Maar, ter zake komende, ik ben via HSP op het spoor van HB gekomen, nadat ik mij steeds minder kon vinden in de gedachtengangen van de GGZ over mijn persoontje.
Ik heb een aantal jaar geleden een boek gelezen van Elaine Aron, Hoogsensitieve personen: Hoe blijf je overeind als de wereld je overweldigd. Ik denk dat meerdere hier dat boek wel kennen. En ik herkende daar wel dingen in, maar herkende in mijzelf ook weer niet een klassiek beeld van een HSP-er.
De reden ook, dat ik verder ben gaan zoeken en mij meer ben gaan verdiepen in HB.
Onlangs ging het op het HB-café in Arnhem ook over HSP en op het moment zit ik ook redelijk vaak op HSP-facebook-groepen.
Wat mij alleen opviel. Bij het HB-café vond ik meer herkenning in het HSP onderwerp (en ook mijn moeder die er bij was, herkende dingen bij mij), dan wanneer ik op een site zit, die alleen over HSP gaat.
Nu denk ik, dat dit dus komt, door het HB element.
Ik herken mij zelf wel in dingen op de HSP-groep, maar soms denk ik ook wel eens van: Dit gaat nu alleen maar over gevoel, waar is het verstand gebleven (even heel zwart wit gezegd). En soms wordt het wel erg zweverig voor mijn gevoel.
En ook denk ik nog wel eens, wat nu als het geen HSP is, maar gewoon een reactie op de dingen die ik heb meegemaakt, maar dan moet ik toch ook wel weer toegeven, dat ik ook als kind al wel gevoelig was en creatief. Dus ik blijf voor mijzelf toch even bij de combinatie HB/HSP.
Ik moet ook even terugdenken aan een reactie van Rianne, over dat het voor een HSP-er zonder HB wel extra moeilijk moet zijn... (hoop, dat ik het zo goed verwoord, altijd gevaarlijk als je weet dat de persoon, die het gezegd heeft ook meeleest

Maar goed, hoe denken jullie over de vraag, over wat de verschillen, zijn tussen een gecombineerd HSP/HB en alleen HSP en ja, jullie mogen van mij ook antwoord geven, als je denkt dat alleen HB ook nog een optie is (laat ik aardig zijn vandaag...

Ook denk ik zelf wel, dat het aanvoelen van zaken misschien ook nog wel verstoord kan worden, door andere zaken, in mijn geval angsten waarvan ik nog bezig ben om ze uit de weg te ruimen en waardoor ik nog niet altijd op mijn gevoel durf te vertrouwen, maar goed, dat is weer een andere discussie.