Ik herken het ook heel erg. De associaties in je kop gaan maar door en door. Je kunt er vaak nog een heleboel meer bij halen. Allerlei zijpaadjes die er ook mee te maken hebben en dan vergeet je vaak de hoofdlijn of de essentie. Nou, je vergeet het niet echt, maar die lijkt dan een beetje ondergesneeuwd te raken onder de rest.
Ik heb dat met zowel praten als schrijven
Met schrijven kan ik er makkelijker mee om gaan, omdat ik daarna gewoon kan strepen. Doet me denken aan die brief van Blaise Pascal in de 17e eeuw: "Je n'ai fait celle-ci plus longue que parce que je n'ai pas eu le loisir de la faire plus courte." Wat iets betekent als: het spijt me dat de brief zo lang is, ik had geen tijd om hem korter te maken.
Kort schrijven en dan ook precies schrijven wat je wilt is een kunst!
Met praten los ik het meestal op met zelfspot, als ik mezelf betrap op een lang en wollig antwoord en enorme uitweidingen, dan kap ik mezelf wel eens af met een grapje, en eindig ik met een to-the-point-samenvatting
Oh en NL, de titel van je topic klopt mijns inziens helemaal!!!!!
Laat het je echter vooral niet weerhouden om hier te schrijven. En gebruik de bewondering voor anderen niet als rem op jezelf, maar als motivator om er juist mee aan de slag te gaan!!!