heavenlycinnamon
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Heavenlycinnamon, ik dus!

Hoi allemaal,

Voor nu nog geen hele uitgebreide schrijverij over mijzelf, maar wel een kleine introductie. Na een lang gevecht en heftig in de ontkenning te zijn geweest, vind ik het nu wel tijd worden om mijn hb-zijn te omarmen.

Zoals zovelen hier heb ik het niet altijd makkelijk met mijn omgeving gehad. Van jongs af aan gepest, waar zelfs leraren aan meededen, middelbare schooladvies speciaal onderwijs en altijd dat 'anders' zijn. Op de basisschool o.a. gepest omdat ik 'dom' was en mocht ik niet extra stof of een klas overslaan, want ik was immers zo dromerig en opstandig. Middelbare school (gymnasium) juist gepest omdat ik opviel als het meisje dat altijd het antwoord wist. 'Je bent zeker hoogbegaafd of zo', het treiterende stemmetje moet je er maar even bij denken. Wat uiteindelijk tot gevolg had dat ik bewust lage cijfers ging halen, altijd maar zorgen dat ik niet opviel. Uiteindelijk werd ik ziek, nu denk ik dat het een soort burn-out was, en ben ik mijn aansluiting op school en vooral het plezier in leren compleet kwijt geraakt. Drie keer blijven zitten, afgegleden naar de havo en uiteindelijk helemaal gestopt.

Inmiddels zijn we jaren verder en worstel ik nog steeds met mijn opleiding, ik studeer nu journalistiek, en mezelf. Last van gigantische faalangst, perfectionisme en een eeuwige twijfel of het wel goed genoeg is. Nadat ik vorig jaar totaal ben ingestort: burn-out, ben ik eens meer over mezelf gaan nadenken. En... kwam de bevestiging HB.

Mijn grote vraag is nu: hoe kan ik dat talent wat ik heb, maar dat niet tot uiting komt, aanboren? Hoe word ik van die klassieke onderpresteerder/drop-out de beste versie van mijzelf? Dit is wat er nu in mijn hoofd speelt, dus ik verwacht geen antwoord. Maar doordat ik hier mee bezig ben, had ik wel een mooi onderwerp voor mijn afstudeerproductie: mensen die op latere leeftijd ontdekken dat ze hb zijn.

Anyway, zo'n introductie wordt al snel lang. Dus heb je vragen of opmerkingen stel ze gerust. :)

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: Heavenlycinnamon, ik dus!

Welkom hier Heavenlycinnamon. Wat een lastige schoolperiode beschrijf je. Vooral dat gepest moet moeilijk geweest zijn.

Het eeuwige onderpresteren en faalangst zijn ook mij niet onbekend. Ik heb (met veel moeite) mijn studie kunnen afronden door te doorgronden wat de docenten wilden horen/lezen en mijn eigen ideeën voor me te houden. Mijn studiegenoten heb ik gezien als factoren waar ik mee te dealen heb en me niet meer druk te maken over wat ze van me vinden. Het is gelukt met veel doorzettingsvermogen (na jaren leren wilde ik gewoon dat papiertje... de studie zelf was ik inmiddels op uitgekeken) en veel huilbuien thuis, maar het is op die manier gelukt.
Heb je iemand (vriend, familielid) die je kan ondersteunen als je je studie niet ziet zitten, die kan zeggen dat die opdracht voldoende is en je kan motiveren? Dat kan in elk geval helpen om je studie af te ronden.

En op zoek naar jezelf... dat doe al goed door hier te beginnen. En veel te lezen. En misschien een lezing of workshop bijwonen. Of op een geheel eigen wijze, zoals hb'ers graag doen. ;)
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

heavenlycinnamon
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Hoi Sawi!

Dankjewel! Die periode kan ik niemand aanraden, maar het hoort bij mij en het heeft me wel een sterk mens gemaakt.
Wat heb je gestudeerd? Ik heb een hele praktijkgerichte studie, vooral veel leren door doen. Iets wat voor deze dame behoorlijk lastig is, want is het wel goed wat ik doe? Ik heb lieve mensen om mij heen die zich blijven verbazen over mijn doorzettingsvermogen, want geloof mij, alles wat qua studie mis kan gaan, is ook misgegaan bij mij. En over dat goed genoeg zijn; het a. heel subjectief. Schrijven of dingen creëren is heel smaakgevoelig denk ik en b. ik blijf mijn eigen grootste vijand. Het wordt gewoon tijd om te gaan geloven in dat ik het kan en slim genoeg ben. Maar dat is een work in progress :)
Herkenbaar dat papiertje willen! Hoewel ik ontzettend klaar ben met deze studie zou ik toch nog wel een andere studie willen doen, maar eerst deze afronden. Haha..
Op eigenwijze dingen doen... jup that's me ;)

scarlett
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Nadat ik vorig jaar totaal ben ingestort: burn-out, ben ik eens meer over mezelf gaan nadenken. En... kwam de bevestiging HB.
:crazy:

En van waar kwam die bevestiging? :wink:

Welkom!
Lucy Maud Montgomery schreef: Here sat Marilla Cuthbert, when she sat at all, always slightly distrustful of sunshine, which seemed to her too dancing and irresponsible a thing for a world which was meant to be taken seriously...

heavenlycinnamon
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Haha... niet uit de hoge hoed :wink:

Nee, door mijn burn-out belandde ik bij het GGZ en na o.a. persoonlijkheidstests ook maar een IQ test gedaan. Ook al wilde ik dat eigenlijk niet, het verleden verandert er immers niet door en voor mij had dat rare hoofd van mij me nog niet 'positiefs' opgeleverd. Gelukkig ook een psychotherapeute getroffen die dat serieus neemt, als ik de verhalen hier lees, is dat een unicum.

nicole74
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Hoi!

Ik ben net zo nieuw als jij hier. De schoolgeschiedenis die jij beschrijft lijkt heel veel op die van mij. Incl het pesten helaas.

Van harte welkom

Cornelis1921
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Welkom hier! Zo zie je maar dat de weg naar hoogbegaafdheid ook niet over rozen gaat, al denk ik niet of hoogbegaafdheid als doel aangemerkt kan worden, hooguit als voorstadium van verlichtheid die weer leidt naar het uiteindelijke en definitieve verlaten van de aardse sferen. Groetjes, Cor.

heavenlycinnamon
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Haha, ik zie hoogbegaafdheid ook niet als doel hoor, Cornelis. Mocht dat wel zo zijn overgekomen, my bad :)

Terug naar “Introductie”