Evelyn schreef:De teleurstelling, denk ik.
Niet te vroeg afvlaggen hé..
Lees ik het goed?!? Dat je met medicatie het laatste ongrijpbare voor mij niet-managebare stukje met behulp van medicatie (aan) kan leren, om dit nieuw aangeleerde daarna, zonder medicatie, kunt toepassen?
Ik was iets te stellig in de zinsopbouw; maar ik heb het wel
voor een deel kunnen leren. Als je het neemt
(en het werkt zoals bedoeld, heel belangrijk en diuurt soms heel lang om het precies goed te krijgen)) "voel" je dus hoe het "is" om te focussen. Dingen als inkomende mail worden dan kleine irritaties, die je, godbetert, zelfs even permanent kunt oplossen om vervolgens weer verder te gaan.
Alle "notificaties" zijn k*t. Ook de deurbel. En je telefoon.
Medicatie helpt me enorm, maar is ook een valkuil. Alles wat hier gezegd is is waar, maar het is allemaal persoonlijk, en relatief.
Ik ben wat minder creatief, maar kan een schilderij wel áfmaken met ritalin; als ik teveel neem, of teveel energie heb, zorgt het er soms voor dat ik me te hard push, vastloop, etc etc.
Probleem is denk ik: ritalin wordt als
medicijn gezien voor de
ziekte ADD. Da's net zo idioot (IMHO) als zeggen dat koffie het medicijn is tegen moeheid. Moeheid is geen ziekte, en koffie geen medicijn. ADD is geen ziekte, en Ritalin geen medicijn. Zelf -managen kan iedereen, maar je moet wel de kans krijgen; als allle prikkels op 200% binnenkomen en het lukt toch niet om te focussen (of eigenlijk, om die focus niet "kwijt te raken"), kan ritalin een hulpmiddel zijn. Ritalin kan dus helpen, mits je op de juiste dosis zit (en bij mij maakt merk, vorm, en zelfs de innametijd uit. Ook werken andere dingen mee: drink ik veel koffie, moet ik minder ritalin nemen. Ga ik te lang door, heb ik een crash. etc etc.
Ik wil zo verdomd graag zonder medicatie kunnen functioneren. Dat gaat prima... achter de voordeur en in sociaal ontspannen situaties en waar struikelen niet zo erg is. Maar zodra de onvermijdelijke werk-hectiek zich aandringt (en op den duur mijn systeem binnendringt) gaat het mis...
Ik heb het wel gedaan, vóór de medicatie. Ik was de hele dag aan het stressen, en dronk 12 tot 20 espresso's. Ik rookte twee pakjes sigaretten weg en beon aan de derde als ik tegen 2 uur 's nachts aan de gang ging. Muziek of TV serie aan (afleiding die je kunt managen) Dan doorbuffelen tot een uur of 9. Tussen 2008 en 2014 werd meer dan de helft van mijn werk afgerond terwijl de zon opkwam. Nicotine en Cafeïne zijn net zo erg als Ritalin. Het
stigma is wat de meesten tegenhoudt.
En van die rare dingen zoals "het is sporten of ritalin... of executieve functies leren ipv sporten... of etc etc... neem een ritalinnetje én ga hardlopen énslaap beter én zeg tegen de wereld dat ze moeten opzouten én zoek met je coach naar je eigen krachten én overweeg ander werk én een beter huis én een scheiding én je TV weggooien :p
Het zou trouwens ook gewoon aan je werk, omgeving of andere dingen kunnen liggen hé. De kantoortuin sucks, het stikt van de afleidingen, lees-bewijzen, mensen die per see willen bellen, etc... (mijn huisarts raadt aan te bellen als ik binnen drie dagen antwoord wil op ene vraag. Het
loont daar dus om gewoon te storen; omdat zij het schijnbaar niet voor elkaar krijgen
in de tijd die ze zelf kunnen bepalen, mailtjes kunnen beantwoorden. Als ik vervolgens drie dagen vergeet te bellen tussen 8.57 en 11:37 mits geen weekend en geen maandag en geen "probeer het zo nog een keer" melding, is het probleem niet "ik heb ADD"
Dat je daar niet mee kan omgaan is niet jouw schuld; dat zij hebben besloten het zo dom op te lossen is ook niet hun schuld. Dus als je dat uit de weg hebt kan je besluiten (zoals ik deed) om het gelijk te mailen, en als ik eraan denk een x te bellen. Als ze dan gaan zeuren kaats ik de bal terug.. maar het is wel "van mij.." het ligt wel op mijn bord, en niemand heeft het me aangedaan.
Dus.. lees ff door m'n geraaskal heen, en als je vragen hebt post gerust