Zeer toepasselijk verhaal:
http://www.nature.com/nature/journal/v4 ... 6150a.html
Het is heel kort, en was voor mij toen ik het voor het eerst las een eye-opener.
Dank, wat een mooi complimentLaatbloeier schreef:Wat een ontzettend mooi en doordacht stuk schrijf je, Nachtegaal! Misschien vind ik het wel zo mooi omdat ik het zelf geschreven had kunnen (willen...) hebben!Met 'aannemelijk' bedoel je niet 'onomstotelijk'... Precies! (Ik zeg meestal iets als: het past wel/niet binnen mijn gevoel voor logica, daarmee houd ik het naar mijn idee ruim genoeg.
) En ja, hang je het dualisme niet aan, dan is het automatisch 'materie' wat de spreekwoordelijke klok slaat. En kom je vanzelf in de Newtoniaanse werkelijkheid van actie-reactie terecht. (Ik weet niet of ik de kwantumtheorie zomaar ter zijde zou willen/durven schuiven, dat dan weer niet... het gaat mijn pet te boven, en ik wil er niet mee aan de haal, wat veel gebeurt door mensen die er werkelijk geen verstand van hebben. Dit heeft met bescheidenheid te maken, niet met het idee dat het het 'onnodig' ingewikkeld maakt. Ingewikkeld wél, maar onnodig, dat durf ik niet met zekerheid te zeggen...)
Ik werd laatst gewezen op het begrip (vakgebied) cybernetica, wat ik in dit verband erg interessant vind.
Ook het idee van de Demon van Laplace is leuk om even te bekijken in het kader van dit topic.
De vraag is goed, nu het antwoord nog. Nee, de wil om er tegen in te gaan zal nooit vrij zijn, om het er mee eens te zijn evenmin.An@ schreef:Cor, heb ik een vrije wil om daar tegenaan te gaan?
Dat denk jij maar. Denk ze!Stof52 schreef:Als je de vrije wil vertaalt met "de mogelijkheid hebben om een keuze te maken" scheelt dat een discussie over wat de vrije wil is.
Dat een keuze maken een bewuste bevestiging kan zijn van wat onbewust al bepaald is, laat ons alleen de illusie van het kunnen kiezen .
En dit schrijven is ook maar een keuze vanuit de vrije wil. Toch??
Helaas wordt ons al vroeg geleerd om onze vrije wil ondergeschikt te maken aan wat wenselijk is voor onze omgeving, of via indoctrinatie op school, via religie en/of overheid. Je wordt geacht je te conformeren aan een door een ander bedacht "ideaal" en daar steeds minder zelf over na te denken. Vele van deze "richtlijnen" gaan echter voorbij aan de nature of man en dat zal altijd een bepaalde spanning opleveren, zeker indien er individuen zich ontwrichten en zelf gaan nadenken, vrijdenken. Deze worden dan vaak opzij gezet alszijnde niet sociaal, slecht, en moeten met alle (verbale of zelfs fysieke) geweld weer terug in de leer worden gebracht.Stof52 schreef:Als je de vrije wil vertaalt met "de mogelijkheid hebben om een keuze te maken" scheelt dat een discussie over wat de vrije wil is.
Dat een keuze maken een bewuste bevestiging kan zijn van wat onbewust al bepaald is, laat ons alleen de illusie van het kunnen kiezen .
En dit schrijven is ook maar een keuze vanuit de vrije wil. Toch??
Nee, natuurlijk niet. Ik bedoel alleen te zeggen is dat gezien je output een link kunt leggen met wat er in je hersenen gebeurt. Dus dat elke handeling (output) bepaald is door wat je innerlijk met je hersenen doet. Natuurlijk houdt het je niet tegen om iets nieuws te doen (A+B bijvoorbeeld), maar dat nieuws (A+B) is een combinatie die gebeurt in je hersenen en als zodanig (door nog een extra handeling) naar buiten komt. Ik bedoel dan te zeggen dat je gerust iets nieuws kunt doen maar al die combinaties bepaald worden door hoe je hersenen in elkaar steken. Dus, als het niet binnen het functionele bereik zit van je hersenen, dan gebeurt het nietplato schreef:bepaalt je output je input? Dat hoop ik toch niet