg benieuwd naar je ervaring!

lindar76
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ja, ik heb idd nog aan je gedacht! Ik heb alleen toch snel een datum ingevuld, ik wilde het nu gewoon gedaan hebben. Hoppa. Ik heb de test idd vanochtend gedaan, in Haarlem. Ik vond het nog best lastig, echt wel lastiger dan de thuistest. Maar ja die patroonherkenning vind ik simpel. En ik ging voor de eerste pauze nog bijna van mijn graatje. Tja mijn lijf werkt niet altijd mee. Ik had 's middags nog een afspraak, die heb ik echt af moeten zeggen. Uurtje geslapen.

De test is echt veel uitgebreider, er waren behoorlijk wat onderdelen. 13 of 15 ofzo. Je hebt beperkte tijd per onderdeel (meestal vond ik het ruim zat, soms kon ik toch een vraag niet meer doen). Sneller geeft geen extra punten verder.

Ik zou ergens komende 2 weken de uitslag moeten krijgen.

Er is gezegd dat de thuistest het volgende project ter verbetering is.

jeamldrp
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Mooi! Ik snap het heel goed. Get it over with! :-)
Ik wist dat ik veel moest reizen maar nog niet exact welke dagen, dus ik heb nog niets geboekt. Nog steeds onzeker eigenlijk hoe dat reizen er uit komt te zien.
Jammer, was wel leuk geweest om samen te gaan, ook om de ervaring na te praten.

In ieder geval lijkt het een vrij zware test qua tijd en omvang. Het lijkt erop dat je gematigd positief bent over het resultaat?
Ik ben benieuwd, ik hoop met je mee!

lindar76
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik vind het lastig in te schatten. Punt van de test is dat je fouten maakt, anders meet de test niks natuurlijk.

Rianne
Eigenaar
Eigenaar

Leuk dat je geweest ben Lindar.
Ik heb de test afgelopen zondag gedaan. Met alle testassistenten, zodat wij konden ervaren hoe de test is en hoe deze afgenomen moet worden.

Ik vond he echt hard werken. Heel wat anders dan de FRT, waar je na afloop dacht "He? is dit alles? " Die duurde immers maar 20 minuten.

In de uitslag geeft de psycholoog meerdere deel-IQ-getallen en meerder percentielen, en dan je uiteindelijke IQ.

het is echt een goede test, grote en goede normgroep ook, begreep ik. Details worden verder niet gegeven, zo meteen staan de antwoorden meer op internet ;-)

Klopt dat de thuistest het volgende project wordt van de nieuwe testpsychologen! We zijn erg blij met deze nieuwe aanwinsten binnen Mensa!

jeamldrp
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Lijkt me erg leuk om binnenkort mee te doen. Geen idee nog wanneer.

Begrijp ik nu dat er op basis van de gemiddelde uitkomsten van je deel IQ een algemene uitslag wordt gegeven en dus bepaald wordt of je lid mag worden?
Want het was eerst dat je twee percentielen kreeg, waarvan ten minste een boven 98 moest zijn om lid te worden?

Rianne
Eigenaar
Eigenaar

Het gaat niet zo zeer om en rekenkundig gemiddelde, maar net als bij een WAIS of KAIT tests krijg je deelscores en een (1) TIQ.

Vroeger bij de andere testen kreeg je in feite 2 TIQ's (en verder daarvoor zelfs 3 TIQ's) , dat waren namelijk separate tests die ieder een eigen score gaven. Eén daarvan moest er minimaal in het 98e percentiel vallen om lid te mogen worden van Mensa.
Nu krijg je er één en die moet voldoen aan de Mensanorm om lid te mogen worden.

Voor alle vragen verwijs ik overigens graag naar de FAQ op de mensa-site. Onze nieuwe NSP legt het vele malen beter uit dan ik :)

jeamldrp
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ha dank!

Uitstekende uitleg overigens ;-)

Ik zal de FAQ bekijken verder!

danser
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Spannend, Lindar! Ik denk dat jij de uitkomst net hebt als ik de test ga maken :). Ik ben over anderhalve week aan de beurt.

Terug naar “HB in het dagelijks leven”