Ik ben even niet op het forum geweest en zie nu pas het antwoord van Noks, wat een goed idee om hier onderzoek naar te doen. Een derde factor naast hb en ad(h)d die ik daarbij ook interessant vind, is burnout. Want ook die kan er lastig omheen spelen. Raak je burnout omdat je overbelast raakt door ad(h)d symptomen? Of krijg je ad(h)d symptomen omdat je overbelast bent? Weet niet of dat hb-specifiek is maar in mijn situatie is dat in elk geval nog een derde vraag die het allemaal nogal ingewikkeld maakt.Noks schreef:@Nickname,
Over al die punten die je noemt heb ik al nagedacht en er met anderen over gesproken. Ik heb ook wel wat ervaring met onderzoek doen. Ik zeg niet dat het simpel is.
Jammer dat je nu al zo negatief bent, ik zie het juist als een uitdaging. Het is complex, dat vind ik juist interessant. Ik weet niet hoe het zit en daar ben ik in geïnteresseerd.
Ik heb nog geen in details omschreven onderzoeksplan. Eerst mogelijkheden voor een onderzoeker en eventueel geld hiervoor zoeken. Het kost veel tijd om er goed over na te denken en met een groepje over te praten. We zouden eerst een student kunnen zoeken om goed literatuuronderzoek te gaan doen. Daar begint het mee. Tot nu toe is dat nog niet gelukt.
Om even te reageren op Nickname, jij gaat nu ervan uit dat je voor je aan je onderzoek begint, meerdere vergelijkingsgroepen nodig hebt die je al precies van elkaar moet kunnen onderscheiden: hb zonder ad(h)d, hb met ad(h)d, gemiddeld zonder ad(h)d, gemiddeld met ad(h)d. En dat je dan gaat kijken naar de verschillen daar tussen, zodat je erachter komt wat nou wat is. Dan is het inderdaad een groot probleem dat je die groepen nu niet puur van elkaar kunt onderscheiden. (Dat is immers het uitgangspunt van de onderzoeksvraag!)
Maar wellicht zou je bij zo'n onderzoek ook andersom kunnen werken: je neemt een groep mensen die verschillen in hun intelligentie en in gerapporteerde klachten over concentratie en overprikkeling, en gaat dan kijken welke patronen je ziet en of er clusters van groepjes mensen met bepaalde symptomen te maken zijn. En dan ga je liefst nog kijken of je iets meg hersenscans kunt doen of zo en een experiment met medicatie. En vervolgens vergelijk je dat met de bestaande literatuur. Meer inductief dus.
Want uiteindelijk gaat het niet om de vraag of iets 'ad(h)d of niet' is, maar waar iemand last van heeft en hoe je diegene echt kunt helpen.