Doe jij ook aan binaural beats? Ik ook (Holosync van
http://www.centerpointe.com). Helpt met het verwerken van dingen.
Holosync is m'n persoonlijke keuze omdat ik de theorie erachter vertrouw. Het is geen instant miracle. Het programma duurt normaalgesproken 10+ jaar. Om de een of andere manier zit ik er al zo'n 18 jaar aan (in 1998 begonnen). Je kunt een groot gedeelte zelf (kosteloos) repliceren door een site als
http://onlinetonegenerator.com/binauralbeats.html te raad plegen, met als enig nadeel (als dat een nadeel mocht blijken) dat de hersengolven niet geleid worden van bijv beta (normale hersenstaat), via alpha en theta, naar uiteindelijk delta (meditatief), zoals ze te werk gaan met Holosync. Centerpointe zegt dat het geleidelijk geleid moet worden naar de hersenstaat die je wilt hebben, omdat de hersenen anders mogelijk in het dubbele van de gewenste frequentie komen. Voor mijn gevoel leek het niet echt een probleem. Mijn jongste broer die nooit eerder heeft gemediteerd voelde het verschil tussen de gemeende alpha en delta frequenties bijv. Leuk was natuurlijk als ik theta en beta er ook bij pakte, in de zin van bijv beta [20Hz], alpha [10Hz], theta [5Hz], en delta [2.5Hz]. Maar uiteraard kun je het zelf even nagaan of je verschil merkt. Als je ze alle 4 nagaat op de gegeven frequentie kun je zien of er sprake is van verspringing. Alle 4 moeten jou dus een verschil ten opzichte van elkaar teweeg brengen in het gevoel dat het opwekt. (Als bijv 2 frequenties het zelfde gevoel teweeg brengen, dan kan het zijn dat de frequentie bij de lagere inderdaad versprongen is; dat bijv alpha en beta voor dezelfde beta frequentie zorgen

). Heb zonet deze methode bedacht. Ben best trots op mezelf
Welke frequenties?
Als je Holosync na wilt doen. Holosync komt uiteindelijk in de doel-frequentie van 2.5Hz (wat correspondeert met een delta-hersengolf). Later worden ook apart 1.5Hz, 0.5Hz en 0.3Hz gebruikt, in die volgorde (het idee is dus evenwichtig te entrainen over het hele delta-spectrum, een CD per gegeven frequentie). Wat voor de rest van belang is, is de carrierfrequentie, dat de sterkte van de hersengolf bepaalt. Hoe lager de carrierfrequentie, hoe sterker de hersengolf. De default van Holosync ligt rond de 140Hz (niveau nul). In theorie is de carrierfrequentie het gemiddelde van de 2 frequenties, maar zo precies hoeft het niet (denk ik):
Dus linker-frequentie 140Hz en rechter-frequentie 142.5Hz wat dus een 2.5 delta hersengolf (verschil van de twee) teweeg brengt (als alles goed gaat) op een carrierfrequentie van 141.25 (het gemiddelde). Totdat je hersenen zich hebben gereorganiseerd tot die frequentie (je moet het zien als een beugel voor je tanden) duurt wel een poosje. Wanneer je merkt dat de frequentie weinig meer effect heeft, kun je naar een lagere frequentie. 80% van de vorige is normaal maar je kunt het uiteraard zelf bepalen. Korter op 1 niveau blijven en met kleinere stapjes omlaag is (meen ik) efficienter omdat deze methode altijd krachtiger is in het begin en langzamer afneemt naar het eind toe (uiteraard). Het volume van de toon signalen kunnen trouwens op een laag pitje. Je hersenen pikken het wel op.
Uiteraard heeft het volgen van het Holosyncprogramma op de site Centerpointe een aantal voordelen, zoals support news letters en e-mail support die je nauwkeurig oplossingen bieden voor problemen zoals hoe je om moet gaan met de materie die je bewustzijn in komt stromen. In een notendop is het dat je geen weerstand moet bieden ten opzichte van wat er in je hoofd gebeurt (dat vereist een beetje vertrouwen + doorhebben waar je weerstand biedt). Dus wat er ook gebeurt in je hoofd, het is okay, dus observeren. Wat ik soms merk in mezelf is het bestempelen/negeren van bepaalde gedachten. Het helpt om te beseffen dat elke gedachte kwalitatief hetzelfde is (dus niet goed noch slecht), maw. zie het op informatief niveau. De bedoeling is dat je het (informatie) laat reorganiseren/vloeien zonder er zelf iets aan te doen (wat vertrouwen vereist in het feit dat je lichaam het automatisch goed doet). In andere woorden is het als het laten stromen van water waar het naar toe wil. Om dat te beletten veroorzaakt de nodige ongemakken, omdat je nou eenmaal de natuurlijke vloei tegenhoudt.
Ik hoop dat mensen hier ook iets aan hebben

(Holosync is misschien niet de snelste methode, maar gaat structueel wel dieper met elke lagere carrierfrequentie, wat ik dus wel vertrouw. Bovendien is de methode van Holosync (of simpelweg het verlagen van de carrierfrequentie) dan nog 8 maal sneller dan traditionele meditatie als je Centerpointe mag vertrouwen, die dat getal op basis van observatie tussen hoelang traditionele meditators erover doen een bepaald niveau te bereiken en Holosync meditators erover doen, te vergelijken, naast zoiets als een meting van Heart Rate Variability dat een indicatie geeft van iemands emtionele veerkracht ('emotional resilience'). Ik betwist dit niet maar om de een of andere reden is mijn HRV slecht, wat bijv aan de antipsychotica kan liggen, of een genetische oorzaak kan hebben, of het resultaat zijn van jaren roken, of dat mijn app iets anders meet dan die van Centerpointe. Er was een poos dat ik dacht dat ik een slecht hart had, maar ik kan het zo niet zeggen.)